• 0

Belgische onderneming met opslagplaats in Nederland

Hallo allemaal,

 

Ik woon sinds kort in Belgie en van plan on een webshop te beginnen. Ik ga me inschrijven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen in Belgie maar mijn wil mijn goederen opslaan en verwerken in Nederland. Ik woon vlakbij de grens, huur is goedkoper en ik kan daar ook retour laten ontvangen. In deze opslagruimte sla ik dus mijn goederen op, verwerk ik orders (inpakken, verzenden etc). Andere taken doe ik verder in Belgie. Is dit belastingtechnisch een probleem ? Valt dit onder vaste inrichting, kan er sprake zijn van dubbel belasting etc? 

 

Ik hoop dat jullie me kunnen inlichting. 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
14 uur geleden, Bert. zei:

Voor de BTW zal je wel een NL BTW nummer moeten hebben en aangifte doen. 

Hoi Bert,

 

Wordt dit gezien als “werkzaam in Nederland”? Ik las onlangs op de website van de belastingdienst dat dit niet van toepassing is zolang geen kantoorwerkzaamheden worden uitgevoerd. Ik heb gisteren de belastingdienst proberen te bellen maar na 30+ minuten wachten had ik geen tijd meer. Ik ga het vandaag nogmaals proberen.

 

het blijft voor mij nog altijd onduidelijk.

Link naar reactie
  • 0

Je moet inkomstenbelasting en BTW apart zien.

 

Voor de BTW zal je in zowel BE als in NL een BTW-nummer moeten aanvragen. Je zal voor beide nummers ieder kwartaal aangifte moeten doen. Wanneer je iets levert vanuit NL aan een zakelijke BE klant, valt dit onder de ICP regeling. Wanneer je iets ontvangt van een leverancier in BE en dit naar NL brengt, moet je deze "transactie" ook voor de BTW verwerken in de boekhouding.

 

Als je verwacht dat je alleen, of vooral gaat leveren in BE, zou ik het magazijn ook in BE plaatsen. Ik kan me niet voorstellen dat de huur in NL zoveel lager is dat het deze rompslomp allemaal waard is.

Link naar reactie
  • 0

Als je het goed regelt, met een goede administrateur, is alles mogelijk.

Zelf heb ik een eenmanszaak in België en een BV in Nederland die hetzelfde werk doen.

Ook alles per koerier.

Ook heb ik Nederlandse en Belgische klanten. Die krijgen hun factuur vanuit hun eigen land.

Dus nooit een btw probleem.

Wil de klant zonder btw dan krijgt hij de zending vanuit het andere land, maar alleen met een gecontroleerd btw nummer. Dan krijg je nooit problemen.

Ik woon in Nederland en betaal hier mijn belastingen.

Er was in het begin een probleem met belastingheffing in beide landen, maar dat kan niet.

Probleem opgelost door mijn accountant,

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.