• 0

Heb je even voor mij?

Leuke column die ik bij Stichting Sezen heb gevonden.

 

Wim van Dinten is de Auteur van het boek "Met gevoel voor Realiteit" dat gaat over herkennen van betekenis bij organiseren.

 

Deze column geeft een heel herkenbaar verschijnsel weer voor verkopers, marketeers en ... klanten.

 

http://www.stichting-sezen.nl/columns_heb_je_even_voor_mij.html

 

Henk

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Leuk stukje Henk,

 

Ik zie zelf nog wel toekomst in een bouwmarkt met wao bouwvakkers, mensen die ten minste weten hoe je een wandje moet zetten of een kozijn moet stellen.

 

Megapool is naar mijn idee één van de eerste die gesneufeld is in de prijzenslag, de Harensche Smid gaat diezelfde kant op, al die afbraak prijzen dat betaal je op een dag als consument, en nu maar janken bij de consumentenbond dat mensen in de kou staan, ja krijg je als je niet voor aftersales betaald.

Ik hoop dat er weer wat fatsoenlijke winkels voor terugkomen, en hopen dat met wat hogere prijzen je uiteindelijk toch goed uit bent.

Link naar reactie
  • 0

Ik had daar toevallig vamorgen met Technico een chat op Skype over.

 

Hij gaf aan dat het inderdaad tijd wordt dat er weer mensen met kennis in de winkel moeten komen, bouwvakkers die weten hoe een boormachine werkt.

 

Ik denk zelf dat het meer ligt aan het ontbreken van passie die niet goed wordt over gedragen. Het gewone simpele enthousiasme, leuk vinden dat je in die winkel mag staan. Sommige ondernemers zijn daar erg goed in.

 

Je ziet het aan franchise winkels, waarom loopt de een en wel en de ander niet in eenzelfde omgeving. Ligt toch echt aan de ongrijpbare energie en sfeer die in de winkel hangt.

 

Perry

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heel herkenbaar, maar ook wel een beetje Nederlands. Er zijn ook landen waar winkelpersoneel je wel goed helpt en blijkbaar wel doordrongen is van het feit dat hun baan afhangt van het aantal tassen/etc. dat ze verkopen.

 

Maar ook dichtbij huis is de situatie verschillend: in de supermarkten waar ik kom is het personeel heel aardig en behulpzaam, altijd. Terwijl bij de Blokker ernaast ze je het liefst zo snel mogelijk zonder aankopen de zaak zien verlaten.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Heel herkenbaar, maar ook wel een beetje Nederlands. Er zijn ook landen waar winkelpersoneel je wel goed helpt en blijkbaar wel doordrongen is van het feit dat hun baan afhangt van het aantal tassen/etc. dat ze verkopen.

 

Maar ook dichtbij huis is de situatie verschillend: in de supermarkten waar ik kom is het personeel heel aardig en behulpzaam, altijd. Terwijl bij de Blokker ernaast ze je het liefst zo snel mogelijk zonder aankopen de zaak zien verlaten.

 

dagdag

Christine

 

Blokker heeft bestaansrecht door de grootschalige inkoop van supergoedkope Chinese rommel.

Zodra de Chinese munt wat meer waard gaat worden ( de Chinezen houden dit zelf tegen) dan kan Blokker zijn deuren sluiten, of zal helemaal gerefurbished moeten worden.

Link naar reactie
  • 0

Blokker heeft bestaansrecht door de grootschalige inkoop van supergoedkope Chinese rommel.

Zodra de Chinese munt wat meer waard gaat worden ( de Chinezen houden dit zelf tegen) dan kan Blokker zijn deuren sluiten, of zal helemaal gerefurbished moeten worden.

 

Het ging mij om de service. Die vind ik erg slecht. Terwijl dat helemaal niet hoeft, voor hetzelfde geld ben je behulpzaam en maak je meer omzet. Blijkbaar is hun salaris niet afhankelijk van de omzet van de winkel.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Wat ik erg merk is dat de veel mensen toch het goedkoopste zoeken, en aan kwaliteit niet denken.

Ik bied meer service en garantie dan veel concurenten, maar het lijkt wel of dat geen waarde mag hebben.

Wat ik veel meemaak is dat de mensen met een lijst bij de telefoon zitten en iedereen afbellen en de goedkoopste wint

Kwaliteit service en garantie daar krijg je geen vraag naar.

Wat erg jammer is is dat er op deze manier ook appels met peren worden vergeleken

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reakties,

 

Wat vinden jullie van de conclusie die Van Dinten trekt?

 

Er zit volgens hem waarschijnlijk een manager achter die uitgerekend heeft dat er meer verdiend kan worden met een zelfbedieningsmodel. Het afkalven van het klantenbestand, door de mindere persoonlijke binding, zal pas later worden opgemerkt, als de manager alweer een carrière stap heeft gemaakt.

 

Herkennen jullie dat?

Link naar reactie
  • 0

Qua retail vind ik minimale bemoeienis van verkopers eigenlijk bijna altijd wel prettig... maar soms kan een stukje service natuurlijk best nuttig zijn, zowel voor de winkelervaring als voor de verkopen van de winkel zelf - bijvoorbeeld iets als een servicedesk in een bouwmarkt.

