• 0

Boeking terugontvangen vennootschapsbelasting na carry back

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over de boeking van een terugontvangen vennootschapsbelasting. Als voorbeeld: in 2021 heb ik winst gemaakt en €75 aan vennootschapsbelasting betaald. In 2022 heb ik verlies gedraaid en via carry back mijn winst uit 2021 verrekend met mijn verlies uit 2022. In 2022 heb ik geen boeking o.i.d. gemaakt ten aanzien van die €75. Op 11 november 2023 heb ik van de Belastingdienst €75 terug ontvangen.

Aangezien zowel 2021 als 2022 afgesloten zijn, heb ik de volgende journaalpost gemaakt in 2023:

Boeking van de belastingteruggave op 11 november 2023:

• Debet: Bank (75 euro)
  • Credit: Vennootschapsbelastingkosten (75 euro)

Klopt het dat ik deze terugontvangen belasting als een correctie op de vennootschapsbelastingkosten heb geboekt en dat dit leidt tot een winst van 75 euro, zonder dat dit bedrag aftrekbaar is voor de aangifte vennootschapsbelasting van 2023?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

• 0

Zijn natuurlijk niet echt bloedstollende bedragen, maar eigenlijk kloppen jouw gegevens over 2022 dan niet. Want je had op 31-12-2022 namelijk een vordering van € 75,- op de VPB (en dus ook een negatief bedrag in de kosten van de VPB - inderdaad niet belastbaar verder).

"What, me worry?"

• 0
(aangepast)
58 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Zijn natuurlijk niet echt bloedstollende bedragen, maar eigenlijk kloppen jouw gegevens over 2022 dan niet. Want je had op 31-12-2022 namelijk een vordering van € 75,- op de VPB (en dus ook een negatief bedrag in de kosten van de VPB - inderdaad niet belastbaar verder).

Dit heeft enkel invloed op balanswaarde van de vpb aangifte en winst en verlies toch? Niet over de uiteindelijke uitkomst..? Is de manier hoe ik het wil boeken een goede optie, of moet ik mijn ingediende aangiftes gaan wijzigen? 

aangepast door Kamehameha
  • 0

Als ik vergeten was om een vordering op de belastingdienst(!) op te nemen in een belastingaangifte(!) dan zou ik dat corrigeren (maar dat ben ik en ik zou dat overigens niet vergeten zijn).

Zodat alle gegevens aansluiten, ook heeft het geen effect verder. Geen idee wat jij verder wil/gaat doen. Het is een bedrag van 'niks'.

"What, me worry?"

• 0
(aangepast)
20 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Als ik vergeten was om een vordering op de belastingdienst(!) op te nemen in een belastingaangifte(!) dan zou ik dat corrigeren (maar dat ben ik en ik zou dat overigens niet vergeten zijn).

Zodat alle gegevens aansluiten, ook heeft het geen effect verder. Geen idee wat jij verder wil/gaat doen. Het is een bedrag van 'niks'.

Het enige probleem waar ik dan tegen aanloop is dat ik mijn gedeponeerde jaarrekening bij de KvK niet kan wijzigen... 

• 0

Wat bedoel je met Vennootschapsbelastingkosten?

Vpb valt helemaal niet onder de kosten. 

In dit geval is per eind 2022 je winstreserve 75 euro te laag. Dus de correctie wordt

Bank

Aan winstreserve 

De KvK ligt niet wakker van 75 euro balansverschil

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
(aangepast)
12 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Wat bedoel je met Vennootschapsbelastingkosten?

Vpb valt helemaal niet onder de kosten. 

In dit geval is per eind 2022 je winstreserve 75 euro te laag. Dus de correctie wordt

Bank

Aan winstreserve 

De KvK ligt niet wakker van 75 euro balansverschil

Wat jij zegt, ik hoef enkel de betalingsontvangst van 75 euro tegen te boeken op winstreserve, en voor de rest correctie memorialen oid.? 

Wanneer ik het bovenstaande doe, krijg ik de volgende foutmelding bij aangifte VPB bij fiscale winst: ''Het totaalbedrag bij Saldo fiscale winstberekening is niet gelijk aan het bedrag bij Winstberekening volgens Winst-en-verliesrekening.

Controleer de bedragen die u eerder in de aangifte hebt ingevuld.''

Dit is precies het bedrag van 75 euro

• 0
46 minuten geleden, Kamehameha zei:

Wanneer ik het bovenstaande doe, krijg ik de volgende foutmelding bij aangifte VPB bij fiscale winst:

Over 2023 bedoel je, neem ik dan aan...

Ja natuurlijk! Want je eigen vermogen in 2022 klopt niet (je bent vergeten een vordering van € 75 op te nemen).

Dan kan je nu niet ineens doen alsof er een vordering op de VPB was (in 2023) hoewel je die in (2022) vergeten was.

Je kan nu dus doen alsof je "neus bloedt" en de teruggave VPB in het resultaat 2023 zetten (en ook natuurlijk bij de onbelaste opbrengsten!) en dan hopen dat de (door de belastingdienst-programma)  berekende VPB over 2023 goed weergegeven wordt - wat tenminste ik zomaar op afstand niet kan overzien.

Toch beter om alles vanaf het begin juist te krijgen, zou ik denken.

Het is natuurlijk wel vervelend dat je eigenlijk bij de KvK niet een juiste balans (kennelijk dan) hebt gedeponeerd. Maar de gevolgen daarvan zullen wel meevallen, zou ik denken (joh, een verschil van € 75,-...).  

"What, me worry?"

• 0

Die foutmelding klopt. Ik had het namelijk over 2022.

Je kunt dit nog rechtzetten in de vpb 2023 door -75 euro in te vullen bij vpb voorgaande boekjaren. Dat staat bij het belastbaar bedrag onder niet aftrekbare bedragen

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
1 uur terug, Joost Rietveld zei:

Die foutmelding klopt. Ik had het namelijk over 2022.

Je kunt dit nog rechtzetten in de vpb 2023 door -75 euro in te vullen bij vpb voorgaande boekjaren. Dat staat bij het belastbaar bedrag onder niet aftrekbare bedragen

Oke, begrijp ik dan goed dat jij het volgende zou doen? 

Ontvangst VPB belasting van Belastingdienst in november 2023:

Bank: 75,-

A/ winstreserve: 75,-

+

-75,- invoeren bij VPB aangifte 2023 bij vpb voorgaande boekjaren. 

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar