• 0

Gebruik van AI in bedrijfsvoering: jullie ideeën!

💻Nu ChatGPT 1,5 jaar oud is en we sindsdien een boost van (gratis) AI middelen online hebben gezien, vraag ik me af hoe andere ondernemers dit in hun bedrijfsvoering hebben geïmplementeerd. Het zag er zeker in het begin zeer belovend uit, maar heeft het ondertussen een structurele functie in jullie bedrijf? Zijn jullie gebruik gaan maken van AI om processen te stroomlijnen, klantenservice te verbeteren, of zelfs nieuwe producten te ontwikkelen?

 

📽️Ik zit zelf in de videomarketingwereld en AI helpt mij om bijvoorbeeld storyboards te maken, sneller te ondertitelen, en tegenwoordig ook af en toe AI-gegenereerde video aan producties toe te voegen. Ben benieuwd naar jullie ideeën!

ChatGPT.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ik heb tot nog toe wat online machines voor grafische ondersteuning gebruikt. Verder ben ik vooral bezorgd (om)dat mijn partners mails met missie kritische informatie laten tegenlezen door de AI robot. Het is 'even lekker makkelijk' en ik snap het ook goed dat we\ze hiervoor kiezen, maar afhankelijk van de content ben ben je dan toch mogelijk bedrijfsgevoelige informatie met onbekende actoren aan het delen. Mijn inzicht in de achterliggende databeschikbaarheid is echter nog te laag om daar een onderbouwde visie op te vormen.

 

 (onderstaande sites ter info)

https://bg.legal/reeel-gevaar-ai-die-vertrouwelijke-bedrijfsgegevens-openbaart/

https://www.avg.management/meer-dan-4-van-werknemers-heeft-gevoelige-bedrijfsgegevens-in-chatgpt-gezet/

Link naar reactie
  • 1

Ik gebruik chatgpt om product omschrijvingen te creëren. Hiervoor heb ik zelf een prompt geschreven van bijna een a4tje lang die een productomschrijving creëert geheel naar mijn wensen.

 

Aangezien ik de producten zelf ken kan ik de omschrijving ook goed beoordelen en ik moet zeggen dat ik er weinig aan moet veranderen. Maar dat komt natuurlijk ook door de uitgebreide prompt.

Link naar reactie
  • 1
5 uur geleden, Derek-Jan zei:

Hiervoor heb ik zelf een prompt geschreven van bijna een a4tje lang die een productomschrijving creëert geheel naar mijn wensen.

Gebruik je hiervoor (ook) de customize-functionaliteit? Dat kan je prompt waarschijnlijk sterk inkorten, die je er anders iedere keer in moet gooien. Als je in ChatGPT linksonder op je naam klikt en dan Customize ChatGPT aanklikt kun je standaardinformatie over jezelf/je bedrijf ingeven en kaders meegeven voor de output. Daar houdt 'ie dan altijd rekening mee, dus dat hoef je niet in ieder prompt opnieuw mee te geven.

Link naar reactie
  • 0
45 minuten geleden, RubenT zei:

Gebruik je hiervoor (ook) de customize-functionaliteit? Dat kan je prompt waarschijnlijk sterk inkorten, die je er anders iedere keer in moet gooien. Als je in ChatGPT linksonder op je naam klikt en dan Customize ChatGPT aanklikt kun je standaardinformatie over jezelf/je bedrijf ingeven en kaders meegeven voor de output. Daar houdt 'ie dan altijd rekening mee, dus dat hoef je niet in ieder prompt opnieuw mee te geven.

 

Die optie ken ik niet, maar ik moet in mijn prompt altijd nog een aantal variabelen ingeven die afhankelijk zijn van het product zoals ingrediënten en allergenen. Ik heb de prompt gewoon in een tekstbestand staan die ik per product dus aanpas en dan copy paste. Gaat best snel in de praktijk.

Link naar reactie
  • 0
Administrators     17 5
Op 5-5-2024 om 12:21, S_GL___ zei:

Ik heb tot nog toe wat online machines voor grafische ondersteuning gebruikt. Verder ben ik vooral bezorgd (om)dat mijn partners mails met missie kritische informatie laten tegenlezen door de AI robot. Het is 'even lekker makkelijk' en ik snap het ook goed dat we\ze hiervoor kiezen, maar afhankelijk van de content ben ben je dan toch mogelijk bedrijfsgevoelige informatie met onbekende actoren aan het delen. Mijn inzicht in de achterliggende databeschikbaarheid is echter nog te laag om daar een onderbouwde visie op te vormen.

 

 

Ja, terechte bezorgdheid, het is nog niet helemaal duidelijk wat de risico's precies zijn.

Link naar reactie
  • 1
Op 5-5-2024 om 14:42, Derek-Jan zei:

Ik gebruik chatgpt om product omschrijvingen te creëren. Hiervoor heb ik zelf een prompt geschreven van bijna een a4tje lang die een productomschrijving creëert geheel naar mijn wensen.

