• 0

BV Holding Constructie

Ik heb een vraag over BV ’s en Holdings.

 

 

 

Wij zijn met drie personen en zitten te denken hoe wij een constructie kunnen maken dat we van de VAR (verklaring arbeidsrelatie) af zijn.

 

Nu hebben wij zitten zoeken op internet en zijn gekomen tot een volgende constructie:

 

 

 

We starten een Holding BV en daaronder drie aparte werk BV’s (voor elk persoon een),

 

Wij hevelen alle aandelen van de aparte werk BV’s over naar de holding en stellen onze zelf aan als medewerker van de aparte werk BV.

 

Vanuit de werk BV’s gaan we dan factureren.

 

 

 

Graag willen wij weten of dit een goede constructie is of dat er andere mogelijkheden zijn.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

uit je vraagstelling maak ik op dat je een probleem hebt met de VAR .

hoezo of waarom?

de VAR is er juist om bv een opdrachtgever enige zekerheid te geven,

of je door de belastingdienst gezien wordt als ondernemer.

het bezitten van een VAR werkt dan juist in je voordeel.

Tevens geeft het jou de zekerheid dat de belastingdienst jou ook ziet als zelfstandige.

de aanvraag is snel geregeld en vaak heb je de VAR al binnen een aantal weken in je bezit.

ik zelf vraag ook bij het inhuren van bv. ZZP'rs of ze een VAR verklaring kunnen overleggen,dat geeft mij in ieder geval enige zekerheid dat men

aan zijn verplichtingen voldoet.

om nu direkt allerlei construkties te gaan bedenken alleen om onder een VAR verklaring uit te komen lijkt me erg ver gezocht.

bovendien jaag je jezelf en partners behoorlijk op kosten.

maar misschien zie ik dat verkeerd?

en heb je andere redenen om voor zo'n construktie te kiezen?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Snap nu al wat beter je probleem.

je gaat langere tijd voor een opdrachtgever werken en je hebt daarbuiten

geen andere opdrachtgevers?

dan kan dat problemen geven ja .

al bestaan er wel degelijk manieren om hier van af te wijken.

zolang de belastingdienst het maar niet ziet als verkapt dienstverband.

misschien even informeren bij een boekhouder/accountant.

ik denk wel dat er mogelijkheden zijn.

Link naar reactie
  • 0

We starten een Holding BV en daaronder drie aparte werk BV’s (voor elk persoon een),

 

Wij hevelen alle aandelen van de aparte werk BV’s over naar de holding en stellen onze zelf aan als medewerker van de aparte werk BV.

 

Vanuit de werk BV’s gaan we dan factureren.

 

 

 

 

Van wie is dan die holding?

Wat is de achterliggende gedachte? Jullie willen samen projecten aannemen? Maar wel zelf factureren?

 

Ik zie zo gauw 2 oplossingen:

Of jullie nemen gewoon allemaal een zelfstandige BV of Ltd.

Of jullie nemen allemaal een persoonlijke holding met daaronder een gezamelijke werkmaatschappij.

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0

Als je allemaal een zelfstandige BV of Ltd hebt, kan je gewoon zelf beslissen.

 

Als je een persoonlijke holding heb je de mogelijkheid om daaronder meerdere werkmaatschappijen te hangen waaronder bijvoorbeeld (of uitsluitend) een gezamelijke.

Factureren gebeurt dan door de werkmaatschappij en de winst kan dan aan de persoonlijke holding doorgegeven worden als zijnde de aandeelhouder. Het voordeel van deze contructie (afgezien van de fiscale voordelen) is dat je vanuit je eigen holding altijd andere opdrachten en/of werkzaamheden kunt ontplooien zonder dat dit risico's meebrengt voor de collega's.

 

Korter door de bocht is het oprichten van 1 BV of Ltd. en daar allemaal persoonlijk aandeelhouder van worden.

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0

Door de "holdingconstructie" zijn de holdingen de aandeelhouder van de werkmaatschappij, ik denk (maar weet niet zeker) dat daarmee het probleem opgelost is. Mogelijk dat dit al geldt als jullie gezamelijk een enkele BV of Ltd oprichten, juist omdat je dan al met meerdere bent.

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0

Je kunt een in Nevada een bedrijf opricht. Het voordeel van Nevada is dat je “bearer shares” ontvang. Niemand weet wie de eigenaar van die Nevada bedrijf zijn, dit staat nergens vermeld. Zelfs niet eerst de staat van Nevada zelf. Dan kan je dat bedrijf registreer bij de KVK en in Nederland gewoon handel of je kunt natuurlijk nog een dochter onderneming hier oprichten.

Dit ziet dus eruit of je gewoon werknemer / directeur zijn, maar geen directeur grootaandeelhouder. ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik begin heel langzaam wat meer inzicht te krijgen in de verschillende alternatieven en zie momenteel deze mogelijkheden:

 

Ik ken de constructie via Nevada niet, maar "bekendere" en zo te zien vergelijkbare constructies zijn, denk ik, een Cyprus- of een Jersey-trust.

 

Een andere oplossing kan zijn 3 persoonlijke stichtingen met daaronder een gezamenlijke B.V. of Ltd. (als houdstermaatschappij) en dan (i.v.m. de aansprakelijkheid) daaronder de werkmaatschappij(en)

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0

 

 

Een andere oplossing kan zijn 3 persoonlijke stichtingen met daaronder een gezamenlijke B.V. of Ltd.