 

Verkopers die rondlopen en je aanklampen zijn de beste manier om mij, zonder verkoop, snel een winkel uit te drijven. Maar goed, ik heb soms de neiging om dingen even fysiek te willen bekijken alvorens ik ze -goedkoper- online bestel ;)

Link naar reactie
  • 0

 

Maar goed, ik heb soms de neiging om dingen even fysiek te willen bekijken alvorens ik ze -goedkoper- online bestel ;)

Daar heeft de retail wel last van, en het gevolg zal niet zijn dat er nog betere verkopers rondlopen..... ikvraag me af of er in sommige branches waarin veel online wordt gekocht, straks niet voornamelijk 'brand stores' het winkellandschap (in de randstad) zullen domineren, omdat de kleine detaillist niet meer genoeg verkoopt.

Link naar reactie
  • 0

Daar heeft de retail wel last van, en het gevolg zal niet zijn dat er nog betere verkopers rondlopen..... ikvraag me af of er in sommige branches waarin veel online wordt gekocht, straks niet voornamelijk 'brand stores' het winkellandschap (in de randstad) zullen domineren, omdat de kleine detaillist niet meer genoeg verkoopt.

 

Zou het niet slim zijn om als kleine detailist om dan ook maar een samenwerking aan te gaan met die online winkels?

Een klant krijgt dan bijvoorbeeld zelfs een kortingsbon of iets dergelijks, als het uiteindelijk op één van die webshops koopt.

 

Winkel wordt dan meer een showroom, gebeurd volgens mij al, maar ik denk dat met name hel wat kleine detaillisten hier wellicht goed aan zouden doen.

 

If you can't beat them join them.

 

Kijk hier, koop thuis.

 

Perry

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als de kijkers niet langer kopen, dan gaan de "kijkshops" allemaal kapot en zullen de online shops geen aankopen meer krijgen van mensen die eerst hebben gekeken.

Over vijf jaar koop je waarschijnlijk huis tuin en keukenspul, aanbiedingen en overjarige partijen via internet.

Winkels die nu ecxlusieve producten verkopen die niet via internet aangeboden worden, of geen financieel voordeel bieden zullen blijven bestaan.

 

Als leverancier zul je je dus af moeten vragen of jouw product uitsluitend via internet verkocht kan worden, of beter via een echte winkel, eventueel met internetshop.

Link naar reactie
  • 0

Daar kan die retailer zijn personeel niet van betalen:er is geen garantie dat jij bij hem koopt, en niet bij een concurrent die niet de lasten van een fysieke winkel heeft. Over een paar jaar moet je gewoon naar de Apple-flagshipstore op de Dam als je nog een Imac in levende lijve wilt zien.

 

Nou vraag ik me af! Volgens mij zou je wel een soort winkel kunnen openen die volledig gesponsord wordt door fabrikanten. Als je die winkel met goed (beter betaald) personeel voorziet... Een soort "what is new this month" winkel, coffeebar er in, wat verkleed partijen, moet gewoon leuk zijn om er heen te gaan...Daar mag je alleen maar kijken niet kopen. Winkel houd wat gegevens bij. Misschien met gebruik van mobile shots or watever.

 

mmm, ik zie wel mogelijkheden, gelukkig heb ik geen winkel:-)

 

Perry

 

Link naar reactie
  • 0

Overigens,

 

Laatst liep ik door een winkelcentrum en om die lege ruimtes wat op te vullen zag ik dat winkeliers alleen de etalage huurde om het wat aangekleed te houden. Laatst stonden er zelfs dingen die je op een webshop kon bestellen (Hallfords meen ik, maar ook iets met golven geloof ik), oftewel eigenlijk is het helemaal niet zo nieuw, zou alleen nog wat gezelliger kunnen.

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

 

Nou vraag ik me af! Volgens mij zou je wel een soort winkel kunnen openen die volledig gesponsord wordt door fabrikanten.

 

 

 

Ja, maar dan hebben we het niet meer over een winkel: dat is tenslotte een plek waar je iets koopt. Overigens is dit ook hoe flagshipstores werken:er is bijnageenenkele die zichzelf kan bedruipen: het doel is de consument lekker odner te dompelen in het merkgevoel,zodat de wens om dat merk te bezitten nog lekker lang aanhoudt. Wat jij voorstelt is eigenlijk een platform voor kleine flagshipstores.

Link naar reactie
  • 0

Dit draadje krijgt ondertussen een compleet andere wending, maar niet minder interessant!

 

Ik lees uit verschillende postings dat wij graag een product willen bekijken en gedemonstreerd krijgen, maar daar niet voor willen betalen.

Kijk hier, koop thuis....

 

Het idee dat een internet webshop goedkoper is dan een winkel bestaat bij de gratie van die winkel die een hogere prijs moet rekenen. Als je deze marktpartij uit de markt drukt met je webshop heb je twee dingen gerealiseerd:

1: Je bent niet meer goedkoper dan de ander, die bestaat immers niet meer.

2. De consument heeft geen mogelijkheid meer om het product aangeprezen te krijgen van een real life verkoper.

 

De kans is ruimschoots aanwezig dat door het verdwijnen van "de winkel" er ook geen markt meer bestaat voor de webshop ???

 

Het parasiteren op de verkoopinspanningen van "een ander" is per definitie een zaak van tijdelijke aard. Ofwel "de ander" gaat failliet, ofwel "de ander" opent een tegenoffensief.

 

Of de consument er blij mee is vraag ik me ook af. Het is ook wel eens prettig om met iemand te steggelen over de voor mij belangrijke aankoop, iets dat in de virtuele wereld voorlopig nog niet kan.

 

Niet dat ik iets heb tegen webwinkels, ik maak er zelfs dankbaar gebruik van. Vooral de commodities zoals lege dvd's en cd's koop ik graag online, maar ik heb er wel zo mijn bedenkingen bij.

 

Henk

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.