• 0

Interessant voor welk soort financiers?

Wie kan me een beetje in de juiste richting helpen.

 

Ik ben 2 jaar geleden met nul en niks (dus ook geen krediet) begonnen met een ICT bedrijf. We houden ons bezig met CMS ontwikkeling, webdesign, hosting en netwerksupport.

 

Langzaam maar zeker groeien we, alleen heb ik het gevoel dat we nu door een kritische massa heen moeten, willen we verder groeien.

Qua omzet zijn we volgens mij niet echt interessant (150k in 2004 en 300k in 2005). Aantal FTE 4,5.

 

Doelstelling is dit jaar weer te groeien, echter hebben we financiele ruimte nodig om te investeren in o.a. personeel.

 

Kan iemand mij, bij voorkeur uit eigen ervaring, aangeven in welke hoek ik het moet zoeken?

Business Angels, Informal investors of andere partijen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Montero,

op basis van deze gegevens vermoed ik dat je een verkoper in dienst wil nemen. Stel dat die na 1 maand is ingewerkt, dan moet die al na de 2e maand geld binnenbrengen. Je financieringsbehoefte is dus 2-3 maanden salaris en een auto. Ik zou geen dure marketingcampagnes zoals adverteren doen, dus dat zijn je groeikosten.

 

Dit soort problematiek leent zich uitstekend om bancair te financieren.

Het lijkt mij dat op basis van 300k omzet elke bank graag wil financieren.

 

Ik zou het dus in die richting zoeken.

 

Succes!

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie

Hoewel we met niks zijn begonnen hebben we verleden jaar op basis van de eerste omzetten wel een bancair krediet gekregen van totaal 35k.

 

Ons probleem is dat onze liquiditeit veel te wensen over laat aangezien steeds meer klanten na 30-60 betalen. Daar gaat momenteel de kredietruimte aan op.

Momenteel zijn we teveel tijd met debiteurenbwaking bezig dan nodig is.

Dat gaat (als klein bedrijf) weer ten koste van projecten de tijd te geven om goed op te leveren, wat dus weer nadelig werkt op de liquiditeit (we factureren 40/30/30% - bij opdracht/aanvang werkzaamheden/oplevering).

 

Investering zou nodig zijn voor inderdaad een extra verkoper, aangezien we meer aanvragen krijgen dan we kunnen afhandelen.

Maar ook een goede projectcoordinator en extra productiecapaciteit.

In mijn planning reken is op 3 FTE erbij.

 

Het is lastig te merken dat je krap zit, terwijl alle tekenen erop wijzen dat het beter gaat. Momenteel wordt daardoor de aandacht teveel op financiele (planning) zaken gericht, terwijl wij zo goed zijn in verkoop (via vast en stabiel relatienetwerk van bureaus) en realisatie van projecten.

 

Vandaar dus het zoeken naar extra financiele ruimte buiten het bancaire krediet (is volgens mij ook het maximum wat momenteel haalbaar is).

Financiele behoefte voor onze plannen liggen op ca. 50-100k.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie

Hoewel we met niks zijn begonnen hebben we verleden jaar op basis van de eerste omzetten wel een bancair krediet gekregen van totaal 35k.

 

Ons probleem is dat onze liquiditeit veel te wensen over laat aangezien steeds meer klanten na 30-60 betalen. Daar gaat momenteel de kredietruimte aan op.

Momenteel zijn we teveel tijd met debiteurenbwaking bezig dan nodig is.

Dat gaat (als klein bedrijf) weer ten koste van projecten de tijd te geven om goed op te leveren, wat dus weer nadelig werkt op de liquiditeit (we factureren 40/30/30% - bij opdracht/aanvang werkzaamheden/oplevering).

 

Investering zou nodig zijn voor inderdaad een extra verkoper, aangezien we meer aanvragen krijgen dan we kunnen afhandelen.

Maar ook een goede projectcoordinator en extra productiecapaciteit.

In mijn planning reken is op 3 FTE erbij.

