• 0

AGIO-reserve of aandelenkapitaal bij oprichting BV

(aangepast)

Beste higher-levellers,

Graag  jullie advies voor de volgende keuze bij een op te richten BV, die zich bevindt op ondernemingsrecht, maar ook zeker fiscaal recht. Het betreft inbreng van vastgoed (voornamelijk bedrijfsgebouw/terrein voor de onderneming zelf, maar ook direct aanpalende garageboxen waar een huurder in zit) en geld om de onderneming te drijven, waarbij me de keuze gelaten wordt tussen enerzijds inbreng als AGIO-reserve na oprichten van een bv met een beperkt aantal aandelen met lage nominale waarde, en anderzijds inbrengen als gestort/geplaatst kapitaal met dus meer aandelen tegen een significante waarde per aandeel. Als ik om voor en tegens vraag, wijzen notaris en fiscalist naar elkaar.

Ik heb besloten om een BV op te richten, om van daaruit mijn werkzaamheden verder vorm te geven. Enerzijds omdat omzet/winst dit rechtvaardigt, anderzijds omdat ik het gevoel heb dat ik (fiscaal) met een BV iets minder overgeleverd ben aan de grillen van de Nederlandse politiek dan vanuit de IB. Wel zou het fijn zijn, om t.z.t. de mogelijkheid te hebben om een deel van het ingebrachte kapitaal weer uit te kunnen keren, zonder dat dit belast wordt in box 2. Nu lijkt dit (onder huidig recht) in beide gevallen mogelijk te zijn via uiteindelijk verlaging van aandelenkapitaal via de notaris. Ik ben dit niet van plan op dit moment, maar het maakt wel dat ik enorm twijfel over deze keuze.

Wat zijn jullie gedachten? Welke beperking heeft (latere) inbreng als AGIO? En wat zijn de risico's van een hoog aandelenkapitaal?

aangepast door Hovenaer
toevoeging/verduidelijking

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Welkom

Fiscaal pakt het hetzelfde uit. Het verschil zit in de handelingen die je moet doen als er iets wijzigt. 

Agio: pluspunt is dat je agio zonder tussenkomst van een notaris kunt aanpassen, bijvoorbeeld als je een discussie met de fiscus over de waarde van de agiostorting verliest. 

Nadeel is dat als je agio wilt onttrekken naar privé, dat dat een extra notariële akte vergt, waarbij het agio eerst omgezet wordt in agiobonusaandelen, voordat je de nominale waarde kunt laten verlagen, waaruit de terugbetaling volgt.

Met een hoger aandelenkapitaal zijn de zaken precies andersom.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar