• 0

struikelblokken windows mobile?

Als student ben ik druk op zoek naar een manier om wat inkomsten binnen te kijgen via eigen werk.

Nu kwam ik op een leuk idee om een applicatie te programmeren voor de smartphones. Ik zal daarin veel gebruik moeten maken van RSS feed en een SQL server moeten runnen.

 

Na een korte zoektocht op het internet, kam ik al gauw tot de conclusie dat het best te doen moet zijn om een dergelijk programma te schrijven.

Alleen ervaar ik vaak dat ik laat in stadium pas achter kom dat ik toch echt belangrijk struikelblok over het hoofd gezien heb.

Dit keer zou ik het voor dit project graag willen vermijden, door via dit forum eens te infomeren wat in dit project mogelijke struikelblokken kunnen zijn.

 

Ik vraag me bijv af hoe het werkt met software certificaten enz

 

Alvast bedankt

 

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

Zoekende naar investeerders

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Probeer standaard poorten te gebruiken, veel operators hebben obscure poorten (hoge nummers etc) dicht staan.

Denk er aan dat de app zo klein mogelijk blijft, grote install files verminderen de uptake van de app enorm.

Qua signing zou ik me initieel nog niet zo druk maken, de meeste apps zijn momenteel unsigned. Zodra je wat gebruikers krijgt zal ik daar pas tijd aan besteden.

Aangezien iedere handset developer de OS's weer anders implementeerd moet je proberen zoveel mogelijk standaard calls te gebruiken.

En qua GUI is het enorm belangrijk dat je alle noise achter wegen laat, het is onwijs belangrijk dat de stappen binnen je app logische zijn.

 

Zomaar een paar pointers/ideeen

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Probeer standaard poorten te gebruiken, veel operators hebben obscure poorten (hoge nummers etc) dicht staan.

Denk er aan dat de app zo klein mogelijk blijft, grote install files verminderen de uptake van de app enorm.

Qua signing zou ik me initieel nog niet zo druk maken, de meeste apps zijn momenteel unsigned. Zodra je wat gebruikers krijgt zal ik daar pas tijd aan besteden.

Aangezien iedere handset developer de OS's weer anders implementeerd moet je proberen zoveel mogelijk standaard calls te gebruiken.

En qua GUI is het enorm belangrijk dat je alle noise achter wegen laat, het is onwijs belangrijk dat de stappen binnen je app logische zijn.

 

Zomaar een paar pointers/ideeen

 

Dank voor je zinvolle tips.

Ik wil de applicatie gaan schrijven in Visual Studio .Net, maar daar heb ik toch nog wat vraagtekens bij.

In verleden heb ik eens voor een programmaatje eerst .net framework op mijn mobile moeten installeren alvorens ik het programmaatje zelf kon installeren. Dit vind ik echter te omslachtig, dus zou dit graag willen vermijden. Enig idee hoe?

 

En ik zou graag in toekomst ook andere mobile OS systemen aan willen kunnen. Wat zou dan de beste programmeertaal kunnnen zijn, zodat ik bij vertaalslag niet overdreven veel werk heb?

 

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

Zoekende naar investeerders

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

Kun je het niet web-based maken, zodat het via mobiele browsers werkt? Scheelt een hoop gedoe wellicht.

 

En qua portabiliteit zou ik eens kijken naar Java/J2ME als ik jou was, dat wordt het eerste dat je hoogstwaarschijnlijk tegen gaat komen als je meer telefoons wilt ondersteunen.

 

Probleem van web-based, is dat je dan moeilijk inkomsten uit kan halen.

Bovendien heeft iedere gebruiker een uniek ID nodig. In principe zou dat ook allemaal wel in bowser kunnen natuurlijk, maar ik wil mensen graag laten ervaren, dat ze voor die 5,95 aanschafprijs ook daadwerkelijks iets moois in handen hebben.

