• 0

Article: "Attracting Capital from Angels"

Hoi mede-HLers,

 

Ben wat teleurgesteld na de discussie over de beschikbaarheid van venture capital in Nederland. Ga toch verder met het verspreiden van mijn passie: het vergroten van het begrip tussen investeerders en entrepreneurs. Onderstaand een artikel dat Filip Hamerlinck publiceerde in Global Capital Access Club van Ecademy:

 

Attracting Capital from Angels (summary from a Harvard Business Review article)

 

You need one of two things:

 

1) A management team with a track record of having done other successful start ups.

 

2) A prototype or "proven concept" that has shown revenue that can be scaled with additional funds. Investors favor providing expansion capital not capital to prove something an entrepreneur thinks.

 

Beyond that, this is what investors look at when rating whether your business plan may be a good investment (1 Low to 10 High):

 

The Management Team: How experienced are you in the domain where you are working? Have you run or grown a successful business before? How much passion and vision do you have? At the same time, how much flexibility do you have to change direction and heed others' advice? Who do you have as an outside board of advisors or a board of directors? What are the holes in your management team and how will you fill them?

 

Rate yourself a "1" if this is your first business venture on your own, have only done consulting work or you are still at your current job. Give yourself a "10" if this is the 4th business you have started where you sold two of them and went public with the other two.

 

The Market Place: How big is the market for your product or service you plan to sell and the potential customers?

 

Rate your plan a "1" if it's less than $500 million. Rate your plan a "10" if it is over $200 billion. If reasonably you can capture 5% of the market, it has to be big.

 

Your Product: Does your product or solution solve a problem that people will pay money to fix? If you build your solution, who will care?

 

Rate your plan a "1" if you are unable to find the cost to the problem you are solving or your solution would be "nice to have". Rate your plan a "10" if you know exactly how much potential customers already spend on solving this problem with only fragmented solutions.

 

Prototype or Proven Concept?: Is this just a theoretical business idea that you think will work? Or have you already built a product, have web traffic and customers with a revenue stream?

 

Rate yourself a "1" if your business only exists on paper. Rate yourself a "10" if you have a working product with customers that pay money for to use it.

 

Strategic Alliances: Who else has bought into your vision? What companies have you signed significant agreements to partner with either technologically or from as a marketing strategy? What will your sales and marketing strategy be?

 

Rate your plan a "1" if the answer to this question is "no one". Rate your plan a "10" if Microsoft or Yahoo has given you an "exclusive" relationship.

 

Sustainable Competitive Advantage: If someone came into your market after launch with a heck of a lot more money than both you and I have, would your business revenue model survive? Do you have a technology, key alliances or community which are not easily duplicated?

 

Rate your plan a "1" if your only response is that "you had the idea first" and besides "you have no competition". Rate your plan a "10" if you have obtained a patent for your secret technology and have wrapped up all of the key players in the industry.

 

Pro Forma Cash Flow Model: How much cash will you need to attract the first institutional investors? When will you be cash flow positive? What do the future round requirements look like? What does your gross margin look like? Do you have a repeatable revenue stream?

 

Rate your plan a "1" if you need to attract $5 million from angels and you won't be cash flow positive until Belgium becomes World Champion Football. Rate your self a "10" if you need less than $1 million and you'll be cash flow positive within a year of launch.

 

Exit Strategy: Forget the IPO, who will you sell your business to? Every investor wants to know the shortest path to realizing a gain from their investment. Who are the likely candidates that can afford to buy your business at probably 10 to 20 times your valuation today?

 

Rate your plan a "1" if your response to the question is, "I don't care about the market, we are going to IPO this thing in 6 months from launch". Rate yourself a "10" if you have already have had bona fide offers to buy your company even before angel investments.

 

Pre Money Valuation: The average pre money valuation for seed round investing is less than $2 million. All investors will want an appropriate step up in value at every capital raising round.

 

Rate your plan based on the reasonableness of your valuation method and the justification you have built based on the factors mentioned here. Rate your plan a "1" if you valued you are a "1" in every section of the criteria established here and gave your plan a $20 million valuation. Rate your plan a "10" if you are a "10" in every section listed here and have valued your business at $2 million.

 

No business opportunity is perfect. There is alot of risk and unknowns in every venture. The key is to know where your strengths are and to begin to build the areas where you are weak.

