• 0

uitstappen of uit laten kopen? (vof)

Beste forummers,

 

Al geruime tijd zoek en lees ik zaken als "uitstappen vennoot" en "stoppen vof" enz. maar ik kom er niet uit wat voor mij een goede oplossing zou zijn.

 

Ik zal een toelichting geven;

 

Sinds een goed jaar run ik samen een bedrijf, 2 vennoten in 1 v.o.f. we hebben geen akte of wat dan ook, ik weet het, stom maar in het begin is het net als verliefd zijn...je denkt dat alles goed gaat.....

 

welnu is het moment aangebroken dat ik denk dat het helemaal niet goed gaat, met het bedrijf opzich wel, alleen persoonlijk niet. Erg jammer maar het is niet anders, ik ga stoppen.

 

De andere vennoot werkt naar mijn weten veel minder hard dan mijn persoontje, dit heb ik degelijk geconstateerd a.d.v. e-mail verkeer en urenregistratie enz. het is achterbaks maar als je er dan achter komt dat je zelf veel meer werkt dan weet je waarom je het gecontroleerd hebt....

 

Nu hebben we een tante agaathlening van een familielid van de vennoot.(50/50) We hebben allebei wel getekend maar het is niet notarieel is vastgelegd.

 

Ik wil zelf niet verder met het bedrijf, ik heb een ander zeer gunstige mogelijkheid. (geen eigen zaak meer btw)

 

Wanneer we allebei zouden stoppen en dus het bedrijf opheffen dan zouden de schulden erg meevallen (5.000-8.000 p/p) omdat de inkoopwaarde v.d. voorraad + lig. middelen ongeveer gelijk zouden zijn aan de totaalschuld.

Dit is niet wat de bedoeling is, ik wil hem graag het bedrijf voort laten zetten.

 

Wat ik van plan ben is om het zo te brengen dat ik het persoonlijk niet meer naar mijn zin heb en geen uitdaging meer zie in het bedrijf en dat ik de groei eigenlijk alleen maar in de weg zit, zo wil ik een persoonlijke vete voorkomen die ontaard in felle ruzies.

 

Maar ik heb toch een paar "onzekerheden" waar ik mee zit.

 

In het gunstigste geval gebeurd dit;

 

Ik laat mij uitkopen op papier en geruisloos wordt de vof in een eenmanszaak over laten gaan (of er komt een andere vennoot). Dan kan hij verder, heb ik dan wel direct met stakingswinst te maken of andere verborgen dingen?

 

In minder gunstige gevallen;

 

Als ik opstap dan kan de andere vennoot de opgenomen bedragen terug vorderen heb ik begrepen;

 

1. klopt dit. kan dit zomaar

2. zoja, kan ik dan het bewijs weerleggen dat ik 30% meer heb gewerkt in de vof om tegengas te geven?

 

Stel dat hij opstapt en mij opzadelt met de totaalschuld?

 

1. Kan dit zomaar aangezien de schuld van een familielid van hem is?

2. Wat zou ik daar dan tegen kunnen doen?

 

Misschien zeggen jullie al meteen, ga met een expert praten maar al heb je maar een kleine suggestie dan kan ik hier verder mee..

 

alvast bedankt!

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik laat mij uitkopen op papier en geruisloos wordt de vof in een eenmanszaak over laten gaan (of er komt een andere vennoot). Dan kan hij verder, heb ik dan wel direct met stakingswinst te maken of andere verborgen dingen?

 

Je stopt je ondernemersaktiviteiten dus zul je fiscaal moeten afrekenen. De boekhouder kan je voorrekenen wat dit voor consequenties heeft.

 

Als ik opstap dan kan de andere vennoot de opgenomen bedragen terug vorderen heb ik begrepen;

 

1. klopt dit. kan dit zomaar

 

Nee, hier kun je niet zonder meer van uitgaan. Als het goed is (ondanks dat er geen vennootschapsovereenkomst is opgesteld) zijn jullie een winstverdeling overeengekomen. Conform winstverdeling ontstaat er dus ook winstrecht. Bedragen die je opgenomen hebt en binnen deze verdeling vallen kunnen niet worden terug gevorderd door je vennoot of er moet iets anders aan de hand zijn. Wanneer je vennoot dit naar voren brengt dan is het raadzaam te weten waarop hij dit stoelt.

 

2. zoja, kan ik dan het bewijs weerleggen dat ik 30% meer heb gewerkt in de vof om tegengas te geven?

 

Indien er een winstverdeling is overeengekomen dan kun je hier niet veel mee. Je zult in goed overleg, naar mate van feitelijke inbreng van arbeid, tot een andere verdeling kunnen komen. De vraag is natuurlijk of je vennoot hiermee instemt.

 

Stel dat hij opstapt en mij opzadelt met de totaalschuld?

 

1. Kan dit zomaar aangezien de schuld van een familielid van hem is?

 

Nee, dit kan niet zomaar. Indien jullie beiden hebben getekend (of een der vennoten met een volledige bevoegdheid) dan zijn beiden vennoten gebonden. Alsdan ontstaat er ook prive aansprakelijkheid voor beiden.

Je kunt dus niet zomaar worden opgezadeld met de totaalschuld.

 

2. Wat zou ik daar dan tegen kunnen doen?

 

Je zult verhaal moeten gaan halen op je vennoot. Hier staan je een aantal rechtsmiddelen ter beschikking. Echter, probeer in goed overleg de zaak af te wikkelen. Een rechtsgang brengt alleen maar druk en kosten met zich mee.

 

Misschien zeggen jullie al meteen, ga met een expert praten.

 

Dit is zeker aan te bevelen!

 

Succes

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het met camelot eens.

 

Het beste lijkt mij om in ieder geval te proberen of jullie eruit kunnen komen dat jij uittreedt en dat hij de zaak voortzet als eenmanszaak. Jullie moeten dan een (financiële) '(scheidings)regeling' treffen zoals dat wel wordt genoemd. Als jullie hier in onderling overleg naar redelijkheid uit kunnen komen, des te beter. Dan hebben jullie alleen nog een (bij voorkeur door een professional opgestelde) uittredingsovk nodig, waarin ook deze regeling verwerkt wordt. Dit heb ik ook wel vaker gedaan en ik kan je zeggen dat dit niet zoveel tijd kost; dus als je er zo uitkomt hoeft het je weinig extra te kosten.

 

Komt er echter wel onenigheid dan kan dit een lastigere situatie met zich meebrengen, zowel qua tijd, als qua frustraties en kosten. Neemt niet weg dat dit in sommige gevallen helaas onvermijdbaar is, met name door de veelal verslechterde relatie tussen vennoten.

 

Succes

Mr. Roland de Graauw

 

www.degraauw.com/LegalServices/

https://vaststellingsovereenkomst.info - informatie over ontslag met een vaststellingsovereenkomst;

www.mijnsociaalplan.nl - informatie over sociaal plan bij reorganisatie

Link naar reactie
  • 0

John, ik verbaas me er over dat je pas doorhad dat de werkverdeling niet eerlijk was toen je de cijfers in dook.

 

Je zou verwachten - maar dit is mijn aanname - dat als je samen een onderneming drijft, dat je dan direct ervaart wie wat doet. Het klinkt bijna alsof jullie in isolement van elkaar hebben gewerkt...

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 172 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.