• 0

Direct Mail voor regionale bedrijven

Direct mail in cijfers

 

Stelling: Direct Mail is nummer 3 als communicatie middel, echter die worden vooral ingezet door grote landelijke bedrijven.

 

Vraag: wij willen dit medium inzetten voor regionale bedrijven/detaillisten die puur bereik in de regio willen hebben.

 

Nielsen Media Research en TPG Post hebben onderzoek gedaan naar de brutobestedingen aan direct mail in 2005. Een toelichting op de methode staat in Adforesult nummer 3, maart 2006. In de komende nummers van Adforesult komen meer cijfers aan de orde over de bestedingen in verschillende branches.

Hierbij de grafieken met een verdere uitsplitsing van de algemene cijfers van eind 2004 tot oktober 2005.

 

Direct mail is het derde medium. Tv overheerst. Dan volgen dagbladen, onmiddellijk gevolgd door direct mail.

 

In het dm-volume ‘merken & diensten’ staat retail op de eerste plaats. Daarbij moet worden aangetekend dat hieronder ook de mailpieces vallen die door verzendhuizen aan TPG Post worden aangeboden.

 

Een derde van de direct mail gaat op aan verspreidkosten.

 

De drukkosten verschillen per branche. De woninginrichters besteden klaarblijkelijk meer aan het uiterlijk van hun mail dan de financiële dienstverleners.

 

De meeste direct mail is gericht aan consumenten.

Ervaring heeft ons geleerd dat een zelfstandige mailing met een oplage 20.000 expl. van een collega bedrijf in ons gebied veel heeft gekost.

 

Hoofdoorzaaak: verspreidingskosten

 

Wat vindt u van het idee een mailing te maken van 4 pagina's(Tabbloid) met diverse aanbieders op deze 4 pagina's. Dat is immers betaalbaar voor iedere ondernemer en/of detaillist. U kunt reageren naar:

 

magsenmedia@euronet.nl

direct.thumb.JPG.4c14d2cdb8f16c68c84130e8941e594a.JPG

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Direct mail en huis aan huis zijn 2 totaal verschillende media die je in het algemeen met verschillende doelstellingen inzet. Via huis aan huis is het doel vooral om traffic naar (lokale) winkels te krijgen. Via direct mail heb je meestal andere responselementen (kaarten/internet/sms/giro/...). Als je *gewoon* 4 pagina's in een enveloppe stopt, zonder concept en dat opstuurt vraag ik me echt af waar de meerwaarde voor de deelnemers zit?

 

Een ongeadresseerde verspreiding via TPG (op de deurmat met de post) kost 8,8 cent/stuk voor 20 gr. (www.verspreidwijzer.nl). Porto met leuk tarief is toch al snel meer dan 30 cent voor eenzelfde gewicht. Welk voordeel heeft een ondernemer om bij jou met 3 anderen in een envelop te zitten? Zou je voor jou bedrijf ook niet liever zonder envelop met de post op de deurmat te vallen als je regionaal wat wilde bereiken? Zonder duidelijk concept & responselement is een advertentie een een envelop weggegooid geld. Optie is het prijsvoordeel in vergelijking met het volume zo groot te maken voor de adverteerder dat hij daarvoor gaat. Er is dan slechts weinig respons nodig om de investering terug te verdienen. Het volume maakt het drukwerk + verspreiding voordelig (zie bv concept carddecks & couponnenboekjes op http://www.deheus.nl/). Let wel dat de respons bij zulke concepten zodanig veel lager wordt, dat het prijsvoordeel heel erg aanwezig moet zijn.

 

Als een direct mailing van 20.000 stuks weggegooid geld is en een one off actie zonder vervolg dan:

- is er niet over het concept nagedacht of *standaard* dm regels werden niet toegepast. Sorry voor de innovatievelingen op het forum: het is niet altijd nodig om WEER het wiel uit te vinden :) Heel veel leuke tips staan o.a. in het boekje "Meer Respons" van Max Kooijmans.

- is er niet eerst een testmailing uitgestuurd om het risico in te schatten wat perfect mogelijk is met dm. Alles kan gemeten en voorspeld worden. Het is absoluut zonde om die kennis niet te gebruiken en alleen op "creatief" gevoel te beslissen.

- moet je je sterk afvragen of de juiste doelgroep (adressen) geselecteerd werden.. daarvan hangt (bij een goed basis-concept uiteraard) meer dan de helft van je respons van af. Dus dit is een hele belangrijke factor!

 

Direct mail evalueer je trouwens niet op totale kosten, wel op kost per respons of nog beter: kost per order. Alleen op die manier kan je overigens op een terechte manier direct mail met huis aan huis vergelijken.

 

Euh, misschien wil je toch wat meer vertellen over het concept?

Huis aan huis bladen worden misschien wel slechter gelezen, maar een nieuwtje heb je er wel zo (gratis) in geplaatst als regionale ondernemer.

 

Tot hier mijn eerste bijdrage aan het forum... zou iemand kunnen raden wat mijn passie is :D

Ik ga nu weer stilletjes de posts van anderen lezen :)

 

Liesbeth

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Uit onderzoek bleek ook, dat huis aan huis bladen slechter worden gelezen.

 

Dan ben ik zeer benieuwd naar het onderzoek.... Besef wel dat een directe vraag als 'leest u huis-aan-huisbladen?' een veel te negatieve respons krijgt. Dat heeft meer te maken met 'sociaal gewenste antwoorden' dan met daadwerkelijk leesgedrag.

 

De moeilijkheid met DM is over het algemeen om de post exact afgestemd te krijgen op de verwachtingen van de ontvanger. Zie ook het zinvolle verhaal van Liz1977 hierboven. Maar als je nu ook het aantal boodschappers wilt verhogen... dan wordt de boodschap versnipperd en het rendement daardoor verlaagd. DM-bedrijven doen juist hun best om veel doelgroepen te onderscheiden en voor iedere doelgroep een mailing 'op maat' te maken.

 

Kosten delen door vier en het rendement door acht? Dan nog liever het huis-aan-huisblad!

 

 

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Amen René!

 

Dit is het onderzoek ...

http://www.brievenbusreclame.nl/bestanden/Peter%20Wiegman%20De%20brievenbus%20nader%20onderzocht.pdf

 

Maar als je het juist leest staat er : bereik daalt, maar respons stijgt.

En dalende kost per respons (daar is ie!!) en DAT is wat je wilt bereiken met DM

 

Bedankt voor het compliment Jeroen. Ik vind dit forum zeker de moeite waard om af en toe mijn mening te delen!

 

 

[ftp][/ftp]

Link naar reactie
  • 0

Er is een mooi voorbeeld landelijk, per brievenbus 6,5 miljoen oplage:

www.oplossing.nl waarop 6 verschillende bedrijven deelnemen aan de brochure.

 

Brochure is 8 pagina's dik. Mooi voorbeeld, maar voor grote landelijke adverteerders is dit te betalen, voor de regionale dus niet. Hebben daar ook geen belang bij. Zoeken het puur in de regio.

 

In Woerden e.o. is reeds verschenen 2 meubelzaken die ieder 2 pagina's in kleur nemen en huis aan huis verspreid.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 60 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.