• 0

sponsoring creatief product

Hoi,



 

Ik ben op zoek naar informatie betreft het vervaardigen (= produceren) van een creatief product, dat medegefinancierd is door sponsors. In dit specifieke geval gaat het om sponsering van de productiekosten voor het opnemen van een album door een collectief.

 

Even een toelichting: door de recente mondiale veranderingen binnen de muzieksector, zijn er beperkingen als wel nieuwe kansen voor artiesten. Een van de gevolgen is dat artiesten steeds vaker een plaat in licentie uitbrengen bij lokale platenmaatschappijen, omdat artiesten zo meer zeggenschap hebben over hun product.

 

Een van de belangrijkste redenen om deze zeggenschap te behouden, is waneer een groep een internationaal traject voor ogen heeft. In de traditionele opzet ligt dit traject vaak in handen van de ‘moedermaatschappij’ en is de groep volledig afhankelijk van haar activiteiten en contacten. In deze opzet, waar de platenmaatschappij dus geen eigenaar is blijft ze wel een speler als voor het uitbrengen en beschikbaar stellen door label en distributeur, even als de promotionele activiteiten.

 

De groep in dit geval betreft een band. De kosten van het vervaardigen van kwalitatief goede geluidsopnames – die zich kunnen meten met buitenlandse producties – liggen relatief hoog vergeleken met die van artiesten in andere genres binnen de popmuziek. Vandaar de traditionele platenmaatschappij die wel de investering maakt, maar ook eigenaar van het product is. Constructies met banken zijn erg moeilijk: die lenen/ investeren uitsluitend aan individuen, terwijl het hier om een groep artiesten gaat die onder één naam willen ondernemen. Voor sponsors zou investeren interessant kunnen zijn vanwege de doelgroep die bereikt wordt door het product.

 

Vanuit deze achtergrond ben ik op zoek naar alternatieven van het financieren van een album zodat het beheer bij de artiest kan blijven.

 

Alvast bedankt voor de aandacht voor deze vraag,

 

Marcin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

De registratie van analoog geluid (in dit geval o.a. een drumstel, gitaren en piano) is een zeer gevoelige job. De ruimte, microfoons en randapparatuur zijn daar van grote invloed op, net als de manier waarop daarmee gewerkt wordt.

Sinds de digitale revolutie in muziekland zijn er voor artiesten met weinig budget allemaal leuke homerecording mogelijkheden op de markt gebracht om mee op te nemen. Mijn inziens zijn deze ideaal om ideeën op een hoog niveau vast te leggen, maar tegen een studio met een kapitaal aan mic's & pre-amps kan zo'n portable digitale studio niet op.

 

Om die grove scheidingslijn tussen digitaal en analoog even te hanteren, zijn er veel digitale muziekvormen waarbij gemakkelijker vanachter de pc of mac geklust kan worden, al dan niet met betaalde of gecrackte software. Natuurlijk zijn er veel digitale muziekvormen die ook vermogens uitgeven aan (analoge) apparatuur en opnamemogelijkheden. Bottom line is dat bij elk muzikaal product een andere productie het beste past. In dit geval een high-profile studio dus.

 

Rob, bedankt voor je tip. Ik zal deze week polshoogte nemen bij verschillende fris-, maar ook biermerken. Het is in ieder geval iets waar ik even een start mee kan maken.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ondanks het digitale tijdperk zijn er waarschijnlijk nog wel een paar mensen met een goeie geluidsstudio in hun achtertuin. En anders misschien in Oost-Europa. Misschien moet je niet naar financiering zoeken van een dure studio, maar naar goedkopere faciliteiten uitkijken. Er zijn volgens mij nog genoeg akoestiese artiesten die voor een paar honderd euro een cd opnemen.

 

Bewijs je kracht in die underground en live, dan zijn de sponsors een stuk makkelijker binnen te halen. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bij goedkopere mogelijkheden schuilt vaak een addertje onder het gras. Een goedkopere studio in het buitenland kan een goede optie zijn, maar dat brengt weer extra kosten met zich mee als vervoer, verblijf en catering. De artiest kan in dit geval ook zijn huidige werk dat hem van een basisinkomen voorziet niet voortzetten, omdat deze dan een periode onafgebroken in het buitenland verblijft.

 

Nederland telt erg veel opnamestudio's. Van omgebouwde koeienstallen in de polder tot moderne opnamecomplexen in de bossen. Welke positie zij ook innemen, allemaal noemen ze zich een professionele opnamestudio en ze zullen ongetwijfeld tevreden klanten hebben. Wat echter kwaliteit toevoegt aan een opname is een studio met uitgebreide apparatuur en de know how ermee om te gaan door de mensen die er mee werken.

 

In deze casus betreft het een band die reeds een gedeelte van het album in een high-profile studio heeft opgenomen. De kosten hiervoor zijn voor eigen rekening. De opnames klinken goed, er is geen spijt van de hoge investering: aan het resultaat en de mogelijkheden wordt niet getwijfeld. De rede om zelf een deel op te nemen in een goede, dure studio was om financiers (lees platenmaatschappijen) aan te trekken deze productie over te nemen. Na nadere kennisneming van vele adviezen van derden is men tot het inzicht gekomen dat het veel lucratiever is de rechten van het album binnen de band te behouden. Vandaar de zoektocht naar alternatieve financieringsmogelijkheden, zoals een sponsoring.

Link naar reactie
  • 0

 

Bedrijven en instellingen (en trouwens ook particulieren zoals Joop van den Ende) sponsoren om uiteenlopende redenen. Soms willen ze zich als bedrijf associëren met een leuk/goed doel. Soms past het bij een product dat ze op de markt brengen. Soms draagt het bij aan de motivatie van eigen personeel (TNT en Afrika). En soms is het gewoon een leuke hobby.

 

Je zal dus op zoek moeten gaan naar een sponsor die enthousiast wordt voor iets wat jouw band doet. Dat kan een muzikaal thema zijn, een tournee langs scholen, of een multiculturele bezetting. Het moet een match zijn.

 

Er bestaan hele lijsten van (bedrijfs)fondsen, maar niet iedere gulle gever is gebrand op publiciteit. Succes. 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.