 

Het is lastig te merken dat je krap zit, terwijl alle tekenen erop wijzen dat het beter gaat. Momenteel wordt daardoor de aandacht teveel op financiele (planning) zaken gericht, terwijl wij zo goed zijn in verkoop (via vast en stabiel relatienetwerk van bureaus) en realisatie van projecten.

 

Vandaar dus het zoeken naar extra financiele ruimte buiten het bancaire krediet (is volgens mij ook het maximum wat momenteel haalbaar is).

Financiele behoefte voor onze plannen liggen op ca. 50-100k.

 

Misschien is het een idee om de debiteurenbewaking uit te besteden op een eerder moment dan na 30 dagen. Uiteraard neem je hiermee een klein risico (echter je hebt dan vaak spoediger je geld).

Met vriendelijke groet,

Mark Scholten

Link naar reactie
  • 0

Hoi Montero,

 

Je zegt dat jullie zo goed zijn in verkoop, maar onderhandelingen over betalingstermijnen en de nakoming daarvan horen ook bij verkopen als kleine ondernemer. Maak het bijvoorbeeld aantrekkelijker voor klanten om op tijd te betalen. Stuur 5 werkdagen voor de termijn afloopt een email dat de betaling nog niet binnen is en dat ze hier aan denken en op de 30e dag direct in de telefoon klimmen. Debiteuren beleid is gewoon direct opvoeden van je klanten. Hou ook een administratie bij wanneer je gemailed, gebeld hebt. Dus afspraak is afspraak. Je zegt dat je 40 % bij aanvang factureert meld dan ook duidelijk dat de werkzaamheden pas beginnen als dit geld binnen is. Begin je wel dan heeft een klant direct door dat er nog wel rek in de termijn zit en die zullen kleine bedrijven gebruiken.

 

 

 

 

www.gnomic.nl

Link naar reactie
  • 0

De tips op debiteurenbewakinggebied zijn heel erg welkom, maar we hebben momenteel al een goede partij die dit doet (TKB) en onze bezigheden zijn ook alleen maar binnen die 30 dagen wat wij wel zelf doen. We voeden ze wel op en de contact acties bij te late betaling zijn ook standaardwerk.

 

Het was 1 van de redenen waarom we extra financiering zoeken, maar hoofdreden is toch uitbreiding van personeel.

Voor die uitbreiding hebben we sowieso extra financiele ruimte nodig.

 

Mijn vraag was dan ook bij welk soort partijen zou ik het moeten zoeken.

Link naar reactie
  • 0

Montero,

 

Waar mogelijk een oplossing ligt voor het liquiditeitenprobleem is factoring. Het kost een paar centen, maar je hebt je geld op tijd en dat spaart je een hoop ruimte op de bankrekening.

 

Het idee om op basis van deze gegevens 3 fte erbij te nemen is wellicht een beetje te veel van het goede. Probeer het eerst eens met 1 fte (verkoper, meewerkend partner), als de omzet (liefst winst) stijgt door deze investering, in bijvoorbeeld 3 maanden, ben je kennelijk op de goede weg en kan je deze strategie voortzetten naar 2 en 3. Blijkt de omzet in verhouding niet te stijgen, dan is er geen man overboord en ga je weer verder op de "oude" weg.

 

Henk

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Montero,

 

Als het alleen gaat om personeelskosten die voorgefinancierd moeten worden zou ik eens denken om jouw nieuwe personeel bijvoorbeeld in te huren. Dit geeft je al een ruimte aangezien de factuur pas na de werkzaamheden binnenkomt en je dus meestal 30 dagen extra ruimte hebt.

 

Wij bieden bijvoorbeeld constructies waarbij nieuwe personeel bij ons op de payroll komt en zelfs bij te weinig werk op projecten bij andere klanten kan worden geplaatst met een daarin afgesproken termijn. Voordeel is: 1. de factuur komt pas binnen als het werk al gedaan is en je hiermee dus 30 dagen extra financieringsruimte hebt en de kans op leegloop aanzienlijk verkleind, verder hoef je je niet erg veel te verdiepen in sociale wetgeving en belastingen. Indien jullie liquideit uiteindelijk voldoende is kun je het personeel alsnog zonder extra bijkomende kosten op je eigen loonlijst zetten.

