• 0

Applicatie distributie voor mobiele telefoons

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ligt daar niet de grootste business-kans eigenlijk?

 

Enter the world of ShotCode ;)

 

En toch is dat een gek meta-probleem (als we nu teveel offtopic gaan, dan hoor ik het wel, dan start ik een nieuw topic) eigenlijk. Want je lost dat probleem na de 1e keer wel op, maar je stuit voordat je dat probleem kan oplossen op hetzelfde probleem als dat je oplost. (come again? ;))

 

Wat ik me afvroeg tijdens m'n creatieve fiets-sessie: heb je wel eens contact gehad met programmeurs in de (anti-)virus-wereld?

Link naar reactie
  • 0

Jeroen's feedback is erg waardevol. Een van de aller moeilijkste dingen op mobiel gebied is om gebruikers zo ver te krijgen iets te instaleren (believe me, I know ;)).

 

Ligt daar niet de grootste business-kans eigenlijk?

 

'tuurlijk. als je dat lukt dan ben je er. De grootste business kansen liggen bij de moeilijke dingen, niet bij de makkelijke.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Daarover kwam ik laatst een leuke quote tegen:

 

All big things in this world are done by people who are naive and have an idea that is obviously impossible.

 

Helemaal mee eens :-)

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

Nou, ik hield mezelf op de fiets voornamelijk bezig met de (inmiddels fascinerende) shotcode casus. Daarbij ging ik even uit van mijzelf als mobiele gebruiker en een artikel dat ik laatst heb gelezen over usability. Daarbij was de stelling: je stuurt je gebruikers downstream (je maakt het makkelijk om de goede dingen te doen), foute handelingen voeren ze upstream uit (je maakt het moeilijk om het foute te doen). De vraag was: hoe wil ik als consument zo´n applicatie installeren?

 

Het antwoord is dat ik dat eigenlijk helemaal niet wil! Ik wil gewoon een foto maken van een shotcode en dat er dan automatisch iets gebeurt. Of het programma zich dan zelf installeert, maakt me niet uit: zolang ik er maar niks van merk. Ik wil geen opties hoeven instellen, niet naar een website of wat dan ook. Eigenlijk zou het ultieme zijn, dat ín de shotcode de programma-installatie zit ingebakken (hier kom ik zo op terug). De 1e keer dat ik een shotcode gebruik, wordt de shotcode-lezer automatisch geinstalleerd.

 

Maar goed, dat zorgt voor een probleem, want tja, hoe interpreteer je iets, waar je nog geen regels voor kent? Dan heb je eigenlijk een soort zelfreproducerend programma nodig. En zo kwam ik op de virusgedachte.

 

Want virussen zijn voor zover ik weet de enige programma's die zichzelf kunnen voortplanten, zonder dat je daar als gebruiker bewust van bent. En nu is deze eigenschap van virussen in 90% van de gevallen negatief, maar voor een shotcode-applicatie zou het misschien wel de oplossing kunnen zijn. Stel je voor dat je je applicatie, inclusief installatie, zou kunnen narrowcasten. Stel je voor dat ik voor een concertposter met shotcode sta en op het moment dat ik de poster lees het volgende bericht op mijn telefoon krijg: "Met de shotcode kun je direct een kaartje voor dit concert kopen. Klik op ja om de wizzard te volgen en het kaartje te bestellen"

 

Als ik vervolgens op ja klik, krijg ik de voor mijn telefoon geschikte shotcode reader geinstalleerd op mijn telefoon en gelijk een stap voor stap uitleg over wat ik moet doen: "hou nu de telefoon voor de shotcode en klik op OK" Op die manier verpak je de distributie van je applicatie (via narrowcasting?) binnen het algehele proces van het lezen en interpreteren van een shotcode. De gebruiker hoeft in dat geval dus geen extra handeling uit te voeren om de applicatie te installeren. Bovendien kun je dat proces stroomlijnen: je stuurt het juiste bericht (inclusief reader voor de bewuste telefoon) alleen naar telefoons die geschikt zijn.

 

Samengevat:

Maak de distributie automatisch via narrowcasting (oid), stuur berichten als virussen (bericht + zichzelf installerende applicatie), verpak dit binnen een wizzard voor de gebruiker.

