• 0

Bestaande Holding liquideren of eenmanszaak inbrengen?

(aangepast)

Hoi allen,

Ik heb een eenmanszaak sinds 2017, die redelijk loopt. In februari 2020 heb ik een holding opgericht, maar daar is sindsdien niets mee gedaan. De werk-bv die ik destijds samen had opgericht is inmiddels al twee jaar geleden opgeheven, en er is in totaal zo’n €4.000 verlies opgebouwd in de holding.

Ik twijfel nu over het volgende:
    1.    Liquidatie van de holding – Dit jaar (maar de cijfers zijn waarschijnlijk niet op tijd klaar);
    2.    Eenmanszaak geruisloos inbrengen in de holding – Per 1 januari 2025, waarbij ik dan ook een werk-bv moet oprichten.

Mijn situatie:
    •    De eenmanszaak heeft geen FOR, desinvesteringen of andere grote fiscale aandachtspunten.
    •    Er is nagenoeg alleen persoonlijke goodwill in de eenmanszaak.
• jaarrekening 2023 is gereed. 2024 nog niet uiteraard, maar staat van balans en baten etc ook niet. 

Mijn vraag: Wat is in mijn geval de beste keuze, en wat zijn de belangrijkste zaken waar ik rekening mee moet houden? Heeft iemand ervaring met het inbrengen van een eenmanszaak in een bestaande holdingstructuur of met liquidatie?

Alle tips en adviezen zijn welkom! Bedankt alvast.

aangepast door Sonic24

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Welkom Sonic

De lege holding liquideren en doorgaan met je eenmanszaak of de eenmanszaak inbrengen, is niet echt het juiste vraagstuk. Althans, je haalt er iets bij (de bestaande holding) wat nauwelijks invloed heeft. Dit vereist gewoon antwoord op de vraag: BV of eenmanszaak? En dat heeft in eerste instantie niks te maken met dat je al een holding hebt.

Dus volgens mij moet je vraagstelling gewoon zijn doorgaan met mijn eenmanszaak of doorgaan als BV.

Wat heb je zelf als argumenten om voor een van beide te kiezen? 

Verder: geruisloze inbreng, mocht dat al nodig zijn, kan niet in een bestaande, slapende BV. Bij geruisloze inbreng in een bestaande BV moet die BV voorafgaand aan de inbreng reeds (actief!) dezelfde werkzaamheden uitvoeren als de in te brengen onderneming. Dat is bij een slapende holding per definitie niet het geval.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
(aangepast)

Dank voor je antwoord Joost,

de vraag is eigenlijk of ik de bestaande holding moet opzeggen of dat het misschien toch nog van nut kan zijn vanwege mijn plannen voor omzetting naar een bv. De reden van wijzigen naar BV is vanwege de, fiscale en niet-fiscale voordelen. Ik zit nu alleen met de holding in mijn maag, die eigenlijk tot nu toe alleen geld heeft gekost. Is deze holding bij een wijziging naar BV-vorm nog van toegevoegde waarde? 

Mocht ik tot de conclusie komen dat opheffen nodig is, kan ik dan het formulier daarvoor alvast versturen en de opzet cijfers 2024 nasturen aan de KvK, zodat de ontbinding dan nog in 2024 plaats kan vinden. 

aangepast door Sonic24
  • 1
32 minuten geleden, Sonic24 zei:

Is deze holding bij een wijziging naar BV-vorm nog van toegevoegde waarde? 

Bij een ruisende inbreng of een activa/passiva transactie wel. Bij geruisloze inbreng niet. De vraag is vervolgens welke vorm van overdracht van je eenmanszaak geschikt is voor jouw situatie. De algemene regel is dat als er geen stakingswinst is, ruisende of geruisloze inbreng doorgaans niet nodig zijn.

• 0
10 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Bij een ruisende inbreng of een activa/passiva transactie wel. Bij geruisloze inbreng niet. De vraag is vervolgens welke vorm van overdracht van je eenmanszaak geschikt is voor jouw situatie. De algemene regel is dat als er geen stakingswinst is, ruisende of geruisloze inbreng doorgaans niet nodig zijn.

Dankjewel. De voorkeur bij een omzetting zou toch geruisloos zijn, dat lijkt me het meest veilige als je het hebt over eventuele persoonlijke goodwill waardering etc .

Dan ga ik waarschijnlijk voor de optie liquidatie en resteert enkel nog de vraag of de cijfers 2024 al direct meegestuurd moeten worden met het formulier om nog in 2024 de BV te ontbinden. 

• 1
55 minuten geleden, Sonic24 zei:

eventuele persoonlijke goodwill

Die bestaat juist fiscaal niet.

Bij opheffing moet je inderdaad actuele cijfers meesturen. Dat hoeven niet de cijfers van 31-12 te zijn, maar wel de balans zoals die geldt ten tijde van het opheffen 

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar