• 0

Aftrekbare kosten jaarwisseling wat geef ik wanneer op?

30 december een aantal ICT dingen gekocht bij online winkel. Afgerekend, afgeschreven etc. alleen vandaag nog even ophalen bij de vestiging. De winkel had dus in 2024 mijn geld op de rekening en het was van mijn rekening af. De factuur staat nu op de afhaaldatum van 04-01-2025. Er werd aangegeven dat dat altijd zo gaat tenzij thuisbezorgd dan was de factuurdatum wel 30-12-2024 geweest. 

Voor de omzetbelasting kijkt de belastingdienst naar de factuurdatum en zou ik dus de btw pas over Q1 2025 terug kunnen vragen. Eens?

Hoe zit dat met de inkomstenbelasting? Ik ben nog geen winstaangever dus gaat om aftrekbare kosten resultaat genieter. Mag ik de kosten dan wel meenemen over 2024? Of moet het stroken met de omzet belasting en dus voor 2025 mee nemen als aftrekbare kosten? 

Bij voorbaat dank!

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0
8 uur geleden, zetzetpee zei:

Voor de omzetbelasting kijkt de belastingdienst naar de factuurdatum en zou ik dus de btw pas over Q1 2025 terug kunnen vragen. Eens?

Correct.

8 uur geleden, zetzetpee zei:

Hoe zit dat met de inkomstenbelasting?
Mag ik de kosten dan wel meenemen over 2024?

Het zijn vooruitbetaalde kosten, die je als zodanig in de boekhouding van 2024 opneemt. 
Uitgaven worden geboekt in dezelfde periode waarin de activa hun voordelen opleveren … in 2025 dus.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0
(aangepast)
2 uur geleden, Cosara zei:

Correct.

Het zijn vooruitbetaalde kosten, die je als zodanig in de boekhouding van 2024 opneemt. 
Uitgaven worden geboekt in dezelfde periode waarin de activa hun voordelen opleveren … in 2025 dus.

Omzetbelasting aangifte is me duidelijk. Ik begrijp het voor de inkomstenbelasting nog niet helemaal. Bedoel je met verwerken in de boekhouding in dit geval aangifte IB 2024 of toch IB 2025? Bedankt voor je tijd.

aangepast door zetzetpee
Begreep iets nog niet helemaal
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, zetzetpee zei:

Bedoel je met verwerken in de boekhouding in dit geval aangifte IB 2024 of toch IB 2025? Bedankt voor je tijd.

IB 2025. Je 'parkeert' het bedrag op een balansrekening als "vooruitbetaalde bedragen" en boekt het vervolgens in 2025 vanaf die "vooruitbetaalde bedragen" rekening als kosten. 

aangepast door insparcom
typo

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

• 0
17 minuten geleden, insparcom zei:

IB 2025. Je 'parkeert' het bedrag op een balansrekening als "vooruitbetaalde bedragen" en boekt het vervolgens in 2025 vanaf die "vooruitbetaalde bedragen" rekening als kosten. 

Bedankt voor je antwoord. Ik doe nog geen winstaangiftes. Dus het gaat om resultaat overige werkzaamheden in een particuliere aangifte (ondanks kvk registratie). Dus daarom heb ik met balans etc. nog niet te maken. 

• 0
2 minuten geleden, zetzetpee zei:

Ik doe nog geen winstaangiftes. Dus het gaat om resultaat overige werkzaamheden in een particuliere aangifte (ondanks kvk registratie). Dus daarom heb ik met balans etc. nog niet te maken. 

Waarom denk je dat?

Je hebt een KvK-registratie.

Aangezien je de btw wilt terugvragen, heb je ook een btw-nummer.

Da betekent een IB-aangifte voor ondernemers.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

• 0
1 uur terug, Cosara zei:

Waarom denk je dat?

Je hebt een KvK-registratie.

Aangezien je de btw wilt terugvragen, heb je ook een btw-nummer.

Da betekent een IB-aangifte voor ondernemers.

Ik heb een brief van de belastingdienst dat ik wel ondernemer ben voor de OB maar niet voor de IB en zodoende (nog) geen winstaangever ben. Te weinig omzet denk ik. 

• 0
12 minuten geleden, zetzetpee zei:

Ik heb een brief van de belastingdienst dat ik wel ondernemer ben voor de OB maar niet voor de IB en zodoende (nog) geen winstaangever ben. Te weinig omzet denk ik. 

Als je niet als ondernemer voor de inkomstenbelasting wordt gezien maar hebt u wel inkomsten geniet dan heb je inkomsten uit overig werk.

Het geld dat je hiermee verdient moet je opgeven in de aangifte inkomstenbelasting voor particulieren. De winst wordt op dezelfde manier berekend als bij ondernemers.

Ook hierbij gaat het om vooruitbetaalde kosten, de factuurdatum ligt immers in 2025.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar