Ruziemetdebaas.nl

Aanbevolen berichten

De url is tamelijk plat, maar de teksten op die site zijn bijzonder academisch...

 

"Ruziemetdebaas.nl gaat uit van het gegeven dat conflicten op elkaar lijken en dat ideeën voor oplossingen besloten liggen in deze ervaringskennis."

 

En wat te denken van een hart onder de riem als:

"Een conflict kan zelfs leiden tot verbeterde werkrelaties en innovatie."

 

De cases aan de rechterkant zijn voer voor psychologen ;)

Er heeft iemand prachtig ronkende taal uit zijn/haar mouw geschud, maar wie gaat zich daar in herkennen?

Mij lijkt dat conflicten vooral in ongelijke (machts/opleidingsniveau/inkomensniveau/intellect) )relaties nogal uit de hand kunnen lopen, maar ik verwacht niet dat de mensen die "opvoeding" behoeven wat dat aangaat hier heel erg lekker doorheenfietsen!

Met name de emotioneel minder intelligente mens zal, gefrustreerd en vol van het conflict, waarschijnlijk snel afhaken hier.

 

Voorts de citaten die onder de kop staan.

"“Genuine listening ability is one of the few true forms of competitive advantage” - Feargal Quinn"

Wat heeft dat met een conflict te maken? Dat écht luisteren goed is in een conflictsituatie staat er namelijk niet. Er staat dat echt luisteren goed is voor je concurrentievoordeel.

Eh? ???

 

Vervolgens: het perspectief steunt de gefrustreerde werknemer in zijn/haar negatieve houding ten opzichte van zijn/haar baas.

Ik ben even op de wizard voor conflicthantering aan het klikken (op zich een geinig concept en zal de uitvoerder van deze site een leuk extra zakcentje hebben opgeleverd ;-) en als ik dan uitleg vraag over als mijn conflict in mijn ogen (als werknemer) gaat over "Manier van leidinggeven" en ik vraag uitleg dan krijg ik dit:

 

"Manier van leidinggeven

Het gaat hier om zaken als het niet kunnen delegeren, geen uiting van waardering, beoordelen, functioneren, botsende karakters en rivaliteit."

 

Je gaat er dan al van uit dat de werknemer een zuivere inschatting heeft kunnen maken van de situatie--hoe terecht is dit en in hoeverre helpt dit bij het oplossen?

 

Maar goed, ik ga even verder. Dan deze vraag:

Wat is de mate van verhitting?

Verharding van de relatie

Escalatie van het conflict

Openlijke strijd

 

Heh? Ik had gewoon tegen . gezegd dat we dat rapport . af zouden hebben en toen ging . dwarsliggen en toen kwam het niet op tijd af en toen zei . dat het door mijn thuissituatie kwam dat we achter lagen en toen ging ik naar . en die zei dat . wel een punt had en werd er een aantekening van gemaakt dat ik mijzelf ook niet goed vond functioneren terwijl ik dat helemaal niet gezegd had en toen ging . zich er ook nog mee bemoeien, waardoor . zich gesteund voelde, dus ik meldde me ziek omdat ik er even over na wilde denken maar toen zei . dat ik mijn kop ik het zand stak dus ik wilde het bespreken met . maar die had geen tijd voor mij dus ik moest maar wachten tot die eindelijk tijd had maar toen dat eenmaal zo was voelde ik me . en had ik ondertussen ook gehoord dat . ...

 

 

Dan naar de "wist u datjes":

Hieronder vindt u een opsomming van leuke en handige wetenswaardigheden.

 

De eerste:

"Reeds in de jaren '70 werd geschat dat managers tot 30% van hun tijd besteden aan het omgaan met conflicten."

Leuk, het perspectief van managers, maar wat heb iK daar aan, ik heb ruzie met mijn baas.

 

De tweede:

"Managers van Fortune 500-bedrijven zijn van hun tijd kwijt aan werkzaamheden die te maken hebben met rechtzaken waarin het bedrijf verwikkeld is. Bron: Stephen Rosenberg"

Jaahaa, interessant hoor maar wat boeit mij die manager? Ik heb ruzie met mijn baas en wil iets weten waar ik nu wat aan heb.

 

De derde:

"De kosten van het vertrek (en vervanging) van een werknemer bedragen in de VS tussen de 75% en 150% van een jaarsalaris. (1998)

Bron: Philips, D.T., 'The

Price Tag of Turnover' in: Personnel Journal, 1990, 58."

Okay, wacht even, dus ik zit hier op deze site omdat het allemaal zoveel tijd en geld kost, dat ziekteverzuim? Hadden ze dat niet wat beter kunnen maskeren en wat meer gericht kunnen zijn op mij helpen? Ik heb namelijk ruzie met mijn baas en wil er iets aan doen, maar hoe pak ik dat concreet aan?

 

Enne bazen, www.ruziemetdewerknemer.nl is nog vrij ;-)

Overigens vind ik dat "de baas" al tekenend voor de rest van het concept: waarom niet "mijn baas", waarom nog meer afstand scheppen? Alsof "de baas" een soort archetypisch fenomeen is waar je dan ruzie mee krijgt en ook in een archetypisch conflict terechtkomt.

 

Mensen (werknemers) emanciperen in hun conflict: prima idee.

Ik vind persoonlijk de uitvoering rammelen.

Link naar reactie

Wel weer mooi geanalyseerd Annedien!

 

Lijkt me eigenlijk echt niet handig om op een site een conflict uit te werken. Maar goed als het aanslaat...

 

www.ruziemetjebuurman.nl

www.ruziemetjevrouw.nl

www.ruziemetjevriend.nl

 

Zijn ook nog vrij.

 

Wat minder spraakmakender, maar het zou mij nuttiger lijken om iets te doen als:

 

www.WatKunnenWijSlimmerDoenBaas.nl

 

www.HoeKunnenWijMeerVerdienenBaas.nl

 

 

Perry

 

 

 

 

Link naar reactie

ik denk niet dat het gaat werken. Volgens mij moet je dit soort dingen toch echt 1 op 1 oplossen.

 

Het zal op deze manier vast wel gebeuren dat gevoelige informatie op straat komt te liggen... en dat is het laatste wat je wilt.

 

Ik zou het zelf iig nooit doen.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.