 

Dat zie ik ook vaak ja, maar waarom neemt men dan een stichting constructie i.p.v. een Holding bv. ? Is het zo dat de eigenaar er op deze manier meer geld uit kan halen zonder dat het "gezien" wordt ?

Count your rainbows, not your thunderstorms.

Link naar reactie
  • 0

Dat onttrekken van geld aan de stichting is het probleem, zo ik het begrepen heb zou je dit eerder moeten zien als een soort spaarpot.

Je kan jezelf wel een (royale) onkostenvergoeding uit de stichting toekennen.

Op deze wijze ontloop je het DGA-salaris.

De houdstermaatschappij is voor de winst af te laten vloeien uit de werkmaatschappij waarbij je dan uiteindelijk alle 3 in dienst bent.

 

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0

Het moet nu niet gekker worden... Waarom in hemelsnaam een hele kertsboom optuigen voor je Var!! Daarnaast Lijkt het me absoluut overbodig om exotische combinaties in het leven te roepen om je in te dekken. Dit schept louter verwarring en een hoop extra rompslomp. Zoek, of minimaal drie opdrachtgevers of zorg dat je info verkrijgt van materie deskundigen, handel en ga ondernemen!!

 

Voor goede info zou je deze draad eens kunnen lezen. Daarnaast kun je contact opnemen met Uniforce of ZZP oke. Kees de Kruijf is ook lid van dit forum en wellicht dat hij bereid is een reactie te geven.

 

Succes

 

 

 

 

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik begin heel langzaam wat meer inzicht te krijgen in de verschillende alternatieven en zie momenteel deze mogelijkheden:

 

Ik ken de constructie via Nevada niet, maar "bekendere" en zo te zien vergelijkbare constructies zijn, denk ik, een Cyprus- of een Jersey-trust.

 

Een andere oplossing kan zijn 3 persoonlijke stichtingen met daaronder een gezamenlijke B.V. of Ltd. (als houdstermaatschappij) en dan (i.v.m. de aansprakelijkheid) daaronder de werkmaatschappij(en)

 

Jongens, jongens jongens, hou toch een op. 3 persoonlijke stichtingen .... Waar zijn jullie in vredesnaam mee bezig.

 

Dit gaat helemaal nergens meer over en heeft ook niets met ondernemen te maken. Een "adviseur" die ondernemers adviseerd dit soort constructies te overwegen is niet wijs. Een adviseur hoort een ondernemer te adviseren met ondernemen bezig te zijn en niet van dit soort hilarische constructies te verzinnen.

 

Ik sluit deze discussie af, met de suggestie aan alle betrokkenen om gewoon aan het werk te gaan.

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hulde Nils. Dit gaat inderdaad nergens meer over. Ik was helaas niet in de gelegenheid om eerder te reageren, maar hierbij nog even een inhoudelijk commentaar en dan sluiten we deze echt af.

 

Kern van de vraag is, kan met een vennootschapsrechtelijke constructie de VAR worden vermeden? Het antwoord is helder: nee.

 

Ook voor de DGA kan het nodig zijn om over een VAR te beschikken c.q. kan de opdrachtgever daarom vragen. Er zijn ondernemingen die pretenderen dat een VAR niet nodig is, c.q. met een vennootschapsrechtelijke constructie volledig de VAR eis vervalt. Dit is nonsens, daar komt veel meer voor kijken. Alleen een kerstboom is niet toereikend. Controle op afdracht van fiscale verplichtingen en goede overeenkomsten zijn essentieel.

 

Ongeacht de constructie geldt: Het is niet de opdrachtnemer die bepaalt of een VAR noodzakelijk is of niet, maar de opdrachtgever. Zolang een opdrachtnemer werkzaamheden verricht voor een opdrachtgever kan de beoordeling dienstbetrekking een rol spelen en loopt de opdrachtgever risico’s wanneer beiden niet de nodige zorgvuldigheid in acht nemen.

 

Wil de opdrachtgever zich hiertegen indekken dan dient hij in beginsel gedekt met een VAR en een kopie van het paspoort c.q. identiteitsbewijs. Dit is echter niet voldoende. Een opdrachtgever zal de opdrachtnemer ook gedurende de opdracht moeten behandelen als zelfstandige. Gebeurt dat niet, dan loop blijft de opdrachtgever in de gevarenzone.

 

Met de VAR-dga en de VAR-winst is sinds 1 januari 2006 de opdrachtgever wel eerder gevrijwaard. Maar het is zeker niet aan te raden om alsdan onachtzaam te worden. Zodra de opdrachtgever kwade trouw kan worden verweten is hij het haasje. Wanneer achteraf bij een controle blijkt dat de VAR ten onrechte is verleend of er misbruik van een situatie wordt gemaakt, dan kan dat vervelende consequenties hebben voor de toekomst.

 

Om een lang verhaal kort te maken: Met een vennootschapsrechtelijke kerstboom ben je niet automatisch gevrijwaard. Je zult binnen die constructie moeten voldoen aan de fiscale verplichtingen en contractueel zoveel mogelijk de nadruk moeten leggen op zelfstandigheid. Daarmee zijn opdrachtnemer en opdrachtgever goeddeels gevrijwaard van aanspraken.

 

Dat laat verder onverlet dat een opdrachtgever nog steeds een VAR kan verlangen wil deze een opdracht gunnen. Kun je deze niet overleggen dan loop je het risico dat je opdrachten misloopt.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.