• 0

Financieel plan

Ik las net een berichtje van wickedgirl19 in een ander vakje (ondernemersplannen geloof ik) over een financieel plan.

 

Als we toch bezig zijn onszelf en andere startende ondernemers te helpen, is het dan nu niet een goed plan voor eens en voor altijd een Excel-achtig ding op te stellen waarmee je prognoses (en misscchien een beetje boekhouding) enzo kunt doen? Ikzelf heb daar ooit een keer een dag of twee aan besteed en daar ben ik achteraf heeeeel erg blij om.

 

Nou is dit niet echt bruikbaar als boekhouding ofzo, maar toch, misschien dat we hier samen wat mee kunnen?

 

 

 

LETOP: ik ben geen boekhouder, geen Excel expert, dus beware :) Verderrest is het een beetje teveel toegespitst op software enzo, maar goed...

Boekhoudinkie.xls

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik blijf het zeggen. Een sjabloon werkt niet. Ik ken mensen die inderdaad een sjabloon hebben gedownload van een groot kantoor. Porbleem is dat niet alle itemlines relevant zijn of aanwezig zijn. Dit betekend plakken, kopieren, verwijderen en toevoegen. Als gevolg hiervan lopen alle formules in de soep en is men meer tijd kwijt met het corrigeren van het sjabloon dan het zelf bouwen van een spreadsheet.

 

Blad 1: Input.

Hier geef je de assumpties aan. Omzet groei x% of zoveel bezetting, zoveel klanten x gemiddelde omzet per klant.

Inkoopwaarde van de omzet = %

Balansposten: debiteurentermijn, crediteurentermijn, voorraad, etc. Liquide middelen of rekening courant is sluitpost

 

Kosten. Bepaalde kosten zijn afhankelijk van de omzet. Voor bepaalde branches zijn gemiddelde bekend (rabo, ING, HBD, CBS)

 

Blad 2: Winst en verliesrekening. Alles moet gekoppeld zijn aan het inputblad.

 

Blad 3: balansen, wederom koppelen aan input

 

Blad 4: Cash flow statement, mutatie liq. mid. moet gelijk zijn aan de balansmutatie.

 

Belangrijk is wel om alle gegevens te verantwoorden. Waarom groeit de omzet met x%, is dit conform de marktverwachting. Probeer aansluiting te vinden met het tekstuele deel van het ondernemingsplan.

 

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.