Ga naar inhoud

Conserverende aanslag bij emigratie DGA

Geplaatst:

somedga

Ik ben DGA van een holding en ga binnenkort verhuizen naar Spanje. Er is een nieuwe bestuurder in Nederland aangesteld dus de BV's zullen ongewijzigd verder werken in Nederland.

Nu zal ik dan een conserverende aanslag ontvangen. Die betaal ik in gedeelten bij of een dividenduitkering of bij verkoop van aandelen. Er zal wellicht een moment in de toekomst zijn waarop ik de BV wil opdoeken. Nu kom ik er niet helemaal uit of ik dan nog steeds extra belasting betaal door die conserverende aanslag of dat dit te verrekenen valt. Met een normale dividenduitkering betaal je volgens mij wel dubbel maar ik vraag me af of dit bij een staking ook zo is. Stel mijn BV is op het moment van emigreren 500K waard en later bij het staken 750M. Dan zou ik me kunnen voorstellen dat Spanje over de 250K overwaarde na de emigratie belasting wil zien, in nederland betaal ik dan de conserverende aanslag over de 500K dan is er dus geen dubbele belasting.

Iemand een idee?

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Bij emigratie ligt er een aanslag in een conservenblikje over 500k. Die wordt (deels) geïnd op het moment dat je inkomsten uit je NL BV haalt in de vorm van dividend of verkoop van de aandelen. 

Als je dat niet doet en de winstreserve neemt toe naar 750k en je verkoopt daarna de aandelen van je BV*, dan heft NL uiteraard over die 750k. Ook als DGA in Spanje heb je immers nog steeds een aanmerkelijk belang in je BV. Spanje verleent op haar beurt aftrek ter voorkoming van dubbele belasting. 

* Waarom zou je de aandelen van je holding BV willen verkopen?

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

somedga

• Auteur

Dank voor je feedback.

De aandelen van de holding wil ik niet verkopen maar dit was meer wat ik tegenkwam over wanneer je een gedeelte van de conserverende aanslag moet betalen.

Begrijp ik het goed dat het als volgt werkt:

Als ik emigreer met een waarde van 500K van het bedrijf, dan zal ik een conserverende aanslag ontvangen 26,9% daarvan = € 134.500

Na de emigratie zeg over 20 jaar stop ik met de BV, die is dan 750K waard. Op het moment dat ik de BV staak dan wil de belastingdienst de conserverende aanslag betaald zien.

Spanje kijkt dan verder niet naar die eerste 500K omdat zij naar het waardeverschil kijken vanaf het punt van emigratie naar dan, dus van 500K naar 750k --> 250K. Daar zullen zij dan over willen afrekenen en dat kan ik dan verrekenen met de belasting die ik over de 250K in Nederland heb betaald.

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator
47 minuten geleden, somedga zei:

Op het moment dat ik de BV staak dan wil de belastingdienst de conserverende aanslag betaald zien.

Formeel staak je een BV niet. Zolang de BV bestaat, komt het geen afrekening ineens over die 750k. Dat kan alleen als je de BV liquideert.

48 minuten geleden, somedga zei:

Op het moment dat ik de BV staak dan wil de belastingdienst de conserverende aanslag betaald zien.

Plus de belasting over die 250k

49 minuten geleden, somedga zei:

Spanje kijkt dan verder niet naar die eerste 500K omdat zij naar het waardeverschil kijken vanaf het punt van emigratie naar dan, dus van 500K naar 750k --> 250K

Correct

49 minuten geleden, somedga zei:

en dat kan ik dan verrekenen met de belasting die ik over de 250K in Nederland heb betaald.

Nee, andersom. Spanje moet aftrek ter voorkoming van dubbele belasting verlenen. NL heft namelijk als eerste omdat dat het bronland is

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

somedga

• Auteur

Bedankt weer voor je feedback!

Dit jaar heb ik al een dividenduitkering van 134K gedaan. Er zit nog wel aardig wat geld in de BV. Ik vraag me nu alleen nog af of het verstandig is om de BV zo 'leeg' mogelijk te hebben voor de emigratie en dus nog een dividenduitkering te doen tegen het hogere tarief om zo de conserverende aanslag te beperken.

Of dat ik na de emigratie een dividenduitkering doe, de dividendbelasting in Spanje is ook iets lager dan in Nederland geloof ik, tussen de 19% en 23%

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator
5 uur geleden, somedga zei:

Ik vraag me nu alleen nog af of het verstandig is om de BV zo 'leeg' mogelijk te hebben voor de emigratie

Dat hangt er ook vanaf wat je met het geld gaat doen. Maar de tarieven voor en na emigratie zijn niet anders in Nederland. Wat spanje heft en verleent aan aftrek ter voorkoming van dubbele belasting weet ik zo niet

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.