• 0

Idee van TV

In het verleden heb ik met een idee meegedaan aan TV competitie Het Beste Idee van Nederland. Afgezien dat ik er veel van geleerd heb, is dit voor mijn idee een slechte stap geweest. Ik ben niet in finale terecht gekomen, dus is mijn idee via vele kijkers op TV eigenlijk weggegeven.

Het idee: Een houdbaarheidssticker voor op zuivel producten. De sticker verkleurt naarmate de houdbaarheidsdatum steeds dichterbij komt. Zo kun je in 1 oog opslag in je koelkast zien wat er het eerst op moet.

 

Ik zelf geloof nog steeds in dit idee, alleen is het probleem dat ik student ben met niet al te veel financiën. Hoe denken jullie over dit idee?

Er zijn wel een aantal europese octrooien die aardig in de buurt van mijn idee komen, maar hier valt best omheen te komen.

Is er uberhaupt nog wel een octrooi te krijgen na grote publicatie?

 

Alle tips zijn van harte welkom

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

hai Spurce.

 

De stickers verkleuren wanneer de houdbaarheidsdatum dichterbij komt.

er zijn natuurlijk ook producten die een langere houdsbaarheiddatum hebben, de sticker moet dan langer werken... hoe wil je dat oplossen?

heb je al gekeken of er niet al octrooien op zitten?

Ik denk niet dat mensen bereid zijn om het te kopen, de mensen kunnen het wel waarderen als ze het krijgen bij bijvoorbeeld een actieverpakking.

mischien is het een idee om je product aan campina te laten zien, het kan dus wat zijn om je product met een spaaractie aan te prijzen...

 

succes.. ik denk wel dat het wat kan worden.

 

groeten!

Link naar reactie
  • 0

Ik wil niet gauw zeggen dat iemand een idee jat, maar dit begint er steeds meer op te lijken. Toen ik meedeed aan de competitie ben ik met een expert bij Octrooibureau in Rijswijk naar octrooien gaan zoeken. Enige idee dat dicht in de buurt kwam, was een sticker die op visverpakkingen geplakt kon worden. Deze sticker reageerde echter doordat de vis een bepaalde stof afgaf door de visverpakking heen. En daarop rageerde de verkleuring. De man van octrooi bureau gaf wel aan dat het gevaarlijk dicht in de buurt kwam, maar dat het best te omzeilen is, want het is een andere manier van verkleuring.

 

Bij de tv opnames werd ik door de jury op dit octrooi gewezen, en ze vonden dat toch te gevaarlijk om te produceren.

 

Grootste probleem nu is dat het idee op tv is gepubliseerd, dus eventueel octrooi is dan zeer moeilijk aan te vragen.

 

Meest frustrerende vindt ik nog dat er een makkelijke oplossing voor een groot publiek is, en niemand durft de draad op te pakken.

En zo zijn er nog veel ideeën die het leven gemakkelijker maken, maar die jaren in stoffig hoekje liggen opgeborgen.

 

 

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

 

Is er uberhaupt nog wel een octrooi te krijgen na grote publicatie?

 

 

Nee. Octrooi wordt alleen verleend als je het idee nog niet publiek hebt gemaakt. Heb je dat eenmaal gedaan zonder vantevoren een octrooiaanvraag in te dienen, dan gaat het niet meer.

 

Dan vraag ik me af hoe ze dat bij Het Beste Idee van Nederland dan doen

Daar word eerst idee gepresenteerd voor tv en dan eventueel pas bekend gemaakt of er octrooi aangevraagd word op je idee. Zouden ze dan al ruim voor de tv uitzendingen octrooien aangevraagd hebben denk je?

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

[...] En zo zijn er nog veel ideeën die het leven gemakkelijker maken, maar die jaren in stoffig hoekje liggen opgeborgen.

 

Dat is precies de reden waarom ik met mijn website begonnen ben --- "begonnen", want waar het gaat eindigen weet ik nog niet.

 

Echte, "disruptieve" innovatie en dan ook nog geld eraan verdienen is --- al het innovatie-gepraat ten spijt --- (? in Nederland) bijna onmogelijk (cf. Christine in het draadje over Clayton Christensen). Ik neem me nu voor dat ik mijn uiterste best doe mijn ideeën te exploiteren en dat ik ze, wanneer dat niet lukt, gewoon weggeef; ik gun ze toch wat beters dan een stoffig hoekje. :-\ en bovendien heb ik ideeën te over.

 

Er zou m.i. een maatschappelijke weg gevonden moeten worden om als uitvinder/bedenker van bedenksels te kunnen leven --- min of meer zoals kunstenaar van zijn kunst leeft. Het octrooisysteem is eigenlijk nix; het houdt vooral erg veel ideeën onder de pet en het houdt ook erg veel nieuwe ontwikkelingen tegen. Maar goed... een betere oplossing heb ik helaas ook niet.

 

Het liefst zou ik al mijn ideeën uitwerken, op televisie tentoonstellen, enz., en aan een ieder vragen te betalen voor wat i het waard vindt..., maar het is dan helaas al niet meer zoveel waard, want niet octrooieerbaar. :-[ Bij Demotech hebben ze deze radicale keuze inderdaad gemaakt.

 

Weet iemand toevallig een griekse tragedie waarin dit dilemma ook speelt?

Bert mijn website>

Link naar reactie
  • 0

Het liefst zou ik al mijn ideeën uitwerken, op televisie tentoonstellen, enz., en aan een ieder vragen te betalen voor wat i het waard vindt...

 

Wat ik leuk vind is dat dit op kleine(re) schaal met (open source) software wél werkt: wij doen regelmatig donaties aan makers van stukjes software die wij goed kunnen gebruiken. Zij hebben - vaak als hobby - iets gemaakt wat wij goed kunnen gebruiken, en als dank en blijk van waardering maken we wel eens wat over. Het gaat dan niet om hele grote bedragen, ze zullen niet puur van onze bijdrage kunnen leven, maar als het aantal donaties toeneemt kan ik me voorstellen dat het een leuke extra bijverdienste is.

Link naar reactie
  • 0

Het liefst zou ik al mijn ideeën uitwerken, op televisie tentoonstellen, enz., en aan een ieder vragen te betalen voor wat i het waard vindt...

 

Wat ik leuk vind is dat dit op kleine(re) schaal met (open source) software wél werkt: wij doen regelmatig donaties aan makers van stukjes software die wij goed kunnen gebruiken.

 

Yep. Ik werk al ruim tien jaar met niets ander dan Linux en de open-source gedachte heeft mijn mening over octrooien sterk beïnvloed. Als "jonge uitvinder" ben je geneigd te hopen op dat ene goede idee dat je via een octrooi miljonair maakt, maar als je echt iets wilt maken wordt het een stuk lastiger.

 

Net zoals bij software moet iedere ondernemer of ontwikkelaar voor een uitvinding of een nieuw produkt de octrooidatabases doorploegen. Des te complexer je produkt, des groter de kans dat een ander een octrooi heeft. Stel een Chinees, een Spanjaard en een Japanner hebben een octrooi, dan mag je met deze mensen in je beste chinees, spaans en japans gaan onderhandelen over de prijs.

 

Dit is niet alleen voor een startende ondernemer vrijwel onmogelijk. Ik kwam onlangs nog een nat lensje van Philips tegen dat wellicht toch niet van Philips is als wel van Varioptic.

 

Aan de andere kant... Varioptic kan zich vanwege een octrooi nu misschien wel staande houden tegenover een multinational.

Bert mijn website>

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.