Ga naar inhoud

BTW terugvorderbaar? Prive betaald maar bon op naam bedrijf

Geplaatst:

Marieke G

Ik heb iets gekocht bij BOL en privé betaald. De bon staat echter wel op naam van mijn bedrijf.

Ik was van plan een declaratie in te dienen bij mijn bedrijf en dan het volledige bedrag over te maken van zakelijk naar privé.

Kan ik de BTW dan nog terugvorderen?

Featured Replies

Geplaatst:

Sproso

Ja hoor, dat kan zeker. Je kan de bon of factuur van BOL gewoon inboeken en het bedrag overmaken naar je privérekening.

aangepast door Sproso

Geplaatst:

F. Michiel

Dit kan toch alleen bij een eenmanszaak?

Kan het ook bij een b.v. ?

(zonder dat duidelijk is wat voor soort bedrijf Marieke G heeft).

Geplaatst:

Sproso

Bij een B.V. kan je kosten voorschieten voor de B.V., die de B.V. vervolgens weer moet terugbetalen aan de persoon die de kosten heeft voorgeschoten. Kleine bedragen worden verrekend in een zogeheten Rekening Courant, wanneer het een aandeelhouder betreft.

Bij een eenmanszaak is het daadwerkelijke terugbetalen niet nodig. Dan zou je het gewoon kunnen verrekenen in het kapitaal. Het bedrag dat vanaf de privérekening is betaald, wordt dan als privéstorting geboekt.

aangepast door Sproso

Geplaatst:

F. Michiel

Top. Dan zat ik fout. Ik dacht dat de factuur op naam van het bedrijf (de b.v) moet staan om de btw te mogen aftrekken. Weer wat geleerd.

Geplaatst:

Sproso

De factuur moet natuurlijk wel op naam van de B.V. staan! Volgens Marieke is dit ook het geval.

"De bon staat echter wel op naam van mijn bedrijf."

Geplaatst:

shoptillyoudrop

Op 7-4-2025 om 15:19, Sproso zei:

Ja hoor, dat kan zeker.

Dat is maar de vraag...

voorbeeld

Waarom zou je wanneer je een BV hebt (heeft Marieke G trouwens wel een BV die hierbij betrokken is...) iets wat je zakelijk gaat gebruiken in privé bestellen en vervolgens ook privé betalen?

En dan ook nog de BTW proberen terug te krijgen!

(Ik zou dat gewoon als BV bestellen en betalen, maar dat ben ik. )

Misschien gaat het overigens over een eenmanszaak, wie weet - ook was het in het verleden (best lang geleden!) een BV.

"What, me worry?"

Geplaatst:

F. Michiel

@Sproso Dank voor de verheldering. Ik had inderdaad erover een gelezen dat de bon op naam van het bedrijf staat.

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.