Ik zit even met een lastige situatie hoe ik inkoop & verkoop facturen goed kan boeken.
De case is dat ik via Vinted veel verkoop, als Pro verkoper. Over elke verkoop moet ik dus ook de BTW afdragen, maar hier loopt het beetje scheef.
Als voorbeeld heb ik het volgende:
- Artikel verkocht voor € 7,50
- koper betaald € 8,39 (7,50 + kosten Vinted + nog de verzendkosten 3,79)
- Ontvangen factuur (Verzendkosten) van Vinted: 3,79 (betaald door koper) BTW Verlegd € 0,80
- Bijgeschreven op onze rekening: € 8,30
dit is saldo factuur + de verlegde BTW
ik maak een verkoopfactuur aan van 7,50
Boek hier de ontvangsten van 8,30 op
boek de factuur (Vinted) verzendkosten met 2 regels:
1x 3,79 verzendkosten EU 21% BTW
1x -3,79 verzendkosten Geen BTW
BTW 0,80
Deze factuur is hierbij direct voldaan, de BTW zal ik afdragen
Het probleem is alleen nu dat ik dus een saldo heb tussen ontvangsten (8,30) en de factuur (7,50).
ik vermoed dat ik op de factuur nog iets moet doen? Naar mijn idee 2 extra regels moeten boeken, zelfde als ik doe bij de inkoop Verzendkosten factuur.
Ik maak gebruik van MoneyBird
Dit maakt het al met al erg omslachtig - dat is even een gegeven - wellicht dat er tips zijn om dat te versimpelen; door bijv. niet 1-op-1 de verkoop nota's te boeken maar puur de kale omzet per maand?
Zie bijlages als voorbeeld (Afbeelding 1 is BTW factuur Vinted, 2de is verkoopnota)
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
MrCrazyLB
MrCrazyLB
Ik zit even met een lastige situatie hoe ik inkoop & verkoop facturen goed kan boeken.
De case is dat ik via Vinted veel verkoop, als Pro verkoper. Over elke verkoop moet ik dus ook de BTW afdragen, maar hier loopt het beetje scheef.
Als voorbeeld heb ik het volgende:
Deze factuur is hierbij direct voldaan, de BTW zal ik afdragen
Het probleem is alleen nu dat ik dus een saldo heb tussen ontvangsten (8,30) en de factuur (7,50).
ik vermoed dat ik op de factuur nog iets moet doen? Naar mijn idee 2 extra regels moeten boeken, zelfde als ik doe bij de inkoop Verzendkosten factuur.
Ik maak gebruik van MoneyBird
Dit maakt het al met al erg omslachtig - dat is even een gegeven - wellicht dat er tips zijn om dat te versimpelen; door bijv. niet 1-op-1 de verkoop nota's te boeken maar puur de kale omzet per maand?
Zie bijlages als voorbeeld (Afbeelding 1 is BTW factuur Vinted, 2de is verkoopnota)
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76681-btw-verkopen-via-platform-hoe-btw-boeken/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen