• 0

Inbreng vof-vermogen in bv met buitenschappelijke vermogen ouders

Beste leden,

Ik zit met het volgende fiscale vraagstuk. Ikzelf en mijn ouders exploiteren samen een vof (verdeling 70/20/10). Naast het vermogen in de vof bezitten mijn ouders een pand (buitenvennootschappelijke ondernemingsvermogen) die door de vof voor zakelijke doeleinden wordt gebruikt.

Wij staan op het punt om het vof-vermogen geruisloos in te brengen in een nieuw op te richten bv (H en vervolgens doorzakking naar WM). Naast inbreng van het vermogen in de vof, hebben mijn ouders de wens om hun buitenvennootschappelijke ondernemingsvermogen (pand) in te brengen. Volgens onze boekhouder is het niet mogelijk om het pand fiscaal-neutraal (OVB en IB) mede in de bv in te brengen. 

Zouden jullie met mij mee willen denken? Ik hoor het graag!

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Waar baseert die boekhouder zich op? Ik zie namelijk geen bezwaar. Het buitenvennootschappelijk pand maakt namelijk onderdeel uit van het subjectieve ondernemingsbegrip en kan (mits geheel) over de vrijstelling ingebracht worden. Dat heeft uiteraard wel gevolgen voor de verdeling van het aandelenkapitaal, indien hierdoor je ouders fors meer eigen vermogen inbrengen dan jij. 

Mogelijk moet via een zogenaamd cumulatief preferent aandeel de "overinbreng" van je ouders gecompenseerd worden. Dat is een aandeel met een voorrangsrecht op toekomstige baten uit de BV, totdat je ouders daarmee gecompenseerd zijn voor hun overinbreng 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar