goede morgen ik heb een vraag 

ik heb een goed lopende zzp onderneming in nederland. ik heb voor deze onderneming mensen aangetrokken en dat gaat goed 

nu heb ik mijzelf vrijgespeeld en wil een zzp starten in polen 

vanuit deze zzp (polen) zal ik ook mijn zzp bedrijf in nederland facturen sturen 

ik wil bloemen en planten verkopen vanaf mijn nederlandse zzp naar poolse zzp 

vraag 1. mag je twee zzp bedrijven hebben 

vraag 2. ik wil btw verreken in beide landen niet verlegen en ook de inkomstenbelasting 

vraag 3. mag je ingeschreven staan in twee landen 

wie kan mij helpen want kom er alleen niet uit 

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 1

Goedemorgen

Nee, je kunt formeel niet in twee landen ingeschreven staan. Je kunt wel in twee landen een eenmanszaak hebben, op voorwaarde dat in het land waar je niet privé ingeschreven staat een zogenaamde vaste inrichting is, dus een onderneming in een pand van waaruit mensen werkzaam zijn die goederen of diensten leveren.

Vraag 2: dat is onmogelijk. Als je in twee landen onderneemt, heb je in beide landen fiscale verplichtingen. Doordat je handelt tussen twee EU landen is BTW verleggen niet te voorkomen.

Ook heb je te maken met twee landen qua inkomstenbelasting, waarbij je woonland ook belasting en premies heft over de buitenlandse winst, maar voor de belastingen nog aftrek ter voorkoming van dubbele heffing verleent.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Dus je gaat ook in Polen wonen? Meer dan 182 dagen in het jaar?

Met vriendelijke groet,

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

• 0
(aangepast)

Zoals Joost aangeeft. (1) en (2) kunnen niet. En (3) is weliswaar mogelijk, maar niet wenselijk, omdat je dan het risico loopt dat beide landen je zien als ziektekostenverzekeringsplichtig.

Ik heb jaren in Polen gewoond en daar een eenmanszaak gevoerd. Mocht je een dergelijke constructie toch willen optuigen, dan kun je je voorbereiden op naheffingen van zowel de Nederlandse als de Poolse belastingdienst. En die zijn niet mals. En als je in Polen eenmaal juridische problemen hebt, dan ben je er meestal niet snel van af. En goedkoop ook niet.

Ik zou gewoon eens met een Poolse boekhouder gaan praten. Die zijn naar Nederlandse begrippen mild geprijsd en hun geld meer dan waard.

aangepast door omepiet
  • 0

ik heb een goed lopende zzp onderneming in nederland. ik heb voor deze onderneming mensen aangetrokken en dat gaat goed 

Dat klinkt dan voor mij als een ZMP (zelfstandige met personeel)

vanuit deze zzp (polen) zal ik ook mijn zzp bedrijf in nederland facturen sturen 

ik wil bloemen en planten verkopen vanaf mijn nederlandse zzp naar poolse zzp 

Dat begrijp ik niet: A verkoopt aan B en B gaat vervolgens facturen naar A sturen ?

V.w.b. de gewone zaken: sociale premies en ziektekosten betaal je in Polen aan de ZUS. Als je in Nederland al voor sociale zekerheid en gezondheid verzekerd bent kan je een document krijgen waarop dat vermeld staat. Met dit document zou je bij de ZUS een vrijstelling moeten krijgen voor het in Polen betalen van premies hiervoor.
Verder betaal je gewoon in Polen winstbelasting en BTW. Punt is wel dat je maandelijks aangifte moet doen (niet alleen voor de BTW maar ook voor winst !!), een accountant/boekhouder is daar dus iedere maand mee bezig ! Deze administratieve last is dus duidelijk groter dan in Nederland. De kosten hiervan variëren sterk, en hangen af van o.a. welke ondernemersvorm je kiest (zie hierna) en hoeveel facuren je verzendt. Accountants die ook te maken hebben met internationale zaken (import/export) en dus ook met valuta's zijn er overigens veel minder, en ze zijn ook duurder.
Een voorbeeld: een heel simpel bedrijfje zonder personeel niet BTW-plichtig en slechts enkele facturen per maand kan al voor €35/mnd (ex BTW), iets groter gaat al snel naar €80/mnd (en reken maar €1,50 extra per factuur > 10 stuks); en een Poolse BV gaat al snel naar €300/mnd. En dat is allemaal zonder personeel...
Het grootste en moeilijkste punt is het al dan niet kunnen registreren van een bedrijf. Adres is leuk, een PESEL (zeg maar het Poolse equivalent van het BSN) zal ook nog wel lukken, maar de vraag is of het registreren van een bedrijf ander dan een BV mogelijk zal zijn voor een niet-ingezetene. Dat uitzoeken is een hele klus....(zegt mijn vrouw hier in Polen, zij is accountant)

http://www.onym.nl

voor al uw inkoop/product sourcing in Polen, uw boots on the ground aldaar, wij hebben de contacten in Polen, wij weten de weg

ook voor fiscale, juridische zaken en real estate zijn wij hier uw partner

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar