Vorig jaar mijn zaak verkocht voor een hele kleine overname som. 

Voor die tijd bij mijn zakenpartners voorgesteld om faillissement aan te vragen wegens het slecht lopen van de zaak, zij hebben zelf vermogen ingelegd om dit te voorkomen. Ik had geen vermogen en dit is ook meerdere malen aangegeven. 

Ik werkte op de zaak (gemiddeld 45 uur/week) voor eerst 1500 netto en na 6 maanden dit verhoogd naar 2000 netto. Dit ging via management fee. Zij noemen het verhogen van mijn fee diefstal uit de zaak.

Maar goed zaak uiteindelijk verkocht. Nu zijn er twee schuldeisers. Contract die de nieuwe exploitant overgenomen heeft maar bedrijf wilt nu de bonus terug hebben. De andere is een voorschot die nu terug betaald moet worden.

Rond het eind vd verkoop heb ik in de mail naar partners staan dat ik de overige kosten op mij zou nemen, doelende op eventuele (logische en verwachtbare) notariskosten etc. Deze twee schulden waren niet te verwachten en ook geen bedragen die ik op kan hoesten.

De bv bestaat nog. Zij willen nu een zaak tegen mij starten om deze kosten te verhalen. Ik wil nog steeds liever faillissement aanvragen. Een groot budget voor een advocaat heb ik momenteel niet.

Wat zijn nu de beste vervolg stappen?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77336-priv%C3%A9-aansprakelijk-gesteld-worden/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 1

Welkom op Higherlevel.

Ik ben ook even de weg kwijt in je verhaal. Wat verhelderingsvragen:

1 uur terug, Evendewegkwijt zei:

Vorig jaar mijn zaak verkocht voor een hele kleine overname som.

Was dit een BV? Was die van jou of van jou en je zakenpartners? Welke rol hadden deze partners in de onderneming?

Voor die tijd bij mijn zakenpartners voorgesteld om faillissement aan te vragen wegens het slecht lopen van de zaak, zij hebben zelf vermogen ingelegd om dit te voorkomen. Ik had geen vermogen en dit is ook meerdere malen aangegeven. 

Vermogen ingelegd als lening aan de onderneming? Als aandeel in de onderneming?

Ik werkte op de zaak (gemiddeld 45 uur/week) voor eerst 1500 netto en na 6 maanden dit verhoogd naar 2000 netto. Dit ging via management fee. Zij noemen het verhogen van mijn fee diefstal uit de zaak.

Heb jij die beslissing genomen? Was je bevoegd om deze beslissing te nemen? 

Rond het eind vd verkoop heb ik in de mail naar partners staan dat ik de overige kosten op mij zou nemen, doelende op eventuele (logische en verwachtbare) notariskosten etc.

Bedoel je dat je de kosten wilde betalen uit privé omdat de BV geen geld meer in kas had? 

Zij willen nu een zaak tegen mij starten om deze kosten te verhalen.

Wie zijn "zij"? De voormalige partners, die nieuwe eigenaar, of de leveranciers?

Ik wil nog steeds liever faillissement aanvragen.

Van de onderneming die je hebt verkocht? Of prive?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0
2 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Ik heb geen idee of ik het zo goed doe maar bij deze..

Was dit een BV? Was die van jou of van jou en je zakenpartners? Welke rol hadden deze partners in de onderneming?

Bv is in principe niet verkocht maar het pand (huur etc) is dus overgenomen door een andere exploitant. 2 aandeelhouders, ik + ander bestuurders. Ieder een eigen holding. Verdeling respectievelijk: 20/20/50/10

Vermogen ingelegd als lening aan de onderneming? Als aandeel in de onderneming?

Prive vermogen over geboekt naar de bv zonder een lening.

Heb jij die beslissing genomen? Was je bevoegd om deze beslissing te nemen? 

Ik heb deze beslissing genomen. Dit had ik beter kunnen overleggen maar gezien het uurloon wat ik daar aan over hield leek het me logisch en een niet buiten proportionele verhoging. Orgineel salaris waren zij van op de hoogte, de verhoging later ook. Toen vonden ze dat oke.

Bedoel je dat je de kosten wilde betalen uit privé omdat de BV geen geld meer in kas had? 

Dat klopt. Werk bv staat nu nog een klein bedrag en prive holding leeg

Wie zijn "zij"? De voormalige partners, die nieuwe eigenaar, of de leveranciers?

De voormalige partners

Van de onderneming die je hebt verkocht? Of prive?

Van de bv die nu nog staat

• 0
(aangepast)

Het leest alsof jij de enige aandeelhouder was die in de zaak werkte en dagelijks aanwezig was?

6 uur geleden, Evendewegkwijt zei:

Bv is in principe niet verkocht maar het pand (huur etc) is dus overgenomen door een andere exploitant. 2 aandeelhouders, ik + ander bestuurders. Ieder een eigen holding. Verdeling respectievelijk: 20/20/50/10

Welk percentage aandeel heb jij via je BV-Hold in handen van de BV-OpCo?

Prive vermogen over geboekt naar de bv zonder een lening.

Dus de andere aandeelhouders hebben door een kapitaalinjectie extra 'skin in the game' in de BV-OpCo en jij niet, omdat je daartoe financieel niet in staat was, klopt? En daarbij hebben de overige aandeelhouders jouw aandeel niet laten verwateren?

7 uur geleden, Evendewegkwijt zei:

Ik wil nog steeds liever faillissement aanvragen.

Of je stelt voor je aandelen in de BV-OpCo waar geen activiteiten meer in zitten om niet aan de overige aandeelhouders over te dragen? Tegen een volledige vrijwaring wel te verstaan.

Ik heb deze beslissing genomen. Dit had ik beter kunnen overleggen maar gezien het uurloon wat ik daar aan over hield leek het me logisch en een niet buiten proportionele verhoging. Orgineel salaris waren zij van op de hoogte, de verhoging later ook. Toen vonden ze dat oke.

Heb je dat ergens op elektronisch papier staan? Zo ja, hoe kan het dan diefstal zijn en reden om het meerdere terug te vorderen van jou?

aangepast door Jeroen Kisters RPLU ARe

Met vriendelijke groet,

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar