• 0

Wanneer geruisloos inbrengen?

Onder mijn eenmanszaak hebben we een web project lopen dat met ingang van 2006 dermate goed loopt dat het interessant is om het om te zetten in een B.V.-Holding structuur, waarbij mijn partner en ik beiden 50% aandeelhouder worden. In 2005, 2004, etc was de winst telkens nihil, maar in 2006 plotseling wel veel.

 

Wat onduidelijk is, is wat er precies met de eenmanszaak moet gebeuren:

 

1. Is het verstandiger om de eenmanszaak geruisloos in te brengen als er buiten een winstgevend project geen middelen of hoge stille reserves zijn? Ik vraag me af of dit project wordt "getaxeerd" bij ruisend staken.

 

2. Is het verstandig om de B.V. zo vroeg mogelijk in te laten gaan? Stel dat we de eenmanszaak pas begin april staken, is dit dan fiscaal aantrekkelijk i.v.m. aftrekposten?

 

3. Ik begrijp dat je bij geruisloos inbrengen een accountantsverklaring nodig hebt i.p.v. de 18k-eis. Echter, we kunnen die 18k storten... hebben we dan nog steeds die verklaring nodig?

 

4. Wordt de eenmanszaak dan in de werkmaatschappij ingebracht of in de holding?

 

Ik wil het allemaal eenvoudig houden, maar als er fiscale voordelen zijn aan het "ruisend" staken voor mijn situatie, hoor ik dat graag!

 

[edit admin - titel aangepast]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Onder mijn eenmanszaak hebben we een web project lopen dat met ingang van 2006 dermate goed loopt dat het interessant is om het om te zetten in een B.V.-Holding structuur, waarbij mijn partner en ik beiden 50% aandeelhouder worden. In 2005, 2004, etc was de winst telkens nihil, maar in 2006 plotseling wel veel.

 

Wat onduidelijk is, is wat er precies met de eenmanszaak moet gebeuren:

"We" en eenmanszaak verdraagt zich moeilijk met elkaar. Hoe zit dit precies?

 

1. Is het verstandiger om de eenmanszaak geruisloos in te brengen als er buiten een winstgevend project geen middelen of hoge stille reserves zijn? Ik vraag me af of dit project wordt "getaxeerd" bij ruisend staken.

De vraag behoeft enige toelichting. Wat bedoel je hier precies mee?

 

In zijn algemeenheid kan worden gesteld dat voor een geruisloze inbreng het geheel van ondernemeings(activieten) wordt gewaardeerd.

 

2. Is het verstandig om de B.V. zo vroeg mogelijk in te laten gaan? Stel dat we de eenmanszaak pas begin april staken, is dit dan fiscaal aantrekkelijk i.v.m. aftrekposten?

Aftrekposten? Waar doel je precies op?. Wel kan worden gesteld dat het beter is om de waardering van de onderneming te baseren op de balans. Aangezien de balans over het boekjaar 2005 toch al moet worden opgemaakt is het handig om deze te gebruiken. De balans mag echter - voor zover mijn boekhoudkennis reikt - niet ouder zijn dan vijf maanden.

 

3. Ik begrijp dat je bij geruisloos inbrengen een accountantsverklaring nodig hebt i.p.v. de 18k-eis. Echter, we kunnen die 18k storten... hebben we dan nog steeds die verklaring nodig?

Voor de BV dient een storting vna 18 K plaats te vinden. Wil dit middels een geruisloze inbreng geschieden dan is hiervoor een accountantsverklaring vereist. Deze dient als basis voor de akte van inbreng.

 

4. Wordt de eenmanszaak dan in de werkmaatschappij ingebracht of in de holding?

Vooropgesteld dat het hier gaat om een eenmanszaak (zie de eerste vraag) dan wordt de eenmanszaak in de holding ingebracht en zakt deze door naar de werkmaatschappij.

 

Ik wil het allemaal eenvoudig houden, maar als er fiscale voordelen zijn aan het "ruisend" staken voor mijn situatie, hoor ik dat graag!

Keep it simple is altijd mijn devies. Een storting van 18 K is eenvoudiger en goedkoper omdat dit de akte van inbreng scheelt en de kosten van de accountantsverklaring.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0
"We" en eenmanszaak verdraagt zich moeilijk met elkaar. Hoe zit dit precies?

