• 0

Afschrijving en aftrek btw bij gemengd gebruik zakelijke (elektrische) fiets

Ik heb een nieuwe elektrische fiets aangeschaft voor 3.950 euro (factuur) en wil deze als zakelijk aanmerken (voorlopig 80%, mogelijk later te corrigeren).  Ik heb een aantal vragen en op internet komen tegenstrijdige antwoorden voor, mogelijk omdat men btw en inkomstenbelasting door elkaar haalt.  Voor zover van belang:  Ik heb een privé auto waar ik regelmatig ook zakelijke kilometers mee maak, maar die voer ik dus op tegen 23ct/km.

 

Btw gerelateerd

1. In tegenstelling tot bij een zakelijke auto zouden woon-werkkilometers bij een fiets op de zaak ook als zakelijk aangemerkt worden.  Dan kom ik ongeveer aan 80/20 gebruik, waardoor ik 80% van de btw kan verrekenen.  Ik vind hier en daar echter ook andere meningen over woon-werkkilometers op de fiets, dus wat is juist?  

 

Inkomstenbelasting gerelateerd:

1. Sommige administratiekantoren op internet beweren dat bij de afschrijving ook alleen het zakelijke deel in mindering zou mogen worden gebracht,  dus in dit geval 80% van de aanschafwaarde excl. btw gedeeld door 5 per jaar?  Lijkt mij vreemd omdat dan ook zou moeten gelden dat die 7% jaarlijkse bijtelling van de cataloguswaarde incl. btw hierop zou moeten worden aangepast? 

2.  Verder kom ik tegen dat de fiets na 5 jaar als geheel afgeschreven mag worden aangemerkt (dus restwaarde nihil) maar hier en daar ook dat je uit moet gaan van een restwaarde.  Volgens mij is een fiets een uitzondering op de algemene regels?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Dag Jupika

 

BTW:

Mij is niks bekend van een uitzondering voor woon-werkverkeer met de fiets van de zaak als zijnde zakelijke kilometers voor de omzetbelasting. Ik zou het ook krom vinden als die definitie zou afhangen van het gebruikte vervoersmiddel.

 

IB:

1. sommige administratiekantoren hebben dat verkeerd gezien. Daar is inderdaad die 7% al voor.

2. restwaarde is een economisch begrip en gaat uit van de realiteit. Dus een restwaarde van 10% na 5 jaar is aannemelijk, ook voor een fiets. Ook hier is mij geen uitzondering bekend

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.