Jupika

Junior
  • Aantal berichten

    24
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    maak een keuze
  • Adres
    Chromiumweg 133, Amersfoort, 3812NM, Nederland
  • Voornaam
    Jeroen
  • Achternaam
    Verhoef
  • Bedrijfs- of organisatienaam
    HAHA

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Amersfoort

Jupika's trofeeën

  1. Ik heb een nieuwe elektrische fiets aangeschaft voor 3.950 euro (factuur) en wil deze als zakelijk aanmerken (voorlopig 80%, mogelijk later te corrigeren). Ik heb een aantal vragen en op internet komen tegenstrijdige antwoorden voor, mogelijk omdat men btw en inkomstenbelasting door elkaar haalt. Voor zover van belang: Ik heb een privé auto waar ik regelmatig ook zakelijke kilometers mee maak, maar die voer ik dus op tegen 23ct/km. Btw gerelateerd: 1. In tegenstelling tot bij een zakelijke auto zouden woon-werkkilometers bij een fiets op de zaak ook als zakelijk aangemerkt worden. Dan kom ik ongeveer aan 80/20 gebruik, waardoor ik 80% van de btw kan verrekenen. Ik vind hier en daar echter ook andere meningen over woon-werkkilometers op de fiets, dus wat is juist? Inkomstenbelasting gerelateerd: 1. Sommige administratiekantoren op internet beweren dat bij de afschrijving ook alleen het zakelijke deel in mindering zou mogen worden gebracht, dus in dit geval 80% van de aanschafwaarde excl. btw gedeeld door 5 per jaar? Lijkt mij vreemd omdat dan ook zou moeten gelden dat die 7% jaarlijkse bijtelling van de cataloguswaarde incl. btw hierop zou moeten worden aangepast? 2. Verder kom ik tegen dat de fiets na 5 jaar als geheel afgeschreven mag worden aangemerkt (dus restwaarde nihil) maar hier en daar ook dat je uit moet gaan van een restwaarde. Volgens mij is een fiets een uitzondering op de algemene regels?
  2. Dit blijft natuurlijk gelden in de relatie zoals die nu tussen verhuurder van de woning EN de parkeerplaats samen geldt. Straks komt er een rechtsverhouding huurder-onderverhuurder bij en volgens mij voldoet die niet aan voorwaarde en daar gaat de hele vraagstelling over.
  3. Volgens mij zijn er volgens HR jurisprudentie 2 vereisten waaraan beide moet zijn voldaan (dus niet een van de twee eisen) om geen btw in rekening te hoeven brengen over de parkeerplaats: 1 staat hierboven, namelijk huur parkeerplaats volgt regime huur woning, 2 verhuurder en huurder zijn voor beide contracten dezelfde personen. Bij onderverhuur van de parkeerplaats zijn de huurder van de woning en de onderhuurder verschillende personen dus dit zou juist impliceren dat er wel btw in rekening moet worden gebracht. En ik twijfel of dat bij onderverhuur dan ook geldt. Daarom heb ik de vraag in dit topic gesteld. Voor onderverhuur is volgens ROZ contract toestemming noodzakelijk, maar dat is hier niet de vraag.
  4. Bedankt voor je reactie. Of de huurder een particulier of onderneming is, maakt volgens mij niet uit. Bij verhuur van een losse parkeerplaats dien je in de basis btw in rekening te brengen en af te dragen aan de fiscus en word je voor die enkele parkeerplaats door de wet gewoon btw-ondernemer. Er zijn geen beperkingen inzake verhuur via reglementen en/of VVE. Alleen bij verkoop, maar dat is hier niet relevant.
  5. Bedankt voor je reactie. Of het een zaak tussen huurder en onderhuurder is, is juist onderdeel van de vraag. Kun je aangesproken worden als de onderverhuurder geen btw afdraagt als dat wel zou moeten? De vraag gaat er niet over of de verhuur van woningen is belast (dat is uiteraard niet zo), maar dit geldt natuurlijk wel voor een los te verhuren parkeerplaats. Huur gaat zeer waarschijnlijk wel over naar een andere bewoner in hetzelfde complex. Dat is een goed punt dat van belang kan zijn voor de beantwoording van beide vragen. Feit blijft echter dat er dan voor de woning en de parkeerplaats twee verschillende huurders zijn. Strikt genomen zou dan volgens HR jurisprudentie er toch btw in rekening moeten worden gebracht.
