• 0

Financieel plan

Ik las net een berichtje van wickedgirl19 in een ander vakje (ondernemersplannen geloof ik) over een financieel plan.

 

Als we toch bezig zijn onszelf en andere startende ondernemers te helpen, is het dan nu niet een goed plan voor eens en voor altijd een Excel-achtig ding op te stellen waarmee je prognoses (en misscchien een beetje boekhouding) enzo kunt doen? Ikzelf heb daar ooit een keer een dag of twee aan besteed en daar ben ik achteraf heeeeel erg blij om.

 

Nou is dit niet echt bruikbaar als boekhouding ofzo, maar toch, misschien dat we hier samen wat mee kunnen?

 

 

 

LETOP: ik ben geen boekhouder, geen Excel expert, dus beware :) Verderrest is het een beetje teveel toegespitst op software enzo, maar goed...

Boekhoudinkie.xls

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik blijf het zeggen. Een sjabloon werkt niet. Ik ken mensen die inderdaad een sjabloon hebben gedownload van een groot kantoor. Porbleem is dat niet alle itemlines relevant zijn of aanwezig zijn. Dit betekend plakken, kopieren, verwijderen en toevoegen. Als gevolg hiervan lopen alle formules in de soep en is men meer tijd kwijt met het corrigeren van het sjabloon dan het zelf bouwen van een spreadsheet.

 

Blad 1: Input.

Hier geef je de assumpties aan. Omzet groei x% of zoveel bezetting, zoveel klanten x gemiddelde omzet per klant.

Inkoopwaarde van de omzet = %

Balansposten: debiteurentermijn, crediteurentermijn, voorraad, etc. Liquide middelen of rekening courant is sluitpost

 

Kosten. Bepaalde kosten zijn afhankelijk van de omzet. Voor bepaalde branches zijn gemiddelde bekend (rabo, ING, HBD, CBS)

 

Blad 2: Winst en verliesrekening. Alles moet gekoppeld zijn aan het inputblad.

 

Blad 3: balansen, wederom koppelen aan input

 

Blad 4: Cash flow statement, mutatie liq. mid. moet gelijk zijn aan de balansmutatie.