Ga naar inhoud

Leasecontract auto in werkmaatschappij, hoe uit te registeren als dividend

Geplaatst:

mark_a

Goedenavond,

Ik heb binnen mijn werkmaatschappij een lease contract voor mijn auto. Deze verloopt echter enkel giraal over mijn bedrijf omdat ik privé dit contract niet af kon sluiten. Bijtelling, aftrekposten doe ik dus niets mee, het is eigenlijk een privé auto. 

Ik wil dit maandelijkse bedrag registeren als dividend. Ik heb echter ook nog een holding hierboven en dividend moet dan via de holding worden uitgekeerd aan privé. Hoe kan ik dit fiscaal en boekhoudkundig correct verantwoorden. 

Featured Replies

Geplaatst:

mark_a

• Auteur

Wel een oplossing bedacht. Mijzelf het bedrag vanuit de Holding als Dividend in prive uitbetalen en vervolgens het bedrag vanuit prive naar de werkmaatschappij storten. 

Nog andere opties?

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Als je de auto effectief gezien neutraal via de BV wilt laten lopen, dan moet je geen dividend uitkeren. Dat is namelijk belast. Simpelste is om vanuit privé de leasetermijnen 1 op 1 terug te betalen aan de BV.

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

mark_a

• Auteur

Ja dat begrijp ik, maar ik wil het niet betalen van mijn netto inkomen, maar ik ga voor de optie die ik heb benoemd. Dat is prima. Eerst RC privé schuld aan de BV en die betaal ik einde jaar op deze manier af. 

Sorry voor de late reactie, krijg geen meldingen. 

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Dan is deze dividendroute waarschijnlijk de goedkoopste oplossing voor je idd

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.