  6. Een huurder van mij huurt een appartement met daarbij een parkeerplaats op een bij het complex gelegen parkeerdek. Op dit moment behoeft over de parkeerplaats geen btw te worden afgedragen omdat de parkeerplaats het regime van de woning volgt. De vragen die rijzen heb ik vet gemaakt. De huurder is van plan de parkeerplaats te gaan onderverhuren. De parkeerplaats krijgt dan een andere huurder dan van de woning dus zou daarmee dan volgens mij onder het btw regime gaan vallen of geldt dit niet in dit geval? Ik val zelf vanwege overschrijding van het omzetplafond niet onder de (huidige) kleine ondernemersregeling. De huurder zou daar wel onder vallen. Geeft dit een probleem omdat wanneer ik zelf de parkeerplaats los van de woning zou verhuren in ieder geval btw dien af te dragen en de huurder bij onderhuur niet omdat die wel onder (huidige) kleine ondernemersregeling zou vallen?
  7. Maar de oude KOR wordt toch opgeheven? In hoeverre is dit dan vrijwillig te noemen. Je hebt volgens mij (in mijn geval) slechts een keuze tussen meer inkomstenbelasting betalen of meer btw afdragen dan voorheen? Of snap ik het niet?
  8. Het zou logisch zijn als je bij je kosten idd de kosten incl. btw als kosten opvoert. Wanneer je weinig kosten hebt en je er vanuit gaat dat je de btw ook niet meer uit de marge mag halen, dan moet je toch wel behoorlijk meer (inkomsten) belasting betalen. De systematiek is dan wel verschillend, maar de belastingdienst heeft er onder het huidige systeem wel voor gekozen om juist op dit punt een koppeling tussen OB en IB aan te brengen omdat niet afgedragen btw als voordeel voor de IB wordt gezien.
  9. Het zijn inderdaad verschillende belastingsoorten. Dank voor je toevoeging, dit maakt het nog duidelijker.
  10. Daar ben ik vanuit gegaan bij de vraagstelling, dus ben benieuwd naar een antwoord.
  11. Joost, Voor mij was het onderwerp weer even actueel, vandaar de reactie op een enigszins verouderd topic. Voor mijn gevoel hebben we in deze reactie iets verschillends beoordeeld. De vraag was of je voor die 10% gebruik en het mogen rijden onder het bestelautotarief ook woon-werkverkeer mocht meetellen. Volgens de belastingdienst is dat het geval: Deze site meldt: Voor bepaalde bestelauto's geldt een andere regeling (zie Privégebruik van een auto van uw onderneming). Woon-werkverkeer valt ook onder zakelijke kilometers. Jouw antwoord heeft te maken met in hoeverre je de btw over gemaakte autokosten (brandstof/onderhoud) kunt terugvorderen. Zoals je terecht opmerkt geldt dat alleen voor kilometers ivm btw belaste prestaties (in ruime zin) in verhouding tot het totale aantal gereden km's per jaar. Het leek me nuttig om dit nog even te melden. Hartelijke groet, Jeroen
  12. Wanneer een garagebox / parkeerplaats niet tegelijkertijd bij een woning wordt verhuurd aan eenzelfde huurder ben je verplicht over de huursom btw in rekening te brengen. Je bent dus ondernemer voor de btw. Als je met de verhuur onder de 20K blijft, wat is dan de invloed van de nieuwe KOR per 2020? Moet je wel / niet btw over de verhuur in rekening (blijven) brengen?
  13. Per 2020 is de nieuwe KOR van toepassing waarbij je onder een omzet van 20K geen btw in rekening mag brengen maar ook geen btw kunt verrekenen. Wat is de invloed hiervan voor een kleine ondernemer op de margeregeling? Nu haal je de btw uit je marge en betaal je over het btw-voordeel inkomstenbelasting. Betekent dit dat je in 2020 (extra) inkomstenbelasting moet afdragen omdat er geen btw meer uit het verschil tussen je verkoop en inkoop mag worden gehaald?
  14. De belastingdienst meldt op haar site het volgende: Voorwaarden bestelautotarief voor ondernemers U betaalt een lager tarief voor uw bestelauto, als u voldoet aan alle volgende voorwaarden: • U bent ondernemer voor de omzetbelasting en u hebt een btw-nummer. • De bestelauto staat op uw naam, en u bent de (rechts)persoon aan wie het btw-nummer is toegekend. • U gebruikt de bestelauto meer dan bijkomstig voor uw onderneming. Dit betekent dat u uw bestelauto voor meer dan 10% van de jaarlijks verreden kilometers voor uw onderneming gebruikt. Is het nu zo dat die jaarlijks verreden kilometers alleen kilometers zijn die in verband staan met BTW belaste prestaties of zijn dit alle zakelijke kilometers inclusief woon/werkverkeer?
  15. Duidelijk en dank voor jullie reacties, maar als ik een aangifte voor ondernemers vraag moet ik dan nog aan aanvullende vereisten voor mijn boekhouding voldoen? Nu hou ik alles in een paar excel-sheets bij. En ik heb geen aparte betaalrekening voor het bedrijf, ook al omdat de meeste transacties cash worden afgerekend. Kortom kan ik het mij extreem lastig maken bij een dergelijke aangifte, terwijl dat (na berekening) "maar" een paar honderd euro kan opleveren?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.