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

Zoekende naar investeerders

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

Als het qua applicatiewerking wel kan, zou ik er toch zeker eens over nadenken. Er zijn diverse betaalmogelijkheden die zoiets prima faciliteren. Je zou bijvoorbeeld het aankoopbedrag naar beneden kunnen brengen en per maand kunnen verrekenen. In ruil voor betaling downloadt men dan niet een mooi stukje software, maar krijgt men toegang tot een mooi stukje webbased applicatie. Wordt meer en meer een valide businessmodel.

 

Als je overigens een mobile RSS-reader (of feedbundelaar) wilt ontwikkelen, die bestaan. Ik ben dan ook benieuwd wat je in gedachten hebt (als je een tipje van de sluier wilt oplichten natuurlijk :)).

Link naar reactie
  • 0

Jeroen's feedback is erg waardevol. Een van de aller moeilijkste dingen op mobiel gebied is om gebruikers zo ver te krijgen iets te instaleren (believe me, I know ;)). Als je het webbased kan doen dan heb je natuurlijk ook nog wat problemen, maar ik geloof nu al in de toekomst van Mobiel Web2.0... Sterker nog, webbased applications is een veel logischere keuze voor mobieltjes dan PC's (vooralsnog).

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Een van de aller moeilijkste dingen op mobiel gebied is om gebruikers zo ver te krijgen iets te instaleren (believe me, I know ;)). Als je het webbased kan doen dan heb je natuurlijk ook nog wat problemen,

 

Dat kan ik wel beamen. Mensen installeren graag onze software maar er hoeft maar een klein twijfeltje te zijn, en ze prefereren de webbased versie. Ook goed natuurlijk. Bovendien, niet iedereen kan iets installeren op een PC, met rechten en zo, en op een telefoon is niet iedereen in staat om dat veilig te doen.

 

Ik denk dat je het best mensen de keuze kunt geven. Iets installeren, maar wie dat niet wil of doet kan ook een webbased versie gebruiken, die desnoods iets minder functies biedt. Zo doen wij het, en met veel succes.

 

 

Link naar reactie
  • 0

En ik zou graag in toekomst ook andere mobile OS systemen aan willen kunnen. Wat zou dan de beste programmeertaal kunnnen zijn, zodat ik bij vertaalslag niet overdreven veel werk heb?

 

Ik heb sterk de indruk dat je wel erg weinig kennis hebt over het gebied waarin je je gaat begeven. Wil je dit allemaal doen dan moet je zelf goed kunnen programmeren (ook als je alleen anderen aanstuurt) en iig verstand hebben van programmeeromgevingen, talen, os'en, hardware, etc.

Dit is niet het juiste forum voor technische vragen, daar zijn heel andere forums voor.

 

 

Link naar reactie
  • 0

En ik zou graag in toekomst ook andere mobile OS systemen aan willen kunnen. Wat zou dan de beste programmeertaal kunnnen zijn, zodat ik bij vertaalslag niet overdreven veel werk heb?

 

Ik heb sterk de indruk dat je wel erg weinig kennis hebt over het gebied waarin je je gaat begeven. Wil je dit allemaal doen dan moet je zelf goed kunnen programmeren (ook als je alleen anderen aanstuurt) en iig verstand hebben van programmeeromgevingen, talen, os'en, hardware, etc.

Dit is niet het juiste forum voor technische vragen, daar zijn heel andere forums voor.

 

 

 

Inderdaad is ontwikkelen van mobile applicaties nieuw voor mij, echter ander talen als C++, PHP, XHTML, MySQL enz zijn wel gesneden koek voor mij.

 

En omdat de markt in mobiele telefonie applicaties nog tal van mogelijkheden biedt, wil ik me hierin gaan specialiseren.

Deze stap moet gezien mijn programmeerervaring niet al te moeilijk zijn, alleen raak ik in de overvloed van informatie/programmeertalen/OS'en nogal eens het overzicht kwijt.

