• 0

DGA salaris tijdens oprichting en verlengd boekjaar

Beste ondernemers,

Binnenkort ga ik een nieuwe persoonlijke holding oprichten om daarmee deel te nemen in een werkmaatschappij. Deze zal eigenlijk per 1 januari 2025 opgericht worden. Voor de holding ga ik WBSO aanvragen om zo mindering te krijgen op de loonheffing in 2025. 

De WBSO subsidie moet eigenlijk voor 20 december 2024 worden aangevraagd en vereist het kvk nummer van mijn holding. Volgens mij zijn mijn twee opties de BV alvast inschrijven bij de KVK als "io" of de BV al eerder in december starten. Het eerste vereist wat meer handelingen. 

Als ik de BV al eerder in december 2024 opstart met een verlengd boekjaar t/m december 2025, moet ik dan in december 2024 al een volledig (minimum) DGA maandsalaris uitbetalen ondanks dat er nog geen activiteiten zijn los van de subsidieaanvraag. Ik ben nog in loondienst bij mijn oude werkgever in december 2024 en er wordt pas werk verricht en omzet verwacht voor de BV/holding in januari 2025. 

Het DGA salaris zal in het eerste boekjaar van 13 maanden hoog genoeg zijn om aan de eisen te voldoen, maar ik wil eigenlijk in december 2024 nog geen salaris uitbetalen of significant lager, waarna het in januari t/m december 2025 hoog genoeg zal zijn. Ook om gemiddeld december 2024 te compenseren. 

Wordt er aan het einde van het boekjaar gekeken naar hoe hoog het DGA salaris was? Of wordt er ook apart gekeken naar jaar 2024 waarbij er dan een (te) laag salaris zal zijn uitbetaald? Ik weet dat ik een salaris van december 2024 als schuld kan boeken en alleen de loonheffing betalen, maar daar kan ik dan nog geen WBSO mindering voor gebruiken. Voelt ook niet goed omdat er nog geen werk wordt verricht op dat moment. 

Dank!

Aan het broeden op een nieuwe startup...

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 1

Hi Wouter 

Als je in december nog geen arbeid voor je BV verricht, hoef je je over DGA-loon voor die maand geen zorgen te maken. Dus oprichten met verlengd boekjaar en wbso meteen aanvragen

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
(aangepast)
31 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Als je in december nog geen arbeid voor je BV verricht, hoef je je over DGA-loon voor die maand geen zorgen te maken. Dus oprichten met verlengd boekjaar en wbso meteen aanvragen

Dank Joost! Dan een nulaangifte doen via de loonadminstratie voor december 2024?

Ik neem aan dat de DGA arbeidsovereenkomst al wel al vanaf december 2024 moet gelden? Eventueel met een clausule erin over het nul-salaris en het gebrek aan werkzaamheden in december 2024. 

p.s. Gaaf om na mijn 10 jaar afwezigheid te zien dat je nog steeds mensen van je advies voorziet hier :) 

aangepast door Wouter33

Aan het broeden op een nieuwe startup...

• 1

Dank voor je PS.

En nee, als je in december geen arbeid verricht, dan zou ik ook geen aangifte doen. Laat de arbeidsovereenkomst en dus loonbelastingplicht op 1-1-25 ingaan en dan zit je goed

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar