Hallo allemaal,

 

Sinds een half jaar ben ik verkoper geworden via zowel Bol.com als Amazon.

Echter is het zo dat ik bij Bol.com elke periode netjes een factuur krijg van mijn verkopen en deze netjes kan koppelen via mijn boekhoudsoftware (Moneybird) aan het bedrag wat Bol.com naar mij heeft overgemaakt.

 

Bij Amazon is het een ander verhaal. Hier van krijg ik periodiek een factuur van Amazon Luxemburg waarop de commissies en BTW bedragen los vermeld staan. Ik heb dus geen idee hoe ik dit zou moeten verwerken in de boekhouding. Ik kan ook geen factuur uitdraaien van de verkopen die ik doe. 

 

Met de zoekfunctie op het forum en Google kom ik ook niet verder dus ik hoop dat iemand mij hier meer over kan vertellen :)

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76603-boekhouding-amazon-verkoper/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Maar ik neem dan aan dat je wel zelf weet wat je op Amazon verkocht hebt en tegen welke prijs? 

 

Amazon is jou de verkoopgegevens niet verschuldigd via factuur. Jij verkoopt, dus die gegevens zijn jouw verplichting. Amazon levert jou alleen een dienst als platform, dus hun commissie en btw factureren ze aan jou. De rest dien je zelf bij te houden

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

  • 0
(aangepast)

Helaas is het niet zo simpel als Bol (op zn zachtst gezegd).

Je kunt in SellerCentral bij je VAT-documents het gros van je facturen vinden. Per maand worden hier de volgende documenten/facturen klaar gezet per land:
- Fees voor het verkopen via Amazon
- Gecrediteerde fees voor de refunds

Dit zijn dus alle facturen voor de verkopen via Amazon, waarbij dit de daadwerkelijk facturen van Amazon aan jou zijn. Deze boek je in onder Inkomende facturen, waarbij de de credits kunt wegstrepen tegen de fees-facturen. 

Aan de andere kant heb je het overzicht dat je kunt genereren bij "File your VAT" op basis hiervan heb je - door middel van een draaitabel - een volledig overzicht per land en per munteenheid (in geval je ook naar landen buiten de EU verkoopt) van jouw omzet per land (inclusief btw) en de af te dragen btw. Hier maak je zelf een factuur op aan Amazon, alsof je ze dus een factuur stuurt op basis van dit overzicht. 
In Moneybird maak je per land een categorie aan en koppel je deze ook aan de juiste btw-percentage van dat land. 

Zelf doe ik het inmiddels de administratie van 2 bedrijven die op AMZ.de verkopen en het is een lange zoektocht naar de juiste wijze van administreren ;).

Ik hoop dat je hier mee uit de voeten kunt! 

aangepast door RicNicolaas
Vergeten wat weg te halen

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    5 leden, 42 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.