 

Aan de ene kant is het inderdaad een wat technisch topic geworden, maar niet geheel onbelangrijk. Juist de globale technische aspecten kunnen mij een juiste richting opsturen, zodat ik in later stadium niet voor grote verrassingen kom te staan.

 

Om een klein beetje idee te geven wat voor sort applicatie het gaat worden, even globale uitleg.

 

Het wordt dus een applicatie voor een grote doelgroep die aan de hand van het programma een mobiele community gaan vormen.

Ik wil als een soort RSS feed de voor die doelgroep nuttige data aanbieden en per uur verversen. Elke user heeft een uniek ID/nickname/profiel die andere gebruikers op bepaalde momenten moeten kunnen zien.

 

Mijn doel is om er als het lukt wat geld mee te verdienen.

Het moeilijke is om in het begin een grote community te vormen (pas dan is het programma interessant)

 

 

 

 

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

Zoekende naar investeerders

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

alleen raak ik in de overvloed van informatie/programmeertalen/OS'en nogal eens het overzicht kwijt.

 

Dat bedoel ik maar. Ik wil niet badinerend overkomen, maar programmeren en programmeren zijn twee verschillende dingen. Het is niet zo heel moeilijk om een programmaatje te schrijven in een willekeurige taal dat niet te vaak crasht en dat leuke dingen doet voor een gebruiker. Het is een heel ander verhaal als je software wilt schrijven die op alle target platforms werkt, nooit (nooit dus) crasht, een goede performance heeft, intuitief werkt, grafisch aantrekkelijk is, onderhoudbaar is, portable is.

Je kunt geen selectie maken van je programmeertaal als je niet meerdere talen goed kent. Het is niet doenlijk om te programmeren voor een telefoon of pda als je niet hetzij daar ervaring mee hebt hetzij erg veel programmeerervaring hebt.

 

Ik wil maar zeggen, ik denk dat je eea ernstig onderschat.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nou gemakkelijk zal het zeker niet voor hem worden, maar hij moet toch ergnes beginnen. Christine heeft echter wel op veel punten gelijk.

 

De mobiele software ontwikkeling wereld is te vergelijken met de begin tijd van de computers (on crack). Er zijn zo ontzettend veel verschillende platformen, "standaarden", voorkeurstalen, signing procedures, devices, functionaliteiten, etc. Om dan nog maar niet te spreken over de gebruikers ervaring van het geen dat je gaat ontwikkelen.

 

Je plan vind ik wat zwak klinken, hier zomaar een paar redenen.

- Communities bouwen is bloed zweet en tranen... en dan heb ik het nog over PC/IRL communities. Mobiele communities... Tja, volgens mij weet nog niemand echt hoe dat goed gedaan moet worden (wel een leuk discussie onderwerp trouwens ;))

- Wat moet het publiek met nog een mobiele RSS reader? Mobiel RSS is wel aardig, maar echt succesvol is het niet. Wat maakt jouw mobiele RSS reader anders?

- Je wilt er uiteindelijk geld aan verdienen? Wat voor businessmodel had je in gedachte? Vooralsnog zie ik alleen maar kosten ;)

 

De meer technische vragen die kan je beter bij Tweakers achtige communities kwijt. Voor de zakelijke kant kan je hier natuurlijk lekker doorbabbelen.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Even to the point en business modellen aan de kant schuiven, houd er rekening mee dat normale rss lezers voor veel netwerkverkeer zorgen. Dat is iets dat je absoluut niet wilt in het in de mobile wereld. Je kunt wel een site/service/dienst maken die de vele feeds convergeerd en afslankt. Maar goed, wellicht is dat al een geadresseerd punt in je plan.

 

Een programmeertaal is een hulpmiddel, een manier van uitdrukken. Java/JME denken is echt niet zo heel veel anders dan C++ etc. Als je ergens retegoed in bent is het zonde om die capaciteit niet te gebruiken. Maar goed, Wat Christine al zegt, je hebt programmeren en programmeren.

 

Succes in ieder geval!

 

Jan Bolhuis

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.