 

Hiermee voorkom je lange trajecten bij financiers en kun je op een flexibele manier doorgroeien, zonder al te veel risico.

 

 

www.gnomic.nl

Link naar reactie
  • 0

@Wout,

 

Jouw tip is heel erg bruikbaar en lost een deel van de problemen op.

Ik zou daar graag ook meer over willen weten.

Kun je me daar meer info over geven?

Momenteel besteden we een groot deel uit omdat we zelf met capaciteittekort zitten, echter zijn die tarieven vanzelfsprekend ook weer zo hoog dat we er niet altijd beter van worden.

We doen dit dan toch omdat we onze vaste klanten willen blijven bedienen.

 

@Henk,

Je hebt gelijk dat het beter is rustig met personen uit te breiden.

Echter is de situatie eigenlijk zo dat een extra verkoper meteen de productie onder druk zet, en die druk komt eigenlijk omdat het projectmanagement/projectbegeleiding bij ons niet optimaal is.

Tot een bepaald punt heb ik de projectbegeleiding kunnen mannen, maar dat punt is eigenlijk al een tijd geleden gepasseerd.

 

Beste is iemand te vinden die op meerdere plekken kan worden ingezet.

Nadeel is dan weer dat we het "ritsma" effect krijgen, dus goede alrounder, maar te weinig specialist.

 

Link naar reactie
  • 0

Zo te lezen is je primaire issue je organisatie, structuur en optimale projectorganisatie. Daar zou ik eerst de prioriteit leggen, om je organisatie effectiever en efficienter te maken. Kost weinig, maar geeft veel lucht.

 

Overigens is dit een probleem waar veel groeiende it-dienstverleners mee worstelen.

 

Als je nu, zonder je manier van weken en organisatie aan te passen, extra personeel aanneemt, wordt het probleem alleen maar groter en moeilijker aan te pakken.

 

Succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Helemaal eens met Coach.

Dat is de reden dat we zelf sinds kort een webbased pakket hebben ontwikkeld waarbij project en aanwezig project/aanwezigheidsuren door onze eigen mensen en externen kunnen worden bijgehouden, en daarmee bij goed invullen van de projectgegevens de projectstatus/voortgang beter kan worden gevolgd.

Dit maakt het werken al efficienter en geeft realtime aan hoe we er per project voor staan.

 

Om dat nog beter te regelen is mijn wens daarom ook om een goede projectleider/coordinator erbij te nemen, die het menselijke overview overneemt en de projectorganisatie naar een hoger niveau kan tillen.

Momenteel hebben we geen middenkader die dit op kan pakken, en doe ik het er een beetje bij.

 

Leuke ervan is dat we sinds enkele maanden Kaizen toepassen om fouten zoveel mogelijk te elimineren en steeds beter te presteren.

En dat laat ook zien dat er op het gebied van projectorganisatie inderdaad nog veel te doen is.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Eerste deel van de tekst moet zo lopen:

 

++++++++++++++++++++

 

Helemaal eens met Coach.

Dat is de reden dat we zelf sinds kort een webbased pakket hebben ontwikkeld waarbij project en aanwezigheidsuren door onze eigen mensen en externen kunnen worden bijgehouden, en daarmee bij goed invullen van de projectgegevens de projectstatus/voortgang beter kan worden gevolgd.

Dit maakt het werken al efficienter en geeft realtime aan hoe we er per project voor staan.

Link naar reactie
  • 0

Een webbased projecten pakket gaat je organisatorische problemen niet oplossen. Het zijn maar 4 en een halve man/vrouw die onderling het werk moeten verdelen en afstemmen, dat zou ik niet aan een webserver over laten maar zelf doen.

 

Verder ben ik het met VCC eens; meer volk maakt de materie complexer. Eerst een stabiele basis maken en dan uitbreiden indien gewenst. Niet uitbreiden om een probleem op te lossen, dat werkt niet.

 

Henk

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    2 leden, 406 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.