Ik ben nieuw op dit forum maar bezoek het forum regelmatig omdat ik hier nuttige topics kan vinden, die heel bruikbaar zijn.
Ik loop momenteel tegen een aantal vragen aan waarvan ik hoop dat ik hier nuttige tips kan vinden die mij hierin verder kunnen helpen.
Samen met mijn compagnon runnen wij al een aantal jaren een VOF. Wij willen voor 2024 met terugwerkende kracht overgaan op een BV. Onze boekhouder heeft ons gewezen op de geruisloze overgang. Hiervoor hebben wij via onze boekhouder ook tijdig een intentieverklaring ingediend.
De boekhouder weet ten aanzien van bepaalde punten niet geheel zeker wat het beste is om te doen en heeft aangegeven dat wij een wat complexere VOF hebben waardoor deze op bepaalde punten zijn twijfels heeft.
Bedrijfspanden
In de VOF zitten een 3tal panden. De boekhouder heeft aangegeven dat deze panden als onderdeel van de overgang mee moeten naar de BV. Maar tegelijkertijd heeft hij ons gewezen op een ideale BV structuur met 2 holdings, een tussenholding en een werkmaatschappij. De bedoeling is dat de panden in de tussenholding blijven en dat de rest doorzakt naar de werkmaatschappij. Hij heeft hierbij aangegeven dat de panden hiermee ‘safe’ zijn mocht er een faillissement dreigen in de werkmaatschappij. Zijn twijfels zitten met name of de voorwaarden van de geruisloze omzetting niet worden geschonden. Heeft iemand hier wat meer kennis/ervaring mee?
Daarnaast hebben wij vragen over de overdrachtsbelasting, daar de panden overgaan in verschillende BV’s. Dient hier rekening mee gehouden te worden bij de geruisloze inbreng?
Indien mogelijk zouden wij de panden in de tussenholding willen opnemen. Dienen wij hier dan ook separaat naar de notaris voor te gaan? Er zit ook een hypotheek op de panden, kunnen wij deze makkelijk overzetten op de BV?
FOR - Lijfrente
Daarnaast hebben wij de afgelopen jaren een FOR opgebouwd. Wij hebben begrepen dat een BV een dergelijke FOR niet kent en dus moeten wij deze in principe laten vrijvallen. De boekhouder heeft ons gewezen op een mogelijkheid om een lijfrente te bedingen in de Holding BV's, waardoor de FOR niet hoeft vrij te vallen. Wij hebben het een en ander proberen uit te zoeken ten aanzien van deze lijfrente maar lopen hier nog tegen een aantal vragen aan.
1. Wij hebben begrepen dat FOR kan worden omgezet in een lijfrente in de BV. Betekent dit dat wij deze boekhoudkundig in de BV opnemen en dat wij deze laten uitkeren op het moment dat wij de AOW leeftijd hebben bereikt? En dat er naast een lijfrenteovereenkomst niet veel meer nodig is. Of dienen wij dit geld op een specifieke bankrekening op te nemen waar wij niet bij kunnen tot aan de AOW leeftijd?
2. Wij lezen dat er ook een optie is waarbij wij de lijfrente bij een bank of verzekeraar beleggen. Betekent dit dat we het bedrag van de FOR aan de bank of verzekeraar betalen en dat wij verder zowel operationeel als boekhoudkundig niet veel meer hoeven te doen?
Ik begrijp dat het een heel verhaal is, maar het zou ons erg helpen.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Mano1977
Mano1977
Hoi,
Ik ben nieuw op dit forum maar bezoek het forum regelmatig omdat ik hier nuttige topics kan vinden, die heel bruikbaar zijn.
Ik loop momenteel tegen een aantal vragen aan waarvan ik hoop dat ik hier nuttige tips kan vinden die mij hierin verder kunnen helpen.
Samen met mijn compagnon runnen wij al een aantal jaren een VOF. Wij willen voor 2024 met terugwerkende kracht overgaan op een BV. Onze boekhouder heeft ons gewezen op de geruisloze overgang. Hiervoor hebben wij via onze boekhouder ook tijdig een intentieverklaring ingediend.
De boekhouder weet ten aanzien van bepaalde punten niet geheel zeker wat het beste is om te doen en heeft aangegeven dat wij een wat complexere VOF hebben waardoor deze op bepaalde punten zijn twijfels heeft.
Bedrijfspanden
In de VOF zitten een 3tal panden. De boekhouder heeft aangegeven dat deze panden als onderdeel van de overgang mee moeten naar de BV. Maar tegelijkertijd heeft hij ons gewezen op een ideale BV structuur met 2 holdings, een tussenholding en een werkmaatschappij. De bedoeling is dat de panden in de tussenholding blijven en dat de rest doorzakt naar de werkmaatschappij. Hij heeft hierbij aangegeven dat de panden hiermee ‘safe’ zijn mocht er een faillissement dreigen in de werkmaatschappij. Zijn twijfels zitten met name of de voorwaarden van de geruisloze omzetting niet worden geschonden. Heeft iemand hier wat meer kennis/ervaring mee?
Daarnaast hebben wij vragen over de overdrachtsbelasting, daar de panden overgaan in verschillende BV’s. Dient hier rekening mee gehouden te worden bij de geruisloze inbreng?
Indien mogelijk zouden wij de panden in de tussenholding willen opnemen. Dienen wij hier dan ook separaat naar de notaris voor te gaan? Er zit ook een hypotheek op de panden, kunnen wij deze makkelijk overzetten op de BV?
FOR - Lijfrente
Daarnaast hebben wij de afgelopen jaren een FOR opgebouwd. Wij hebben begrepen dat een BV een dergelijke FOR niet kent en dus moeten wij deze in principe laten vrijvallen. De boekhouder heeft ons gewezen op een mogelijkheid om een lijfrente te bedingen in de Holding BV's, waardoor de FOR niet hoeft vrij te vallen. Wij hebben het een en ander proberen uit te zoeken ten aanzien van deze lijfrente maar lopen hier nog tegen een aantal vragen aan.
1. Wij hebben begrepen dat FOR kan worden omgezet in een lijfrente in de BV. Betekent dit dat wij deze boekhoudkundig in de BV opnemen en dat wij deze laten uitkeren op het moment dat wij de AOW leeftijd hebben bereikt? En dat er naast een lijfrenteovereenkomst niet veel meer nodig is. Of dienen wij dit geld op een specifieke bankrekening op te nemen waar wij niet bij kunnen tot aan de AOW leeftijd?
2. Wij lezen dat er ook een optie is waarbij wij de lijfrente bij een bank of verzekeraar beleggen. Betekent dit dat we het bedrag van de FOR aan de bank of verzekeraar betalen en dat wij verder zowel operationeel als boekhoudkundig niet veel meer hoeven te doen?
Ik begrijp dat het een heel verhaal is, maar het zou ons erg helpen.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77248-vof-geruisloos-omzetten-naar-bvs-met-vastgoed-en-for/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
7 antwoorden op deze vraag
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen