• 0

BTW teruggave drank / eten

Goedemiddag,

 

Ik had nog een paar vraagjes omtrent de BTW teruggave.

 

Ik las dat je geen BTW mag terugvragen over drankjes en hapjes in horecagelegenheden..

 

Maar hoe zit het dan als een personeelslid of ondernemer zelf bij b.v. een tankstation drinken en broodjes koopt?

 

Of b.v. eten wat de ondernemer voor zijn personeel koopt bij de albert heijn?

 

Ik schud maar wat voorbeelden uit mijn mouw :)

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zover ik weet (heb het nog even aan mijn vader nagevraagd die overigens bij de belastingdienst werkt), mag je dit terugvragen Het moet echter wel verband houden met het bedrijf. Dus bij een maaltijd voor je personeel, snoep voor op een beurs, een zakenlunch en de afrekening bij een personeelsfeest kun je de BTW terugvorderen.

 

Hiervoor is het wel zaak dat je BTW bonnen hebt die aan de geldende regels voldoen. Volgens de belastingdienst zijn onderstaande eisen gesteld aan facturen:

 

Op uw facturen vermeldt u in ieder geval:

 

* een opeenvolgend nummer;

* de datum van uitreiking van de factuur;

* de datum waarop de levering of de dienst wordt verricht of is voltooid of de datum (voorzover vastgesteld kan worden) van vooruitbetaling en deze datum verschilt met de uitreikingsdatum van de factuur;

* naam en adres van de ondernemer die de levering of de dienst verricht;

* het BTW-identificatienummer van de ondernemer die de levering of de dienst heeft verricht;

* naam en adres van de afnemer aan wie de levering wordt verricht of de dienst wordt verleend;

* het BTW-identificatienummer van de afnemer aan wie de levering of de dienst is verricht ingeval van een verlegging van de heffing of aan wie intracommunautair wordt geleverd met toepassing van het 0% tarief;

* een duidelijke omschrijving van de geleverde goederen of de verleende dienst;

* de hoeveelheid (of omvang) en aard van de geleverde goederen of de verleende dienst;

* ingeval van een vrijstelling, een intracommunautaire levering waarop het 0% tarief van toepassing is, bij een verlegging van de heffing, bij de toepassing van de margeregeling een vermelding van de toepasselijkheid van deze regeling;

* de gegevens die nodig zijn om te bepalen of een vervoermiddel een nieuw vervoermiddel is (bijvoorbeeld een kentekenbewijs);

* de vergoeding met betrekking tot elk tarief of elke vrijstelling, de eenheidsprijs , de eventuele vooruitbetalingen en andere kortingen die nog niet in de eenheidsprijs zijn begrepen;

* het BTW-bedrag uitgedrukt in euro’s;

* als de belasting wordt voldaan door een fiscaal vertegenwoordiger; zijn naam en adres en BTW-identificatienummer.

 

Alle bescheiden die aan deze eisen voldoen, kunnen als factuur worden beschouwd, ongeacht onder welke benaming of met welke bestemming u deze uitreikt (zoals bijvoorbeeld rekeningen, nota's, declaraties, kwitanties of bonnen).

 

Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is, anders raad ik je aan contact op te nemen met:

 

Voor fiscale vragen van ondernemers

BelastingTelefoon

 

0800 - 0543

Openingstijden

 

Van maandag tot en met donderdag van 8.00 - 20.00 uur. Vrijdag van 8.00 - 17.00 uur.

Link naar reactie
  • 0

De belastingtelefoon.... :-X

 

De btw op horecabestedingen van de ondernemer zijn uitgesloten van aftrek van voorbelasting.

 

Voor personeel geldt het besluit uitsluiting aftrek omzetbelasting (BUA). Voor het verstrekken van bepaalde voorzieningen voor personeel, waaronder eten en drinken, mag over de eerste € 227 per jaar per personeelslid/relatie de voorbelasting afgetrokken worden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

En als ik als ondernemer van mijn eenmanszaak tussen het werk door een broodje bij een tankstation haal, is dit dus niet aftrekbaar... begrijp ik uit je verhaal??

 

bvd

 

Het broodje zelf mag je voor 75% ten laste van je winst brengen. De btw er in begrepen mag je helaas niet terug vragen van de belastingdienst. :-\

Link naar reactie
  • 0

Glassie heeft gelijk.

 

Zij het dat je de keuze hebt tussen of 75% aftrekken van de totale o.a. voedsel, drank en genotmiddelen (e.a 3.15, lid 1 IB-kosten) of 100% aftrekken nadat je er EUR 4.000 erbij hebt opgeteld.

 

Kanttekening: afhankelijk van de activiteit van de onderneming (bv horecabedrijven) Bovenstaande is i.c. 100% van toepassing op een tankstation.

 

Als je nog meer vragen hebt, laat maar weten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.