• 0

B.V met 1 aandeelhouder. Startkapitaal slinkt. Extra geld vanuit prive inbrengen?

Geachte experts,


Ben een klein halfjaar geleden een (simpele) B.V. gestart. Zelf enig aandeelhouder. Zit nog in de experimentele fase.

Wegens omstandigheden heb ik er tot dus toe nog niets mee kunnen doen, maar het startkapitaal begint inmiddels al aardig te slinken door geneuzel als bank kosten, e-herkenning, boekhouding. 

Nu wil ik eigenlijk een flink bedrag storten  zodat het even voort kan.
Kan ik hiervoor extra aandelen kopen (maar heb al 100%), of de prijs ervan wijzigen zodat ik meer geld in kan brengen? 

Wil geen lening constructie.

Of is dat gewoon een kwestie van een paar duizend overmaken en klaar, als "schenking"  o.i.d?

Wat zou hier correct zijn / de beste oplossing (als die er al is)?


Bespaar me aub de vragen/opmerkingen die ik op dit forum vaker voorbij zie komen:
- Waarom een bv
- 1 bv is geen bv
- andere opmerkingen die niet relevant zijn.
De B.V is er nou eenmaal :)

Alvast vriendelijk bedankt.
Met vriendelijke groet,

Leon



 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 2

@Leon85, allereerst welkom op Higherlevel. 

 

 

1 uur geleden, Leon85 zei:

Kan ik hiervoor extra aandelen kopen (maar heb al 100%), of de prijs ervan wijzigen zodat ik meer geld in kan brengen? 

 

Je kunt als BV extra aandelen uitgeven. Betekent wel weer een akte, aanpassing aandeelhoudersregister,  een nota van de notaris. etc. Niet de meest voor de hand liggende optie.

 

1 uur geleden, Leon85 zei:

Of is dat gewoon een kwestie van een paar duizend overmaken en klaar, als "schenking"  o.i.d?

 

Geen schenking maar een informele kapitaalstorting.  Feitelijk agio (extra waarde) op al uitgegeven aandelen.

 

Houdt er wel rekening mee dat storten erg makkelijk kan, maar je voor het weer opnemen van agio alsnog  naar de notaris moet en dan 2 aktes nodig hebt : agio moet dan  eerst worden omgezet in aandelenkapitaal, en het aandelenkapitaal daarna weer worden verminderd.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1

Je zei ook dat je geen lening wilt. Maar misschien kan je dan wel een rekening courant overwegen? Dat kan rentevrij tot 17K, en is een systeem wat de meeste DGA's hanteren om zo af en toe makkelijk wat geld heen en weer te schuiven. Strict genomen is het dan denk ik wel de bedoeling dat het ook binnen een jaar weer gesettled wordt.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 122 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.