• 0

onethisch of strafbaar?

Stel ik breng een offerte uit aan een klant. De klant neemt die offerte gedurende drie weken in overweging, en geeft dan de informatie aan mijn concurrenten om concurrerende offertes uit te brengen. Is dat ethisch? Mag dat? Stel bijvoorbeeld dat ik vergeten ben een copyright notice op te nemen? En wat gebeurt er als ik geen genoegen neem met de gang van zaken en mijn offerte per onmiddellijk intrek, kan ik dat doen?

 

En wat voor een offerte aan een klant geldt, geldt dat ook voor een investerings-aanbod?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Onetisch, ja wellicht. Maar er is geen regel die het verbiedt.

 

Om dit soort risico's te verninderen is het wellicht raadzaam om voor het uitbrengen van een offerte de klant eerst een NDA te laten tekenen. Neem in de geheimhoudingsovereenkomst wel een boetebepaling op. Je voorkomt daarmee niet dat een klant alsdan de informatie aan een derde voorlegt, maar hebt dan wel een verhaal.

 

Een offerte kan worden ingetrokken met een beroep op de vrijblijvendheid ervan. Ik neem tenminste aan dat een dergelijk voorbehoud is gemaakt.

 

Of het nu gaat om een offerte tot levering van goederen of diensten, dan wel investeringen. Een aanbod is een aanbod.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

 

Liep toevallig tegen dit pdfje aan over ethish zakendoen:

 

http://www.rrdonnelley.com/wwwRRD/Docs/Investors/CorporateGovernance/PrinciplesofEthicalBusinessConduct_Dutch.pdf

 

Het is zo makkelijk vandaag de dag om een aanbod ook nog even naar 4 andere aanbieders te sturen. Waarbij je prijzen dan weglaat.

 

Ik heb ooit geluidinstallaties verkocht. Het is me een paar keer overkomen dat je de volgende dag via een ander kanaal (meestal van adviseurs) je eigen offerte opzet weer in de fax zag liggen. Is wel wat flauw ja. Als het grote projecten zijn, gaan er veelal op hoog niveau rare spelletjes spelen is mijn ervaring.

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

't is echt balen als je offerte bij de concurrent ligt, maar helaas gebeurt het maar al te vaak.

 

Ook ik zit vaak ik de verkopende rol aan tafel en wil dan heel graag weten welk aanbod er al ligt. Ik ga uit van mijn eigen sterktes, maar een klant beslist niet altijd rationeel, daarom is het belangrijk om te weten hoe het aanbod van de concurrent er uit ziet. Ook weet je dan in de toekomst beter hoe je moet aanbieden in zo'n positie. Vaak vertelt de klant uitgebreid over de offerte.

 

Waar ligt de grens van het ethische? Bij het inzien van de offerte of bij het aanhoren van de inhoud of bij het horen van de prijs.

 

Zelf zou ik de klant er wel bij de klant naar informeren, hoe de vork in de steel zit.

 

Groet,

 

Ronnie

 

--

Carsulae advisering aan het MKB

http://www.carsulae.nl

Link naar reactie
  • 0

Je kunt het spel natuurlijk ook eens stukje harder doorspelen als je er achter komt (mits je daar de marge voor hebt) door gewoon expliciet te adviseren om ook bij andere partijen te gaan informeren. Dan heb je meer kans dat je nog een kans krijgt om er een leuker aanbod tegenaan te gooien, wat bijvoorbeeld wat extra service o.i.d. kan zijn. Meedenken noemen ze dat dan ;)

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk vind ik dit wel grappig.

Het geeft mij een schat van informatie, zowel over de klant als over mijn concurrentie. De klant die puur op prijs koopt wil ik die wel? Mijn ervaring is dat klanten die het meest gericht op de prijs zijn vaak de meeste en vaak zelfs onredelijke service verwachten.

Ik geef inderdaad aan mijn (potentiële) klanten wel eens aan om vergelijkende offertes aan te vragen. Al was het maar om mijn eigen aanbieding te kunnen ophemelen. Het houdt je scherp en hoort bij het spel.

Blijk je op basis van je offerte en je toelichting de opdracht mis te lopen dan kan je meteen kijken waar de schoen wringt. Dus maak van deze ergernis een leermoment.

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.