• 0

Voorraad afwaardering in mindering op stakingswinst?

Beste,

 

Samen met mijn (fiscaal) partner ben ik eigenaar van een VOF in de productie van binnen raambekleding. Denk hierbij aan rolgordijnen etc. Momenteel zijn wij de stakingsmogelijkheden aan het inventariseren i.v.m. het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd op de middellange termijn.

 

De waarde van de voorraad bedraagt nu € 32.000 (volledig courant). Aangezien de voorraad bestaat uit zeer specifieke onderdelen en textielstoffen, zal deze bij staking hooguit €2.000 waard zijn. Wij willen zeker niet dat de voorraad als onttrekking overgaat naar ons privévermogen (btw-afrekening). Bij vernietiging (of gedeeltelijke opkoping) mag het verschil tussen de boekwaarde en verkoopwaarde dan als volledige kosten worden geboekt in het jaar van staking? Of moet dit worden verspreid over meerdere jaren? Hoe zit het met de btw?

 

Het opvoeren van de afwaardering van de voorraad met ~ € 30.000 als kostenpost is natuurlijk wel een substantiële vermindering van de stakingswinst.

 

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen. :)

 

Gr.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

beste Jdewit

 

Welkom.

 

Er zitten wat opmerkelijk dingen in je verhaal. 

 

1. waarom zou je met de cijfers van vandaag de dag de gevolgen bij staking op de middellange termijn willen onderzoeken? De kans dat tegen die tijd deze situatieschets realiteit blijkt, lijkt mij zeer klein.

 

2. je noemt de voorraad geheel courant, maar 1 regel daaronder is de voorraad ineens 93,75% minder waard. Waar komt dat door? Mijn idee zou dan zijn om door te werken tot je die courante voorraad verkocht hebt.

 

En waardoor verwachten jullie stakingswinst?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beste Joost,

 

Bedankt voor je reactie! :)

 

Wij zijn hier nu al mee bezig omdat voorraadbeheer in de branche erg lastig is. Bovendien schommelt onze voorraad altijd tussen de € 30.000 - € 40.000 in de laatste twintig jaar. Dit biedt een redelijke mate van zekerheid aangezien wij niet meer verwachten een incidentele (grote) mutatie te moeten verwerken (uitgezonder stakingsjaar).

 

De voorraad bevat voornamelijk textielstoffen (~90%). Zo liggen er stoffen (op rol) in het magazijn die felgeel zijn of oranje met paarse stippen (om het maar even zo te zeggen). De waarde (tegen kostprijs) daarvan is nog gewoon opgenomen in de waarde van de voorraad, al is de kans zeer klein dat er ooit nog iemand daarnaar vraagt. Het kan natuurlijk wel gebeuren, daarom moeten wij dit beschouwen als courant.

 

Aangezien onze klantorders voornamelijk make-to-order zijn, hebben wij al snel voorraadvorming door overblijfselen van een rol met stof. In het jaar van staking zouden deze stoffen dus eigenlijk niks meer waard zijn, daarom deze afwaardering van 93,75%. Hopelijk verheldert dit de situatie.

 

De stakingswinst ontstaat door de vrijval van een stille reserve op het bedrijfspand ~€200.000.

aangepast door Jdewit
Link naar reactie
  • 0

Dank voor de toelichting. Ik zou alleen hier wel iets eerder al wat aan doen:

3 minuten geleden, Jdewit zei:

Het kan natuurlijk wel gebeuren, daarom moeten wij dit beschouwen als courant.

Iets is courant als er een redelijke kans is dat het verkoopbaar is. 

De enkele kans dat het verkocht zou kunnen worden, maakt het niet courant. Waarschijnlijk kun je nu al prima een waardevermindering toepassen. Daarvoor zijn voor jullie branche specifieke richtlijnen: zie 2.2 hier https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2023-4100.html

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.