(aangepast)

Ik zit even met een lastige situatie hoe ik inkoop & verkoop facturen goed kan boeken.

De case is dat ik via Vinted veel verkoop, als Pro verkoper. Over elke verkoop moet ik dus ook de BTW afdragen, maar hier loopt het beetje scheef.

Als voorbeeld heb ik het volgende: 

• - Artikel verkocht voor € 7,50
  • - koper betaald € 8,39 (7,50 + kosten Vinted + nog de verzendkosten 3,79)
  • - Ontvangen factuur (Verzendkosten) van Vinted: 3,79 (betaald door koper) BTW Verlegd € 0,80
  • - Bijgeschreven op onze rekening: € 8,30
    • dit is saldo factuur + de verlegde BTW

1. ik maak een verkoopfactuur aan van 7,50
    1. Boek hier de ontvangsten van 8,30 op
  2. boek de factuur (Vinted) verzendkosten met 2 regels:
    1. 1x 3,79 verzendkosten EU 21% BTW
    2. 1x -3,79 verzendkosten Geen BTW
    3. BTW 0,80 
      Deze factuur is hierbij direct voldaan, de BTW zal ik afdragen

Het probleem is alleen nu dat ik dus een saldo heb tussen ontvangsten (8,30) en de factuur (7,50).

ik vermoed dat ik op de factuur nog iets moet doen? Naar mijn idee 2 extra regels moeten boeken, zelfde als ik doe bij de inkoop Verzendkosten factuur.
Ik maak gebruik van MoneyBird

Dit maakt het al met al erg omslachtig - dat is even een gegeven - wellicht dat er tips zijn om dat te versimpelen; door bijv. niet 1-op-1 de verkoop nota's te boeken maar puur de kale omzet per maand?

Zie bijlages als voorbeeld (Afbeelding 1 is BTW factuur Vinted, 2de is verkoopnota)

Scherm­afbeelding 2024-07-02 om 09.12.13.png

Scherm­afbeelding 2024-07-02 om 09.12.58.png

aangepast door MrCrazyLB

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik ben geen boekhouder, er komt dus vast nog wel een reactie die mijn mening goedkeurt of afkeurt:

de verzendkosten heb je niets mee te maken, dus ook uit de boekhouding laten.

Je ontvangt 8,30 euro, waarvan 6,20 euro netto, en 1,30+0,80 euro BTW die je moet afdragen.

Dat lijkt mij de uitkomst van je vraagstuk.

• 0

Hi,

ik ben geen held in dit soort dingen, maar probeer het voor mij zelf ook begrijpelijk te maken. Maar vinted spant wel eventjes de kroon....dus misschien handig om te sparren.  Mijn boekhoudster en ik komen daar ook niet uit. Tja.

Ik maak 1 factuur per maand van de uitbetaalde bedragen tnv Vinted.
Dus als jouw voorbeeld: 7,50 gevraagd ...8,30 euro ontvangen, boek ik dit als 8,30 incl. 21 % btw.

Die 0,80 cent draag ik af als verlegde btw.
3,79 euro verwerk ik nergens in, want die ontvang ik niet. 

Voor de boekhouding heb ik dan 1 factuur van inkomsten per maand en alle verzendfacturen van vinted voor de goede orde.

De mail die wij ontvangen als zijnde afgehandeld van vinted gebruik ik niet als bewijs voor mijn verkoop, daarin staat ook geen btw vermeldt. Daarnaast hoef ik nooit aankoopbonnen te maken, dat is alleen als de koper ernaar vraagt.
Misschien te simpel gedacht, maar zou dit oke zijn?
Zie natuurlijk ook graag andere opties tegemoet

• 0

In het verlengde hierop; hoe doen jullie dit met landen buiten NL om? Na de 10k per jaar omzet moet je btw aangifte doen in het ontvangende land.
Als je naar Frankrijk verstuurd, moet je daar de omzetbelasting afdragen. Vinted geeft naar mijn weten deze gegevens ook door naar de lokale belastingdiensten. Hoe doen jullie dit?

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar