Ga naar inhoud

Bedrijfspand binnen 6 maanden weer doorverkopen

Geplaatst:

sports

3 maanden geleden heb ik op de zaak een huis met grote loods gekocht.

Vooral om onze langzaam lopende voorraad op te slaan. omdat er geen industriegrond / pand te krijgen was.

Nu lijk ik toch op zeer korte termijn een nieuw bedrijfspand te kunnen kopen.

Wil nu eigenlijk het huis met loods weer verkopen. Heb al een potentiële koper. wordt voor dezelfde prijs verkocht als dat ik het kocht.

Zit alleen nu met een probleem ik betaalde 10,04% overdrachtsbelasting. Degene die het koopt is een particulier en het object is ook gewoon een woning. Particulier gaat dus maar 2% betalen.

Ik weet dat je binnen 6 kunt overdragen zonder overdrachtsbelasting maar dan mis ik nog steeds 8,4%. als het niet anders is dan jammer maar is dit oplosbaar fiscaal?

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

De overdrachtsbelasting wordt geheven bij de koper. Dus de koper hoeft in dit geval geen ODB te betalen. Dat dat voor hen naar 2% scheelt, doet daar niks aan af

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

sports

• Auteur

Begrijp ik maar volgens mij wordt dan vaak afgesproken dat het voordeel van die 2% bij de verkoper terecht komt. maar de andere 8,04 % ben ik dan kwijt?

Hoe doen vastgoed handelaren dit dan of betalen die ook altijd die 8,04% als ze bijvoorbeeld een huis aankopen en doorverkopen aan een particulier?

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Die prijsaanpassing hoort "eigenlijk" niet. Het voordeel hoort bij de koper te liggen. Maar ja, je bent die 8,04% kwijt. Vastgoedhandelaren betalen die 8,04% inderdaad ook zelf. Dat zit alleen in hun winstmarge

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.