• 0

Database is intellectueel eigendom... data ook?

Hallo,

 

Volgens punt 6 van de voorwaarden van Fenit heeft de leverancier intellectueel en industrieel eigendom over alle programmatuur, websites, databestanden, etc.

Maar hoe zit het met de data in een database? Wanneer de leverancier zelf de structuur heeft ontwikkeld vind ik het begrijpelijk dat de leverancier zegt "eigenaar" te zijn van de structuur, maar de client zelf is toch altijd eigenaar van de data in de database?

Ik heb de ICT~Office reeds bericht, maar dankzij onderbezetting hebben ze nog geen kans gekregen te antwoorden.

Heeft iemand een idee hoe dit zit?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Als de "leverancier" betaald is voor het ontwikkelen van de structuur van de database is de klant daarvan eigenaar lijkt mij. De "leverancier" zou zich zeker geen eigenaar mogen noemen van de "inhoud" van de database, tenzij dat nadrukkelijk is overeengekomen (soals bij sommige gratis asp applicaties.

 

Er is zelfs bij wet bepaald dat databases nadrukkelijk het intellectuele eigendom zijn van de samenstellers.

 

Maar vertel eens, wat is er precies gebeurt?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik heb samen met een partner een webshop opgezet, maar nu heb ik een conflict gekregen met mijn partner. Vanaf het moment van het conflict is hij bezig onze leveranciers en klanten onjuistheden over mij te vertellen. Het is inmiddels zover dat ik niet meer in staat ben om mijn zaak te besturen, omdat niemand mij informatie wil verschaffen betreffende mij handel.

De online webshop is het medium waar een groot deel van de handel plaatsvind, maar de aanmeldinformatie is voor mij onbekend gemaakt. Ik heb contact opgenomen met de leverancier van de webshop om mij alle data uit de database te bezorgen, maar zij zeggen op basis van Fenit niet verplicht te zijn dit te geven, aangezien ze intellectueel eigendom hebben over de techniek en de database.

Zoals gezegd, de structuur van de database daar kan ik inkomen, maar ik ben toch als bestuurder van het bedrijf eigenaar over de data die ik verzamel met hun product?

 

Link naar reactie
  • 0

maar zij zeggen op basis van Fenit niet verplicht te zijn dit te geven, aangezien ze intellectueel eigendom hebben over de techniek en de database.

 

Dit lijk me vrij onwaarschijnlijk. Intellectueel eigendom over de techniek, dat wel. Die mag jij niet aan derden verkopen, Maar de informatie over jouw klanten, die door jouw inspanningen op jouw website komen is gewoon van jouw. Die kunnen ze om genoemde redenen niet achterhouden.

 

Ik neem aan dat je gewoon betaald voor het gebruik van hun software?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ja wij huren een server met de betreffende software via hun. Ik begrijp dat het waarschijnlijk zal gaan uitdraaien op een zaak, maar ik probeer daarnaast zelf ook informatie te verzamelen. Verder leek dit forum mij een interessante plaats om kennis op te doen en te delen...vandaar.

Link naar reactie
  • 0

Ja wij huren een server met de betreffende software via hun.

 

Hoe zit dat precies? Maak je gebruik van een soort webservice waarbij je programmatuur, hardware en dergelijke bij 1 leverancier huurt?

 

Er kan dan een situatie ontstaan dat de data als zodanig wel van jou is, maar dat je zelf niet in staat bent om die te extraheren. Wellicht is je leverancier ook niet van zin je daarbij te helpen aangezien je nu een aardige reden hebt om niet naar een andere leverancier te gaan... maar das maar een gok.

Link naar reactie
  • 0
Er kan dan een situatie ontstaan dat de data als zodanig wel van jou is, maar dat je zelf niet in staat bent om die te extraheren.

 

Dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk. Het intellectueel eigendom betreffende de databasestructuur houdt in dat je die structuur niet mag verkopen of aan derden mag geven zonder teostemming van de maker. De inhoud van de database, en het gebruik ervan binnen je eigen organisatie, is daar in mijn optiek van uitgesloten.

 

Laten we eerlijk zijn - het is toch volslagen absurd dat je de gegevens in je eigen database niet zou mogen bekijken?

Link naar reactie
  • 0

Afgezien van het bovenstaande, vraag ik me af of een leverancier uberhaupt alle content van een database mag leveren aan één persoon wanneer deze een conflict heeft met zijn zakenpartner. Het is immers niet die persoon alléén die opdrachtgever was. De opdracht is - neem ik aan - verstrekt door het bedrijf dat de zakenpartners gezamenlijk voerden. Het is dan nog maar de vraag of de ene persoon in kwestie wel volledig eigenaar is van alle informatie. Ik denk dat leverancier er goed aan doet daar eerst duidelijkheid over te verkrijgen, middels bijvoorbeeld een verklaring die beide zakenpartners ondertekenen.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

Laten we eerlijk zijn - het is toch volslagen absurd dat je de gegevens in je eigen database niet zou mogen bekijken?

 

Dat je ze 'mag' bekijken lijkt me inderdaad wel logisch, maar ik vraag me af wat de situatie is als je dat niet zelf kunt...

 

Bijvoorbeeld gebruik maken van een webservice waarbij je normaliter maar 1 record tegelijk kunt bekijken (zeg een systeem met statistieken met een beknopte lijst gegevens per bezoeker, waarbij je doorklikt voor meer details). De informatie is dan welliswaar van jou, maar om de details (pratkisch) te extraheren heb je toch tussenkomst van je serviceprovider nodig.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Allen hartelijk dank voor jullie reacties tot dusver. Ik ben zelf even afwezig geweest, maar heb inmiddels eindelijk de inlog informatie gekregen om de data te kunnen bekijken.

De aanhouder wint in dit geval, i.c.m. het gebruiken van de reactie van ICT~Office, degene die de FENIT voorwaarden heeft opgesteld. "De data wordt niet zomaar hun eigendom. Het is tenslotte van u als klant."

Ik ben weer een stapje verder...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.