 

Mensen met ervaringen in de virusbusiness zullen je ongetwijfeld veel technische informatie kunnen geven over een dergelijk distributiemodel..

Link naar reactie
  • 0

Stel je voor dat ik voor een concertposter met shotcode sta en op het moment dat ik de poster lees het volgende bericht op mijn telefoon krijg:

 

Daar zie ik nog wel een kleine uitdaging. Moet de gebruiker een sms sturen om aan te geven dat zij/hij de poster aan het lezen is? Of maak je gebruik van de positiebepaling van het gsm netwerk? Dan krijgt iedereen een sms'je die toevallig langs een shotcode loopt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Christine, ik las hier dat daar heel interessante opties voor bestaan. zrski, misschien kun je wat met tss.nl?

 

Maar ik moet zeggen dat ik ook wel benieuwd ben naar de concrete uitwerking van zo'n concept, dus houd ons op de hoogte. Mocht je nog problemen tegenkomen, dan hoor ik het ook graag.. Anders moet ik weer op zoek naar een nieuw probleem voor tijdens het fietsen... ;D

Link naar reactie
  • 0

Anders moet ik weer op zoek naar een nieuw probleem voor tijdens het fietsen... ;D

 

Een Engelse generaal in de 2e wereldoorlog had een briljant idee, blijkbaar ging die ook op de fiets naar z'n werk. Hij had ontdekt dat de Duitse U-boten een essentieel onderdeel bevatten dat kapot ging bij temperaturen boven de 25 graden. De vraag hoe de britten dan de Noordzee warmer dan 25 graden moesten maken deed hij af als "technische uitwerking".

 

Dit schoot me te binnen, niet dat ik jouw idee slecht vind. Maar soms is een technische uitwerking wel de botleneck.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Haha :) Wat ik uit dat voorbeeld haal is dat het niet altijd om die ene veldslag gaat, maar om de totale oplossing. Soms is het voldoende om te constateren dat je probleem niet on-oplosbaar is. Daar kun je dan weer voldoende inspiratie uithalen (om bijvoorbeeld een kernbom te bouwen die de oorlog beindigt)

 

Ik snap waar je vandaan komt, maar mijn insteek is dat je bij de oplossing van problemen (zeker in het beginstadium) niet te snel naar haalbaarheid moet kijken. Dat staat creatieve gedachtevorming in de weg. Ik werk dan ook het liefst met wat abstractere concepten. Bij ons in het toilet hangt op het prikbord een artikel uit de volkskrant (ik geloof van ergens in mei) over hoe deze Nederlandse calvinistische kritische geest een boel innovatie in de weg staat. Ik zal eens kijken of ik die ook online kan vinden, want het is sowieso wel interessant leesvoer.

Link naar reactie
  • 0

We gaan wel vreselijk off-topic maar uit eigen belang sta ik het toe ;) Hopelijk doen mijn collega admins dat ook :) haha

 

Anyways, er bestaan een aantal manieren om dit soort type dingen te doen. Onlangs in Engeland lopen spelen met een Hypertag poster, het werkt aardig maar volgens mij is het nog steeds veelste ingewikkeld voor den gemiddelde mensch. Ik vind de potentieele oplossingen niet allemaal even aantrekkelijk maar afgelopen vrijdag in onze AV kwamen we met een idee wat ongeveer in het verlengde van dit verhaal ligt. Helaas kan ik dat idee nog niet communiceren, maar dat zal wel niet zo lang meer duren.

 

Ben het met je eens dat je haalbaarheid niet te veel je gedachte gang moet laten beinvloeden... Of in ieder geval niet je eerste gedachte gang.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Kijk, da's beter :) Dat hypertag lijkt er inderdaad wel een beetje op, maar daar is in mijn ogen nog steeds teveel user-input vereist. Mijn bluetooth of infrarood aanzetten? Ik denk dat het grootste deel van de mobiele bellers niet eens weet hoe dat moet (anders zou het installeren van de shotcode applicatie ook geen probleem zijn). Ik denk dat de kracht juist veel groter is als je de gebruiker kan triggeren met een sms/mms-bericht, waar je gewoon een ja/nee keuze voorlegt.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 162 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.