"We" zijn ik en mijn vriendin. Ik had al jaren een eenmanszaak en onder die "vlag" zijn we gestart met ons project. Zij studeerde nog, maar we hebben er wel 50/50 aan gewerkt. De overgang naar de B.V. is mede om haar officieel haar aandeel te geven. Voor de rest zit er relatief geen grote waarde in de eenmanszaak.

 

De vraag behoeft enige toelichting. Wat bedoel je hier precies mee?

Ik bedoel: stel je hebt een website die in 2006 advertentieinkomsten gaat opleveren voor 200k (semi-fictief bedrag) en daarbuiten heb je hooguit een paar klanten voor wie je soms goedkoop maatwerk doet. In 2005 leverde de site in totaal 15k op.

 

Mag je dan die site voor 100 euro aan je B.V. verkopen?

 

Op zich lijkt het me handig om de site te verkopen voor, zeg, 10000 euro waarvan 6500 als stakingsaftrek geldt.

 

Aftrekposten? Waar doel je precies op?

Zoals ik begrijp, is een eenmanszaak fiscaal aantrekkelijker voor een relatief lage winst en een B.V. voor een relatief hoge winst. Als de eenmanszaak alleen nog in de eerste 1-3 maanden van 2006 draait, is er over het hele jaar heen onder de eenmanszaak een lage winst -- dit komt dan bovenop het DGA salaris en samen hopelijk onder de 52% IB grens.

 

Misschien zeg ik hier onzin... dan hoor ik het graag.

 

Kort gezegd probeer ik hier van twee walletjes te eten tijdens de overgangsperiode :)

 

In principe spreekt het me wel aan om "clean" met een nieuwe administratie te beginnen, dus dat zou voor ruisende inbreng pleiten... alleen is 1 jan. 2006 niet meer haalbaar (begin april nu). Zou dat een probleem vormen?

Link naar reactie
  • 0

Een update: na het lezen van commentaren op dit forum en overleg met een fiscalist hebben we besloten om de zaak ruisend in te brengen. Ik vrees alleen voor hoge aanslagen...

 

Als iemand nog antwoorden heeft op mijn andere vragen, dan hoor ik dat graag -- ik ben nog steeds benieuwd voor wat voor bedrag je zo'n site mag verkopen aan je eigen B.V. en in hoeverre je een lage winst van het jaar daarvoor kan gebruiken.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geen expert op het gebied van het verkopen van activa aan net opgerichte b.v.'s, maar ik weet wel dat je te maken kán krijgen met nachgründung. Dit is een regeling die ervoor moet zorgen dat het vermogen van de b.v. niet binnen de kortste keren wordt uitgehold d.m.v. transacties met de eigenaren van dezelfde b.v., waarbij de activa voor een te hoge waarde aan de b.v. worden verkocht.

 

Misschien dat je door deze regeling wederom te maken gaat krijgen met een accountantsverklaring, maar zeker ben ik hier niet van. Een site kan (in mijn ogen) lastig een negatieve waarde vertegenwoordigen en als je de site voor een bijvoorbeeld 1 euro aan de b.v. verkoopt, zal iedere accountant verklaren dat de site deze waarde minimaal vertegenwoordigt. Een benadeling van de b.v. lijkt me in het geval van zo'n verkoop niet snel aan de orde.

 

Mocht je over deze regeling wat jouw geval betreft nog meer informatie vinden/te horen krijgen, dan houd ik me aanbevolen...

 

Succes ermee!

Link naar reactie
  • 0

Nou, ik wil juist voor een relatief lage waarde de sites aan de B.V. verkopen zodat ik geen last heb van de 52% schaal, maar toch kan profiteren van allerlei aftrekposten. De vraag is of de belastingdienst er moeilijk over zou doen als ik de sites voor een te lage waarde verkoop.

 

Binnenkort hoor ik meer details van de fiscalist over hoe en wat. Het leuke is ook dat ik dus de eerste 2-3 weken nog als eenmanszaak draai (i.v.m. 3 maanden terugwerkende kracht).

 

Ik zal blij zijn als de B.V. eenmaal draait!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.