• 0

Liquide middelen overhevelen van werk-bv naar holding

Hallo,

Sinds dit jaar heb ik een werk-bv met een holding (100% eigendom van de aandelen). Maandelijks stel ik vanuit de holding een factuur op richting de werk-bv voor de management fee, zodat ik vervolgens mijn DGA-salaris vanuit de holding kan betalen. Het gaat goed met de werk-bv, waardoor ik ook een aardig bedrag aan liquide middelen aan het opbouwen ben.

Mijn vraag is: hoe kan ik het beste deze overtollige liquide middelen overhevelen naar mijn holding? Het uiteindelijke doel is om zoveel mogelijk uit te keren naar privé.

Alvast bedankt voor jullie advies!

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik had nog 1 vraagje hierop. Op welke categorie boek ik deze transactie's?

Ik maak gebruik van Moneybird en in werk bv heb ik de volgende categorie:
Balans --> Kortlopende schulden --> te betalen dividenden (of past deze categorie beter:  Uit te keren dividend aan houders van aandelen)

En in Holding bv welke categorie is hiervoor geschikt? overige inkomsten?

• 0

Dankjewel. Ik probeer dit even goed te begrijpen.

In de werk-BV gaat de dividenduitkering van de winstreserve af. De winst zoals vermeld in de resultatenrekening verandert niet na het uitkeren van dividend (aangezien het geen kostenpost is). Dat betekent dat over deze hele som vennootschapsbelasting betaald moet worden.

In de holding-BV wordt dit geboekt als overige omzet, in Moneybird heet dit: "Opbrengsten uit dividenden 81110,". Dit betekent dus dat de winst van de holding-BV hoger komt te liggen. Aan het einde van het jaar moet hierover ook vennootschapsbelasting worden betaald.

Is het zo dat ik zowel in de werk-BV als in de holding-BV vennootschapsbelasting moet betalen over het uitgekeerde dividend? Dan betaal je toch dubbel?

• 0

Edit: Aah, ik zie dat als je holding-BV minimaal 5% (in mijn geval 100%) van de aandelen bezit in de werk-BV, je geen vennootschapsbelasting hoeft te betalen over de ontvangen dividenden vanwege de deelnemingsvrijstelling. Het lijkt erop dat mijn vraag hiermee beantwoord is, als ik het goed heb begrepen.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar