• 0

kwijtschelding lening boeken

hallo allemaal,

 

ik heb al ruim 10 jaar een eigen bedrijfje en heb de laatste paar jaar veel meer tijd dan voorheen (en verdien ook nog eens beter ;D)

 

vanwege de extra vrije tijd doe ik dit jaar voor het eerst de boekhouding zelf.

dat lukt aardig maar ik zit toch met een vraagje:

 

voor mijn bedrijfje heb ik ooit wat geld geleend (zonder aflossingsverplichting) bij familie.

dit staat als langlopende lening op de balans.

 

nu is het bedrag van de lening recent lager geworden door een kwijtschelding.

hoe boek ik dit?

ik begrijp dat ik de balansrekening "lening familie" moet debiteren, maar wat is juiste de tegenboeking???

 

alvast bedankt voor de hulp,

 

rik

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kapitaal storting als de lening is omgezet in aandelen, anders is het inkomsten (omzet).

 

Leningen kwijtschelden is niet erg voordelig. Er moet fiscaal altijd afgerekend worden. Dit in tegenstelling tot leningen terugbetalen, hetgeen fiscaal geen (nauwelijks) invloed heeft.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ha Nils,

 

Het is een contante schenking waarvan de gulle gever heeft bepaald dat het geld gebruikt dient te worden voor aflossing van de lening. Dat is direct gebeurd en ik heb dus nooit contant geld in handen gehad.

 

Van een kapitaal (aandelen) storting is geen sprake en het omzet-verhaal snap ik niet.

Het is een schenking van X aan mij privé die is gebruikt om een zakelijke lening bij X gedeeltelijk af te lossen.

Dat heeft toch niets met omzet/inkomsten uit onderneming te maken? Ik had zelf bedacht dat het een soort privé storting is die direct wordt doorgeboekt als aflossing lening. Maar of dát klopt en hoe dat boekhoudkundig moet heb ik nog niet in de peiling.

 

Voor de duidelijkheid: het gaat hier om en eenmanszaak.

 

Recht toe, recht aan omzet boeken is een eitje maar als het frivool wordt.....pffff.

 

Rik

 

 

Link naar reactie
  • 0

Megaman,

 

Je had het in eerste instantie over een kwijtschelding. Nils zijn antwoord was daar op gebaseerd.

 

Nu spreek je van een schenking die je privé hebt ontvangen en gebruikt om een zakelijk lening af te lossen. Dit is een totaal andere situatie.

 

Dit boek je, zoals je zelf al aangeeft, als een privé storting.

 

Dus,

 

Lening € ... (debet)

aan Privé (storting) € ..... (credit)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, hier lopen wat zaken door elkaar omdat niet duidelijk is op wat gronden de gelden zijn verstrekt.

 

Een gift of lening zijn fiscaal gezien twee aparte begrippen.

 

Een lening kan worden verstrekt door een derden, veelal is het gebruikelijk dat een lening wordt afgelost (of als er sprake is van een direkt familielid, b.v. een ouder) dat er door middel van een z.g. schenking jaarlijks een bedrag wordt afgeboekt op de lening (hierbij wordt dan veelal in acht genomen om binnen het vrijgestelde bedrag van de schenking per jaar te te blijven omdat je anders weer met schenkingsrecht wordt geconfronteerd)

Soms wordt een lening door b.v. ouders ook verstrekt als zijnde een lening die vooraf wordt geregisteerd bij de belastingdienst, in dit geval is er het voordeel van de leningverstrekker dat bij het teniet gaan van het bedrijf door b.v. opheffing bij gebrek aan resultaat en baten men het niet afgeloste deel van de lening mag afboeken als een aftrekpost.

Maar ik begrijp dat deze situatie niet aan de hand is.

 

Van belang is dus of het geld destijds verstrekt is als lening of als schenking.

 

Is het een schenking dan is van belang ofdat destijds niet de grens van het schenkingsrecht is overschreden en tevens het punt (je praat over een contante schenking) of dat de "gulle gever" dit kan verantwoorden naar de belastingdienst toe.

(De belastingdienst heeft altijd extra belangstelling voor dergelijke contante schenkingen, waarvan de reden denk ik wel duidelijk is)

 

Anderzijds staat het volgens je op de balans als lening, dat is vreemd, want als het een schenking is geweest dan is er geen sprake van een lening maar uitsluitend een kwestie die als priveposten voor de inkomstenbelasting te behandelen is.

 

Waarom de vermeende schenking als lening is opgenomen in de administratie is dus niet duidelijk, lijkt me raadzaam dat je met de adviseur die voorheen je administratie heeft beharigt overlegd wat de reden hiervan is.

Het afboeken van deze post dient zorgvuldig te gebeuren omdat dit nu eenmaal eventuele fiscale gevolgen kan hebben.

 

Vraag blijft vooral is er nu sprake van een echte lening of een schenking, indien dit vast staat dan kan er gezocht worden naar de juiste fiscale toepassing en afhankelijk hiervan een eventuele vermindering van deze post waarbij kan worden gestreeft naar een mogelijke fiscaal-vriendelijke oplossing.

 

Maar nogmaals dan moet er eerst duidelijkheid zijn omtrent de aard van deze post.

 

Als dit duidelijk is laat je dan eventueel voorlichten door iemand die kennis van zaken hieromtrent heeft, om te voorkomen dat je zelf fouten gaat maken waarbij mogelijk een fiscaal nadeel kan onstaan.

 

grz.

 

Ted Maton

www.belastingpapieren.nl.

www.erotiekbelastingen.nl

www.opting-in.info

Link naar reactie
  • 0

Hallo Glassie,

 

Je hebt gelijk, ik heb in eerste instantie de kwestie niet juist omschreven. Zelfs de titel van dit onderwerp is verkeerd.

Daardoor kon Nils het goede antwoord niet geven.

 

Ik ben blij te horen dat mijn eigen bedenksel klopt.

 

Nils en Glassie, bedankt voor de reactie.

 

Rik

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ted,

 

Het is zoals je in het begin van je eerste alinea omschrijft.

 

Ik heb bij het opstarten van mijn bedrijfje geld geleend bij mijn ouders. Deze lening staat dan ook op de balans. Er wordt af en toe (niet jaarlijks) door middel van een schenking een bedrag afgeboekt op de lening.

(Mijn broer krijgt altijd dezelfde schenking; die kan hij privé gebruiken omdat hij geen zakelijke lening heeft bij mijn ouders)

 

Met "contant" bedoel ik eigenlijk: geen aandelen of zo.

Mijn ouders hebben hun adviseurs en geven alles uiteraard aan bij de belastingdienst, ook eventueel schenkingsrecht.

Mijn boekhouding en aangifte zullen ook nog worden gecontroleerd voordat de hele mikmak naar de belastingdienst gaat.

 

Nu, hoop ik, de situatie duidelijk is, is dan nog steeds de door mij bedachte en door Glassie voorgestelde boeking correct?

 

Lening € ... (debet)

aan Privé (storting) € ..... (credit)

 

Ted, bedankt voor je reactie.

 

Rik

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ted,

 

Het is zoals je in het begin van je eerste alinea omschrijft.

 

Ik heb bij het opstarten van mijn bedrijfje geld geleend bij mijn ouders. Deze lening staat dan ook op de balans. Er wordt af en toe (niet jaarlijks) door middel van een schenking een bedrag afgeboekt op de lening.

(Mijn broer krijgt altijd dezelfde schenking; die kan hij privé gebruiken omdat hij geen zakelijke lening heeft bij mijn ouders)

 

Met "contant" bedoel ik eigenlijk: geen aandelen of zo.

Mijn ouders hebben hun adviseurs en geven alles uiteraard aan bij de belastingdienst, ook eventueel schenkingsrecht.

Mijn boekhouding en aangifte zullen ook nog worden gecontroleerd voordat de hele mikmak naar de belastingdienst gaat.

 

Nu, hoop ik, de situatie duidelijk is, is dan nog steeds de door mij bedachte en door Glassie voorgestelde boeking correct?

 

Lening € ... (debet)

aan Privé (storting) € ..... (credit)

 

Ted, bedankt voor je reactie.

 

Rik

 

 

Okay Rik, de zaak is duidelijk,

 

Je dient deze post als volgt te boeken:

 

Lening Debit

Prive ontvangen schenking Credit

 

Wel even een puntje om in de gaten te houden, zorg dat je jaarlijkse kwijtschelding nooit de jaarlijks toegestane vrijstelling per kind te boven gaat anders moet je alsnog schenkingsrecht betalen.

 

Voor het jaar 2006 bedroeg de vrijstelling voor schenking van ouders een een eigen kind het bedrag van 4342,00.

Ieder jaar wordt dit enigzins verhoogd maar weet dat je in ieder geval terzake het jaar in kwestie het bedrag niet te boven moet gaan om binnen de vrijstelling te blijven.

 

In heb begrepen dat alles netjes administratief is vastgelegd en dat is ook een goede zaak.

 

De belastingdienst kan zich over het algemeen wel vinden in deze afwerking, een enkele ijverige inspecteur staat nog wel eens op het feit dat er daadwerkelijk eerst de gift moet worden overgemaakt aan het kind en daarna het kind de aflossing van de lening weer dient over te maken aan de ouders maar als er administratieve duidelijkheid is dan is deze handelswijze over het algemeen accoord.

 

Overigens hadden je ouders ook rente aan je kunnen berekenen (eigenlijk stelt de belastingdienst dit zelfs verplicht), maar omdat er dan bij je een zakelijke aftrekpost ontstaat wegens rente op een zakelijke lening en de ontvangen rente bij je ouders niet belast is (is een BOX-3 inkomsten) heeft de belastingdienst in de praktijk er meestal geen moeite mee dat er geen rente in rekening wordt gebracht omdat dit uiteindelijk voor hun een voordeeltje is, want minder aftrekposten betekent voor de ondernemer meer belasting betalen.

 

Hoop dat je naar behoren bent geinformeerd anders hoor ik het graag.

 

Grz.

 

Ted.

 

www.belastingpapieren.nl.

www.erotiekbelastingen.nl

www.opting-in.info

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.