• 0

Hoe vertaal je Amerikaanse reseller methodes

Ofschoon ik me zakelijk nog niet volledig heb ingelaten, volg ik twee bedrijven die eerdaags een hele leuke vrij nieuwe dienst willen gaan lanceren. De één in Canada en de ander in Amerika. Ik heb ze eigenlijk bij elkaar gebracht en we zijn nu bezig met het uitwerken van nog een nieuwe dienst waar beide nog nauwelijks aan hebben gedacht. Nogmaals, zakelijk zit ik er niet tussen en wil dat eigenlijk ook niet eens, vind het gewoon leuk te zien dat er iets gaat aankomen waar ik een kleine bijdrage aan heb geleverd.

 

Waar ik meer moeite mee heb, maar dat is daar nu eenmaal heel normaal en werkt daar blijkbaar ook, is de wijze waarop ze net even te opgeklopt via affiliation achtige methodes resellers voor hun karretje willen spannen en denken dat die methodes ook in Europa zullen gaan werken.

 

 

Ik denk dat jullie allemaal weten waar ik het over heb en wil de woorden niet eens in mijn mond nemen, maar hoe dan ook het zij, met name hetgeen wat er aan komt is en blijft een hele leuke dienst waar behoefte naar zal zijn en ook absoluut gebruikt zal gaan worden.

 

Waar ik dus wel aan zit te denken is wellicht om ze te helpen met hun marketing maar wil dat niet doen volgens de wijze waarop zij dat nu doen.

 

Produkt zal weliswaar door resellers gedistribueerd moeten gaan worden, maar naar mijn mening veel meer gedegener dan zoals zij dat doen (iedereen die een PC heeft kan verkopen zo werven zij nu). Als je dan gaat analyseren wat mij dan zo'n nare smaak in mijn mond geeft kan ik ook niet direct verklaren, maar het gaat er allemaal net even te gelikt en te wervend aan toe. Dat is en blijft jammer. Als je al die poeha er om heen er af zou halen hebben we het meer over affiliation (wat feitelijk al naar het randje gaat in mijn ogen).

 

Ik neem aan dat mijn gedachtes en gevoelens kloppen en jullie begrijpen wat ik bedoel. Vraag is nu, valt zoiets goed te vertalen of is het zo dat zodra men hier merkt hoe het in Amerika verkocht wordt, er in Europa gelijk een smet op rust?

 

Wie weet er voorbeelden van distributie methodes die goed vertaald zijn en bovenstaand omvatten en niet dat vreemde onderbuik gevoel achter laat?

 

Of ben ik al ouderwets te nuchter voor de Amerikaanse inslag?

 

 

 

Perry

 

P.S.

Besef met net dat dit mogelijk tot heel wat links kan leiden wat ik eigenlijk ook niet wil..Dus SVP geen links naar zaken die naar bovenstaand ruiken, noem dan alleen een naam. Links die hier wel naar ruiken worden onmiddelijk gewijzigd... Alleen inhoudelijk antwoorden blijven staan....

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Maar waarom zou een Amerikaanse aanpak hier niet werken?

 

Omdat het bij mij irritatie opwekt als je met name met de resel constructies te maken krijgt (Bijvoorbeeld kreten als Brons, SIlver, Golden level). Op zich hetzelfde als dat je zegt een dealer die tot 10.000 euro verkoop krijgt 20% en tussen de 10 en 50.000 30% Blijft hetzelfde.

 

In het algemeen worden technologie-producten van amerikaanse herkomst hier prima verkocht. Wij zouden soms best wat minder bescheiden mogen zijn over onze eigen producten.

 

Dat ben ik met je eens, het aanstekelijke enthousiasme mis ik hier nog wel eens, maar het moet dan wel echt uit je hart komen en gefundeerd zijn.

 

Maar zou je dan al die termen die vaak net even te dik worden aangelegd, eerst moeten vertalen of zou je met dezelfde content gewoon de Europese markt op kunnen gaan?

 

Perry

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Omdat het bij mij irritatie opwekt als je met name met de resel constructies te maken krijgt (Bijvoorbeeld kreten als Brons, SIlver, Golden level). Op zich hetzelfde als dat je zegt een dealer die tot 10.000 euro verkoop krijgt 20% en tussen de 10 en 50.000 30% Blijft hetzelfde.

 

Maar het werkt wel denk ik, dat gold/platinum/iridium. Hoe meer metaal-inflatie hoe beter. Zonder gekheid, ik denk dat eenvoudig namen voor sales levels het makkelijker maken om erover te praten. Het is korter te zeggen "je gaat dan van silver naar gold" dan te zeggen "je gaat dan van het leven tussen 10000 en 50000 naar het level van 50.000 en 150.000". En het bekt wat lekkerder.

Mensen reageren niet rationeel en bewust, net als bij die 50 msec op een website hebben hier mensen een goed gevoel als ze gold partner worden.

 

In het algemeen worden technologie-producten van amerikaanse herkomst hier prima verkocht. Wij zouden soms best wat minder bescheiden mogen zijn over onze eigen producten.

 

Dat ben ik met je eens, het aanstekelijke enthousiasme mis ik hier nog wel eens, maar het moet dan wel echt uit je hart komen en gefundeerd zijn.

