• 0

Schijnzelfstandigheid bij zzp’en naast loondienst in de zorg

Beste allen,

 

ik wil naast mijn loondienst baan als ZZPer in de zorg diensten draaien, ongeveer 2-3x per maand via een intermediair. Omdat ik niet wordt gezien als ondernemer voor de belastingdienst (niet voldoende uren, waarschijnlijk maximaal 1-2 opdrachtgevers) wilde ik mijn inkomsten als “inkomsten uit overige werk” opgeven. Loon is desondanks nog steeds fors hoger dan in loondienst, met verzekeringen etc. meegerekend. Ik ben van plan mij in te schrijven bij het KvK, omdat dat vereist is vanuit de intermediair. De intermediair had het wel over schijnzelfstandigheid en dat ze daar binnenkort strenger op gaan handhaven (https://www.tmi.nl/blog/nieuwe-wetvoorstel-zzp/).

 

Nu had ik 2 vragen:

Ten eerste is mijn vraag of ik onder schijnzelfstandigheid zou vallen. Ik dacht dat dat niet het geval zou zijn omdat mijn inkomsten belast gaan worden via “inkomsten uit overig werk” ipv als ondernemer. Of is deze constructie niet mogelijk en kan ik alleen in loondienst aangenomen worden sinds ik niet aan de eisen voldoe van een “ondernemer voor de belastingdienst”.  

 

Ten tweede vroeg ik me af of ik bij het KvK inschreven kan zijn terwijl ik niet als ondernemer gezien wordt door de belastingdienst. Mijn situatie komt het meeste overeen met scenario 2 (https://www.kvk.nl/starten/moet-ik-mijn-bedrijf-inschrijven-bij-kvk/) waarbij ze ook spreken over mogelijke schijnzelfstandigheid.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Beste zzp123,

 

Vraag eerst eens bij je huidige werkgever na of die het ziet zitten dat jij er nog een job naast neemt. Wat als je ziek wordt tijdens je bijbaan? Heb je zonder dat je het je je het realiseert een concurrentiebeding in je arbeidsovereenkomst?

 

Ook is het wellicht goed om je af te vragen waarom die intermediair eist dat je je inschrijft bij de KVK. Die intermediair wil namelijk voorkomen dat jij zijn werknemer wordt.

 

Waarom biedt je je diensten niet gewoon rechtstreeks aan bij een zorginstelling en stuur je hun als 'freelancer' een kwitantie en geef je die inkomsten op als inkomsten uit overige arbeid.

aangepast door Jeroen Kisters RPLU ARe

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0

Reken je jezelf niet te snel rijk?

 

Geen idee welk type zorg je gaat leveren. Kranten artikel vandaag gelezen over vooral jongeren die als ZZP-er in de zorg starten puur voor de pecunia.

 

Uurtarief 40-45 euro. Flink cashen met heel veel diensten per maand. Maar als jij 3 diensten van pak hem beet 8 uur draait praat je over 1080 euro/maand.

 

Belasting, bijdrage zvw, geen zelfstandigen aftrek, wav verzekering (heel belangrijk) andere verzekeringen. Er komt een heleboel bij kijken.

 

En idd is het maar de vraag of jouw werkgever blij wordt van zo'n bijbaantje.

 

Link naar reactie
  • 0
Quote

De intermediair had het wel over schijnzelfstandigheid en dat ze daar binnenkort strenger op gaan handhaven

Dat klopt, de controles op wet VBA zijn al begonnen en zijn niet mals. Een goede intermediair ontzorgt je op dit gebied. Ik zou met een intermediair die enkel zegt "pas op" geen zaken doen. Werk genoeg, dus wat heb je dan aan die intermediair?

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.