 

Hope it helps,

 

Filip

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

???

 

'Ben wat teleurgesteld na de discussie over de beschikbaarheid van venture capital in Nederland. Ga toch verder met het verspreiden van mijn passie: het vergroten van het begrip tussen investeerders en entrepreneurs.'

 

Jouw definitie van begrip tonen in de discussie over de beschikbaarheid van venture capital in Nederland, was voor mij in elk geval niet echt waar te nemen. Selectieve verontwaardiging kon ik echter wel duidelijk waarnemen. Begrip, begrijpen en empathie liggen mijns inziens dicht hij elkaar. Het openlijk kneuzen van 'bigpilot' geeft er blijk van dat je mensen met een passie, intellect en een gedrevenheid niet op hun waarde kunt schatten. Ik las het relaas van een typische, kille, botte en kortzichtige Nederlandse (ex)VCer? Vandaar een vette kneus retour in jouw richting.

 

Link naar reactie
  • 0

Kunnen we het een beetje gezellig houden?

 

Dat kan best, tenminste als de vaste hap zich hier ook een beetje als gastheren gaan gedragen?

 

De Witte schreef op de 19e om 11:28: 'Wat een gelul zeg. Als een ondernemer geen geld krijgt is dat de schuld van de investeerders? En als je geen klanten krijgt is het zeker de schuld van de markt.'

 

Bigpilot repliceerde vervolgens om 22:03: 'Nou ### je zelf uit je nek want ik heb niemand, ook niet NEBIB, de schuld gegeven van het niet vinden van risicokapitaal. Ik ageer me alleen tegen het systeem dat men alleen in bestaande, successvolle, groeiende bedrijven wil investeren.'

 

Ties mengde zich in de discussie om 22:33 met de volgende woorden: 'Heb je zojuist een "kneus" gegeven. Ben het niet alleen hartgrondig oneens met je maar vind ook dat je weigert naar jezelf en je mogelijke fouten te kijken.'

En hij gaat verder met: 'PS. Ik zou je willen aanraden om zinnen als "Nu l*l je uit je nekharen" niet meer hier op ons forum te gebruiken. We eisen van de deelnmers aan de discussies dat zij zich onthouden van schuttingwoorden.'

 

Met andere woorden: De Witte mag wél in offensieve zin schuttingtaal plaatsen, maar de aangevallen nieuweling mag vervolgens niet, situationeel, buiten de bandbreedte gaan? Selectieve verontwaardiging, zo definieer ik dergelijk gedrag. Bigpilot is een gedreven persoon, stelde zich gewoon netjes op, en is hier nou niet echt wat je noemt met de nodige begrip ontvangen.

(Door de vaste hap, die zichzelf tot maatstaf is gaan verheffen.)

 

Tsja...een warme en gezellige ontvangst van nieuwe leden op HL is toch wat anders dan Ties c.s. hier voor ogen hebben. Definitie verschil of -vul maar in-?

Vandaar een vette kneus voor Ties' opgeheven vingertje.

 

 

(! Ik ben inmiddels ook al gekneusd. Da's lachen: dit geeft precies aan wat voor type mensen hier de dienst uit maken.)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Roughhead,

 

Dat Nils begonnen was met een schuttingwoord had ik niet gezien. Mijn excuses daarvoor. Vind dat Nils daar ook over de schreef gegaan is. Geen excuses voor hem.

 

Jij krijgt van mij ook een kneus vanwege je ongenuanceerde reactie op mijn poging begrip tussen ondernemers en investeerders te kweken. Bovendien doe je dit lekker veilig anoniem, wat ik niet erg netjes vind.

 

Ik stel voor dat we weer on-topic gaan. Per slot van rekening poste ik hier een zeer helder artikel over hoe veel business angels en andere investeerders naar entrepreneurs kijken. Deze discussie hoort meer bij de eerdere discussie over de aanwezigheid van venture capital.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

Ties,

 

De kwestie is deze: bigpilot toont middels zijn inhoudelijke commentaren over inzicht te beschikken betreffende het VC klimaat in Nederland.

