• 0

Studenten als periodieke medewerker

Hallo HL'ers,

 

Graag zou ik het volgende willen weten en willen weten wat jullie hierover denken:

 

Stel, voor achtergrond informatie, dat ik het volgende (eenmans)bedrijf op zou zetten;

 

Het gaat om een bedrijf wat diensten vervult voor instellingen/bedrijven/overheidsorganen of wat dan ook... Het verschil tussen die bedrijven en mij is echter dat ik ook student ben en dus genoeg personeel kan krijgen dat graag voor 10 euro per uur werkt en dat op een zeer korte termijn. Ook hoef ik geen computers aan te schaffen om op te werken, alle studenten hebben al een computer of hebben hier zeer makkelijk toegang toe. Hierdoor zou ik veel goedkoper diensten kunnen vervullen dan vergelijkbare bedrijven die ergens zijn gevestigd, in een apart pand, en die met mensen in vaste loondienst werken.

 

Stel ter vergelijking dat ik een bedrijf opzet dat bladeren opveegt.

 

Eens in de zoveel tijd krijg ik een opdracht binnen. Ik regel wat studenten die daar een x aantal uur mee bezig zijn. Daarna betaal ik ze en wil ik niks meer met ze te maken hebben. Ik wil ze echter wel meer dan 2 keer in korte periode kunnen laten werken voor me. Een contract voor bepaalde tijd is dan volgens mij niet mogelijk.

 

Nu mijn vraag:

 

Is dit als student zijnde te regelen qua loonbetalingen en zo ja, wat komt hier bij kijken? Ik weet dat er allerlei premies afgedragen dienen te worden, maar is hier misschien ook een andere, simpelere manier voor?

 

Als die er niet is, hoe werkt het dan? En is het te doen als student zijnde?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kunnen de studenten zich niet inschrijven bij een uitzendbureau, en op wanneer-nodig basis voor je komen werken? Jij doet werving en selectie van de studenten, zij schrijven zich in, jij betaalt na gedaan werk de faktuur die je bijvoorbeeld maandelijks toegestuurd krijgt, en het uitzendbureau doet de afdrachten en de loonuitbetaling. Heb je ze 10 uur per week nodig dan kan dat, maar ook 2 en ook 40. Een goede oplossing voor jouw situatie in mijn ogen.

Link naar reactie
  • 0

Nee lijkt me geen goed idee, dan worden de kosten weer onnodig hoog, en dat wil ik juist niet, om aantrekkelijk te blijven...

 

Mijn vraag is of het zelfstandig voeren van die loonadministratie redelijkerwijs mogelijk is en zo ja, hoe?

Link naar reactie
  • 0

Tuurlijk is dat mogelijk, maar kost je veel tijd, en je moet best wat dingen regelen en in de gaten houden. Voordeel van bovenstaande oplossing is dat je enkel de faktuur hoeft te betalen, verder wordt alles helemaal volledig uit handen genomen. Parttime medewerkers werken bij ons op deze manier, fulltime medewerkers staan op de loonlijst, dus ik weet waarover ik praat qua extra werk en 'verplichtingen'.

 

En de extra kosten via het uitzendbureau zijn in ons geval 0,75 per uur, dus volgens mij best prima te overzien.

Link naar reactie
  • 0

Ok, stel dat...

 

Hoe werkt dat dan? Vertel je een uitzendbureau wat je mensen bruto uit wil betalen en zij zeggen je dan hoeveel je dat per uur gaat kosten? En ben je nog vaste kosten verschuldigd aan een uitzendbureau, of gaat het puur om de uren die uitbetaald dienen te worden...?

 

(is er overigens een standaard regel voor het omrekenen van bruto loon naar daadwerkelijke arbeidskosten, bijv 1.5 of 1.6 ofzo?)

Link naar reactie
  • 0

Bij payroll services zit vaak een bepaalde factor tussen brutosalaris en het uurtarief dat je aan de service betaald. Je zou het beste gewoon eens bij zo'n service vragen wat het uurtarief wordt bij een bepaald gewenst salaris, ik denk dat ze het zo uit een tabelletje kunnen halen.

 

Jouw situatie leent zich denk ik bij uitstek voor payroll, omdat je incidenteel mensen nodig hebt, en niet opgezadelt wilt zitten met alle lasten en risico's die 'echt' personeel met zich mee brengt (er zou er eens eentje in de wao belanden ofzo, dan zijn de rapen gaar).

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Volgens mij bestaat er min of meer zoiets. Namelijk een bedrijf dat zich richt op de horeca. Namelijk JMW. Zij zitten volgens mij in verschillende studentensteden en zijn een soort uitzendbureau waar studenten opgeroepen kunnen worden om een bepaalde klus te doen. Bijvoorbeeld serveren bij een periodieke borrel, evenement e.d.

Misschien kunnen zij, of studenten die daarvoor werken, meer vertellen.

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 0

Ik zit met ongeveer eenzelfde vraagkwestie. Afgezien van die payroll services, is het niet mogelijk om de werknemer in kwestie als freelancer in te huren? Dan omzeil je eigenlijk alles zover ik weet. Of is dit niet mogelijk cq te omslachtig?

 

Voorbeeld. Je hebt een studentenbestand die zich bij jou hebben aangemeld. Jij hebt een 'klusje' voor ongeveer één uur bij de student in de buurt. Je spreekt af dat de student een vergoeding krijgt van 10 euro voor één uur. De persoon waar de student langs gaat betaald jou (=het bedrijf) datgene wat overeengekomen is en jij betaald de student dan die beloofde 10 euro. Om het administratief in orde te krijgen, maakt de student een factuur op voor die 10 euro en geeft deze aan jou.

Link naar reactie
  • 0

zoals hierboven; bruto x1,6 bij eigen personeel.

Bij randstad betaal je vanaf x1,8.

 

Daarvoor heb je geen risico dat je op een gegeven moment iemand verplicht moet blijven betalen/ soort van in vaste dienst nemen. (zoek die regel zelf maar ff op)

 

Als dat bureaucratische gebull dat je over je heenkrijgt als je personeel in dienst krijgt heb je dan ook niet meer. Enkel, zoals boven staat, een factuurtje.

 

Ook kun je ze vrij ontslaan wanneer jij wilt.

 

Zeker omdat iedereen maar een paar uurtjes per week werkt, is het helemaal interessant om te werken met payrolling, want al die romslomp die erbij komt kijken heb je zowel bij een part timers als bij een fulltimer. (kost veel tijd en bij parttimers betaald dat zich in mijn menig gewoon niet terug.)

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.