 

Is dat zo? Ik zal nu uitkijken het niet te lang te maken maar ik heb hier wel wat over te zeggen. Ik heb veel vrienden (m/v) in Californie en veel in Nederland. Vrienden hier zijn voor een beperkt deel mensen waar ik een diepere band mee heb en veel wat oppervlakkiger vrienden. In Californie heb ik met veel meer mensen niet die diepe band maar wel een heel goede band. Dat komt minder uit het hart, maar het komt wel hetzelfde over. Hetzelfde geldt voor mensen die je oppervlakkig kent. Amerikanen zijn veel sneller met je aardig en enthousiast bejegenen. Daar voel je je prettig bij, ook als je weet dat het niet heel diep uit hun hart komt. Zo werkt de psyche van de mens nu eenmaal. En ik moet zeggen dat ik minstens zo graag in Californie ben als hier.

 

Natuurlijk moet je over je eigen product laaiend enthousiast zijn, anders ben je niet geloofwaardig, en bij een ondernemer komt dat zeker uit het hart. Bij een ingehuurde verkoper kan het minder uit het hart komen, maar als het maar zo lijkt is dat toch even goed? Als de koper dat enthousiasme maar overneemt.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Christine,

 

Vandaag een compromis weten te sluiten met de canadase vrienden.

 

Alle woorden over *L* Multi... en iets wat er maar op lijkt wordt uit het concept en website gesloopt. Dat haalt in ieder geval die nare smaak weg en ruimt al lekker op :-)

 

Verdere enthousiasme laten we staan :-)

 

Bedankt,

 

Perry

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ten eerste denk ik dat de amerikaanse methodieken juist wel goed werken in tegenstelling tot de nederlandse methodieken, wanneer we praten over reseller motivation. Ik heb jaren indirect voor IBM gewerkt en daar gaat het amerikaans aan toe als maar zijn kan. Premier Business Partner van het jaar soor statussen kun je behalen als je flink je best doet. Dit biedt de reseller niet alleen een legio aan voordelen maar geeft hem ook een status in de markt. Het is makkelijker jezelf als bedrijf te verkopen wanneer je mag zeggen dat je een Gold Member bent of dat je een dergelijke status hebt. Niet alleen vertelt dat de prospect dat hij meer ruimte kan krijgen in het onderhandelen over de prijs, maar ook dat ze te maken hebben met een club die bewezen hebben te weten waar ze over praten. Het motiveert de reseller daarbij ook nog eens om die status daarom dus te behalen, wat weer een motivator is vanuit bijv IBM naar de resellers.

 

Motivatie motivatie motivatie, zo denken de amerikanen. Ik heb 75% van mijn familie verspreid over California wonen en, zoals Christine terecht opmerkte, ook zij communiceren op een bepaalde manier die je motiverend kunt noemen. Het is dan wel niet zo diepgaande oprecht als je hier zou verwachten, maar het is een coulance waarop men met elkaar omgaat, positieve communicatie, motiverende communicatie. Het is zeker een stimulans voor je ziel, je gemoedstoestand en ook al weet je dat het niet de diepe vriendschap is, je voelt je prettiger om zo aangesproken te worden en je gaat je dag weer wat makkelijker en vrolijker door. Dit geeft direct een kickback op het zakendoen. Energyboosting noem ik het wel eens, want als je bijv een sessie van IBM meemaakt dan ga je naar buiten en kun je niet wachten om te gaan verkopen. Dat missen we in nederland wel een beetje, hoewel ik denk dat wij hier op een andere manier hetzelfde doel zouden kunnen bereiken.

 

Over het blablabla gehalte van de Amerikaanse zakendoende partijen, ben ik het me je eens, maar ik denk dat het slim is om te realiseren dat veel manieren van de amerikanen gewoon heel goed werken en dat ze beter doordacht zijn dan wij vermoeden. Daarbij is het ook de vraag dat, zoals ik het begrepen heb uit je verhaal of het door hun aanpassen van hun verhaal op jouw wensen, terwijl je zegt dat je er zakelijk gezien niet tussen wilt zitten, voor hun gaat werken? Zij moeten immers samen die business genereren, als je zakelijk niet mee doet, dan weet ik niet zeker of het slim is om op dermate manier je ongenoegen te uiten en ze te pushen naar een ander systeem van denken.

 

Minder blabla mee eens, met de kanttekening dat we meer open moeten staan voor hun manier van denken en werken. Maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening.

Link naar reactie
  • 0

Zij moeten immers samen die business genereren, als je zakelijk niet mee doet, dan weet ik niet zeker of het slim is om op dermate manier je ongenoegen te uiten en ze te pushen naar een ander systeem van denken.

 

Punt is dat ik wel met ze wil samenwerken, maar niet volgens een naar mijn mening veel te door drenkte *L* gedachtes.

 

<>

 

Over die motivatie boost kan ik me verder helemaal in vinden en merk bij me zelf ook wel eens dat ik even te enthousiast uit mijn kamer kom na wat chats met Amerikanen, dit heel aanstekelijk is, maar soms ook weer bij anderen net even wat haren over end zie gaan staan :-)

 

Perry

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ha Perry,

naar mijn bescheiden ervaring en mening is het veel meer de toon van de aanpak.

Een amerikaan begint te roepen/schrijven dat je dit product moet hebben. Zonder dit product is er geen toekomst.

De europese aanpak is veel meer beredeneerd wat het product allemaal kan.

Kort gezegd, een amerikaan begint met te roepen dat je moet kopen, een europeaan zet als laatste zin, 'oh ja het is ook nog te koop'.

 

Ik chargeer hier natuurlijk even, maar dat zijn m.i. de grootste verschillen.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.