Vervolgens springen zowel jij als De Witte op zijn nek met allerhande vooronderstellingen die bigpilot nooit heeft geschreven. (En dan kan ik De Witte's reactie ook nog wel enigzins plaatsen omdat de NEBIB in het topic voorkwam.) Aan het eind van het topic, geeft De Witte zelf toe dat het VC klimaat in Nederland verre van ideaal is. Ja of nee?

 

Dus alle pertinentie die jij -diametraal ten opzichte van bigpilots' ervaringen- in je bericht plaatste omtrent het VC klimaat in Nederland, zo van IK, Ties, kan het allemaal weten, sloeg dus nergens op. Jouw visie betreffende de gemiddelde VCer in Nederland strookt dus totaal niet met de werkelijkheid. Je schept een beeld van de gem. Nederlandse VCer dat verre van juist is.

 

Dus je had De Witte's bericht niet eens goed gelezen? Dus je mengt je in een discussie, gaat lekker zitten schieten, zonder de hele context tot je te nemen? Zwakjes hoor!

 

Niemand zit hier op dit forum te wachten op een 'beheerder' die de nieuwe leden met allerhande snerende beschuldigingen tegemoet gaat treden, en waarbij je onderwijl ook nog de begripvolle huisadvocaat van de Nederlandse VC wereld meent te moeten uithangen. Wil jij begrip kweken?

Ga dan even in de zon staan en ontdooi?

 

De beheerders van dit forum zouden eens bij de spiegelboer om de hoek moeten kijken? Enige zelfkritiek zou jullie sieren?

 

RH

 

Link naar reactie
  • 0

Zucht, als deze discussie nou voor het eerst gevoerd werd....

 

De goede niet te na gesproken (met generaliseren maak je niet alleen maar vrienden) voor alle duidelijkheid:

 

- Sommige ondernemers worden wél gefinancierd anderen niet. Hoe komt dat?

- Je hebt de ondernemer en de markt. Ondernemer wil wat van de markt, markt wil niet. Wiens probleem is dat?

 

Play the game, walk the walk & talk the talk. De investeerder zijn er wel. Maak ze enthousiast!

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Beste ruighoofd,

 

Wat is jouw probleem ?

Wat heb je met grote piloot dat je hem zo verdedigd, terwijl het draait om de betekenis die mensen aan de woordcombinatie risicokaptaal hangen. Kijk zelf eens in de spiegel, en vraag je af waar ben ik mee bezig en wat heeft een forumbezoeker hieraan ?

 

De betekenis die jullie aan risico kapitaal hangen valt onder de wet op de kansspelen. Dat er geldschieters pas instappen als de trein al rijd, wat is daar mis mee, iemand doet toch de deur voor ze open. Dat die passagier zich VC noemt, wat maakt dat nu precies uit ?

 

Waar jullie op doelen zou ik gokkapitaal noemen, en ook daar zullen geldschieters rendement van willen zien, en natuurlijk nog meer aandelen omdat het afbreukrisico nog groter is. Ga je daar dan ook weer over zitten zeuren op dit forum ?

 

Hier gaan zitten aggeren zal niemand helpen, grote piloot ook niet, geen enkele VC zal denken "ach die hebben lef dat ze dat op Higherlevel durven plaatsen"

 

Ik wil het verhaal even omdraaien.

 

Afgelopen jaar heb ik veel tijd geinvesteerd in mijn netwerk, puur omdat ik daar de waarde van inzie. Tijdens beurzen heb ik meerdere geldschieters gesproken die zich daar niet voor uitgeven, maar na een gesprek wel blijken te zijn. Zonder veel woorden heb ik een kaartje van deze mensen gekregen, ik weet zeker dat ik met deze mensen, als ik geld nodig zou hebben, tot een deal kan komen.

 

Een opmerking die je hier meer leest op het forum is de volgende: "als je geen geld nodig hebt komt het vanzelf naar je toe"

Omgekeerd, ga je hier staan schreeuwen dat je geld nodig hebt, dan hapt er geen vis, het geeft namelijk aan dat je een slechte ondernemer bent, je hebt namelijk niet tijdig gereageerd op je toekomstige financieringsbehoefte.

 

Kijk vooruit, anticipeer, netwerk, hou je ogen en oren open, en je maakt veel meer kans om verder te kunnen. Maar kijk vooral naar je eigen mogelijkheden.

 

Clint Eatswood "a man's got to know his limitations"

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.