• 0

compleet ontwikkeld idee verkopen aan marktleider.

Beste lezers,

 

Op dit moment heb ik een compleet ontwikkeld product idee inclusief prototype. Aangezien er een zeer grote potentiele markt voor dit product is wil ik dit idee verkopen aan een marktleider in deze branche. Belangrijk is wel dat het product niet juridisch beschermt is door bv octrooi of modelbescherming. Aangezien ik geen ervaring heb met deze werkwijze is alle informatie,advies en do and dont's van dit traject zeer welkom.

 

Bij voorbaat dank,

 

Gijs

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Denk eerst na over bescherming.

Wil je, kan je of is het nodig om het zoals jij dat noemt juridisch te beschermen.

Zoja. welke beschermingsvorm zou je dan kiezen? Een prototype neigt al gauw naar techniek dus mogelijk model- of octrooibescherming. Maar auteurs- en merkbescherming zijn niet uitgesloten.

 

TIP. Lees de FAQ-list van Nico bij "Intellectueel eigendomsrecht en kennisbescherming".

 

www.octrooicentrum.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Gijs,

 

Naast de FAQ raad ik je aan de cursus van idee tot markt te volgen bij de NOVU. Deze cursus is ook toegangkelijk voor niet leden, kost alleen iets meer, en geeft je een globaal inzicht op de beren die er zoal op de weg naar succes staan. Tijdens deze cursus zijn er andere leden aanwezig die met hetzelfde bijltje moeten hakken, en soms al gehakt hebben.

Je kunt dan van elkaar leren, en zo weer een aantal valkuilen ontwijken.

 

Je geeft weinig aan over het product daarom enkele algemene strategieen.

Zorg dat je financiele kant van jouw markt goed kent. Een bedrijf dat zijn aandeel in jouw markt wil vergroten staat meer open voor nieuwe producten waardoor je er vaak een betere deal uit haalt.

Een patent aanvragen kost niet meteen veel geld, maar versterkt jouw onderhandelingspositie met de licentienemer enorm. Ook de licentienemer heeft immers voordeel van deze marktbescherming.

Laat je goed adviseren en neem eventueel een goede adviseur mee naar de onderhandelingen.

Ik weet dat deze mensen niet goedkoop zijn, maar in dit soort gevallen is goedkoop, meestal duurkoop en staat garant voor vele jaren van frustraties.

Day ga ik eerst op zoek naar passend advies, en ga dan pas aan de slag met een geschikte marktpartij.

 

O ja, en nog een tip, ga je alsvast voorbereiden op presenteren.

Een goede presentatie is echt het halve werk.

 

 

Succes.

Link naar reactie
  • 0

Beste lezers,

 

Op dit moment heb ik een compleet ontwikkeld product idee inclusief prototype. Aangezien er een zeer grote potentiele markt voor dit product is wil ik dit idee verkopen aan een marktleider in deze branche. Belangrijk is wel dat het product niet juridisch beschermt is door bv octrooi of modelbescherming. Aangezien ik geen ervaring heb met deze werkwijze is alle informatie,advies en do and dont's van dit traject zeer welkom.

 

Bij voorbaat dank,

 

Gijs

 

Dag Gijs,

 

Wat heb je reeds gedaan om er zeker van te zijn dat het product echt nieuw is? Je hebt het zelf nog niet beschermd, maar misschien is het al door iemand anders beschermd door middel van een octrooi.

Een nieuwheidsonderzoek is normaliter het startpunt wanneer je een goed idee hebt. Het kan een hoop energieverspilling voorkomen.

Voordat je nu verder over het benaderen van de marktleider denkt, is het verstandig bovengenoemd traject te voltooien en indien mogelijk jouw product eerst te beschermen.

 

Succes.

 

Mvg

ID

Link naar reactie
  • 0

Beste lezers,

 

Bedankt voor uw reacties. Om wat meer duidelijkheid te verschaffen zal ik wat extra info geven over mijn product. Het gaat om een geheel nieuw product wat een toevoeging is op een bestaand product. In de markt van dit bestaande product zijn enkele grote aanbieders op de europese markt actief zoals leitz en Elba. Nu wil ik graag een van deze bedrijven benaderen voor een eventuele overname van mijn product zodat hun het met hun bestaande marktaandeel groots in de markt kunnen zetten. Een belangrijk punt is dat ik niet over de financiele middelen beschik om dit product te octrooieren. Mijn vraag is dus hoe ik dit traject moet aanpakken en of het uberhaupt mogelijk is om zonder octrooien en dergelijke mijn product aan een van deze partijen te verkopen. Al het commentaar en advies is welkom.

 

Met vriendelijke groet

 

Gijs

Link naar reactie
  • 0

Ervanuitgaande dat je product iets toevoegd, en dat de markt ook werkelijk dit product wil hebben.

 

Een patentaanvraag kost niet meteen bakken met geld. In eerste instantie volstaat het om een goed patent te laten schrijven, en dit vercolgens in te dienen. Bij de NOVU hebben ze nu zelfs een all-in prijs voor patent schrijven en indienen.

Nu kun je de PCT procedure in, zie ook de FAQ.

Dit geeft je minimaal één jaar de tijd om te onderhandelen zonder dat je meteen flink in de buidel moet tasten. Bedenk wel dat dit jaar zo om is, dat is wat ik van alle mensen hoor die in deze PCT procedure zitten.

 

Verder heb je een aantal mogelijkheden.

Wordt lid van de NOVU en praat met hun en collega uitvinders over de te volgen route, neem contact op met Syntens, ga eens vrijblijvend praten bij een octrooigemachtigde.

 

En hou on sop de hoogte :)

Link naar reactie
  • 0

Ervanuitgaande dat je product iets toevoegd, en dat de markt ook werkelijk dit product wil hebben.

 

Een patentaanvraag kost niet meteen bakken met geld. In eerste instantie volstaat het om een goed patent te laten schrijven, en dit vercolgens in te dienen. Bij de NOVU hebben ze nu zelfs een all-in prijs voor patent schrijven en indienen.

Nu kun je de PCT procedure in, zie ook de FAQ.

Dit geeft je minimaal één jaar de tijd om te onderhandelen zonder dat je meteen flink in de buidel moet tasten. Bedenk wel dat dit jaar zo om is, dat is wat ik van alle mensen hoor die in deze PCT procedure zitten.

 

 

In grote lijnen eens met Nico. Ook buiten de NOVU zijn er personen, zelfs gemachtigden die voor een lager bedrag een octrooi willen schrijven. Daarna kan je de eerste aanvraagprocedure voor Nederland zelf en dus goedkoper doen. (indienen kost € 90,== excl. een nieuwheidsonderzoek).

Houd wel goed je tijdspad in de gaten i.v.m mogelijke bescherming in het buitenland.

 

www.octrooicentrum.nl

Link naar reactie
  • 0

Verder heb je een aantal mogelijkheden.

Wordt lid van de NOVU en praat met hun en collega uitvinders over de te volgen route, neem contact op met Syntens, ga eens vrijblijvend praten bij een octrooigemachtigde.

 

 

Neem ook eens een kijkje op de website van het Octrooicentrum Nederland http://www.octrooicentrum.nl/ . Er is zelfs een mogelijk een adviseur te raadplegen d.m.v. een spreekuur. Tevens kan je ook een orienterend onderzoek laten doen naar je vinding/product.

 

 

www.octrooicentrum.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.