 

Aangezien ik de producten zelf ken kan ik de omschrijving ook goed beoordelen en ik moet zeggen dat ik er weinig aan moet veranderen. Maar dat komt natuurlijk ook door de uitgebreide prompt.

Beste Derek-Jan,

 

ben benieuwd hoe je dat exact doet, probeer dit zelf ook voor onze webshop maar merk dat het lastig is juiste teksten te laten schrijven. zou je willen delen wat voor isntructie je aan chatgpt geeft?

Link naar reactie
  • 1
6 uur geleden, sports zei:

Beste Derek-Jan,

 

ben benieuwd hoe je dat exact doet, probeer dit zelf ook voor onze webshop maar merk dat het lastig is juiste teksten te laten schrijven. zou je willen delen wat voor isntructie je aan chatgpt geeft?

 

Het is belangrijk dat je zoveel mogelijk info geeft aan chatgpt. Dus zoveel mogelijk kenmerken over je product, zoals materialen en gebruiksaanwijzing. Daarnaast je doelgroep goed omschrijven. Voor wie zijn de teksten bedoeld. En hoe wil je dat je teksten opgebouwd zijn, dit kan je uit marketing boeken halen. Verder ook wat over seo verwerken in je prompt. 

 

Hoe nauwkeuriger jij aangeeft aan chatgpt wat je wilt hebben, hoe beter de tekst is.

 

Ik behandel chatgpt als een werknemer die een opdracht voor me uit gaat voeren. Hoe nauwkeuriger jij die opdracht geeft, hoe beter die uitgevoerd gaat worden.

 

Toen ik nog teksten liet schrijven moest ik ook de vorm en toon van de tekst aangeven aan mijn tekstschrijver. Nu is het niet anders, alleen kan ik nu makkelijker mijn wensen verwerken omdat ik eindeloos kan experimenteren en er sneller resultaat is.

Link naar reactie
  • 1
12 uur geleden, Derek-Jan zei:

 

Het is belangrijk dat je zoveel mogelijk info geeft aan chatgpt. Dus zoveel mogelijk kenmerken over je product, zoals materialen en gebruiksaanwijzing. Daarnaast je doelgroep goed omschrijven. Voor wie zijn de teksten bedoeld. En hoe wil je dat je teksten opgebouwd zijn, dit kan je uit marketing boeken halen. Verder ook wat over seo verwerken in je prompt. 

 

Hoe nauwkeuriger jij aangeeft aan chatgpt wat je wilt hebben, hoe beter de tekst is.

 

Ik behandel chatgpt als een werknemer die een opdracht voor me uit gaat voeren. Hoe nauwkeuriger jij die opdracht geeft, hoe beter die uitgevoerd gaat worden.

 

Toen ik nog teksten liet schrijven moest ik ook de vorm en toon van de tekst aangeven aan mijn tekstschrijver. Nu is het niet anders, alleen kan ik nu makkelijker mijn wensen verwerken omdat ik eindeloos kan experimenteren en er sneller resultaat is.

Wellicht omdat wij in een technische niche markt zitten dat het voor Chatgpt lastig is want hetgeen je aangeeft hebben we eigenlijk allemaal redelijk geprobeerd maar vooral als we om dat langere teksten vragen komt er veel onzinnige taal uit. met vaak teveel woorden zoals hoogwaardig, essentieel, cruciaal, etc.

Link naar reactie
  • 1
Op 8-5-2024 om 09:03, sports zei:

Wellicht omdat wij in een technische niche markt zitten dat het voor Chatgpt lastig is want hetgeen je aangeeft hebben we eigenlijk allemaal redelijk geprobeerd maar vooral als we om dat langere teksten vragen komt er veel onzinnige taal uit. met vaak teveel woorden zoals hoogwaardig, essentieel, cruciaal, etc.

 

Als er veel onzinnige taal uitkomt is je prompt niet goed. Mijn idee is dat je chatgpt moet behandelen als een normale werknemer en dus ook je instructies zo ingeven. 

 

Zie het als een bouwvakker die een huis gaat bouwen voor je zonder tekening, je moet dan ook stap voor stap aangeven hoe je je huis wilt hebben. Dat is met chatgpt niet anders.

 

De juiste prompt opstellen kost even tijd, maar als je dat eenmaal voor elkaar hebt dan gaat het supersnel.

Link naar reactie
  • 1

Ik gebruik het ook voor content, ideeën en soms om een document op te stellen. Ook afbeeldingen maken en bewerken lukt steeds beter. Over het algemeen werkt het nu al zo goed dat er zeker meer in zit. Dit gaat groot worden.

 

Ik ben wel voorzichtig zover mogelijk; ik gebruik bijvoorbeeld geen namen, adressen of datums. 

 

Ik zou het graag binnen onze klantenservice willen gebruiken, maar dit durf ik niet aan omdat ik niet weet waar de gegevens blijven.

 

Vooral wat @Derek-Jan aangeeft, een goede prompt is belangrijk. Dit kost wel wat tijd.

 

 

Alles op loopt rolletjes... Alles op wielen... https://www.zwenkwielen.net

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.