• 0

Eenmanszaak / inkomstenbelasting

hoi,

 

Ik heb een vraag ( zoekfunctie al wel gebruikt, helaas geen concreet antwoord kunnen vinden ) en ik hoop dat jullie kunnen helpen :-)

 

Mijn vriendin is afgelopen jaar een eigen bedrijf gestart, dat prima loopt. ( opvoedkundige ). Alle administratie is netjes bijgehouden en straks komt het moment van de 1e belastingaangifte. Omdat ze pas in Juli vorig jaar begonnen is, lijkt het me handiger om pas volgend jaar de startersaftrek mee te nemen. Verder is ze vrijgesteld van BTW.

 

Mijn vraag is het volgende:

 

Moet de inkomstenbelasting betaald worden over het gehele verdiende bedrag ( totale omzet - totale kosten ), of geldt hiervoor ook een belastingvrije voet ( zoals "normaal" in loondienst ) en zoja, hoeveel is die?

 

Alvast bedankt

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

De algemene heffingskorting en de eventuele arbeidskorting is ook in deze situatie gewoon van toepassing. De inkomsten uit arbeid (t/m juli) en de inkomsten uit overige werkzaamheden worden bij elkaar opgeteld. Vervolgens worden de algemene heffingskorting en arbeidskorting van het te betalen bedrag afgetrokken. Wanneer er sprake is van winst uit onderneming (je wordt aangemerkt als IB-ondernemer) heb je eveneens recht op bovengenoemde "kortingen". Daarnaast heb je recht op de ondernemersaftrek, OR, zelfstandige aftrek en willekeurige afschrijving wanneer je aan de voorwaarden voldoet.

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 161 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.