• 0

Geschil met freelancer

Hallo allemaal!

 

Erg interessant forum dit. Ik zal hier zeker vaker komen en tevens mijn expertise delen. Echter de reden dat ik op dit forum ben gekomen is omdat ik een geschil heb met een freelancer die voor ons werkt.

 

De freelancer werkt vanuit zijn eigen bedrijf en programmeerd voor ons een programma. In feb 2006 is hij nadat wij de offerte hebben ondertekend begonnen met het project. Deze heeft hij zelf in 2 delen opgedeeld omdat dat "makkelijker" was. Het target van het project was april 2006. Echter was het belangrijkste het gedeelte 1 van het project. Gedeelte 2 mocht iets langer duren.

 

Op 5 Mei werd het eerste deel opgeleverd. Het is nu augustus en het tweede deel moet nog opgeleverd worden. Ik heb meerdere malen geprobeerd contact op te nemen met de freelancer. Ik heb gebeld en zijn voicemail ingesproken en gemaild. I heb 2.5 maanden geen reactie mogen ontvangen, terwijl mijn klant nog steeds op zijn project zit te wachten.

 

Uiteindelijk heb ik besloten het project uit handen te geven aan een andere programmeur. Het project is nu over een week af. De freelancer heeft een aantal dagen geleden plots telefonisch contact opgenomen met de vraag waarom het project uit handen is gegeven. Hij sommeert mij nu om binnen 8 dagen te betalen voor het eerste deel. Deze freelancer vraagt €50,- per uur. Ik vind het dit bedrag absoluut niet waard. Ik heb tijd gestoken in het zoeken van een nieuwe programmeur, tevens het doornemen en opzetten van het project met de nieuwe programmeur. Om nog maar te zwijgen over hoe ontevreden mijn klant is.

 

Mijn vraag is nu kan ik hier iets tegen beginnen? Het project kost mij nu op het moment geld in plaats van dat het geld opbrengt. Dit alles door toedoen van de nalatigheid van de freelancer. Er is geen contract, enkel de ondertekende offerte. Hij heeft een eenmanszaak en ik heb tevens geen algemene voorwaarde gezien.

 

Ik heb ook aangegeven elke week een update te willen ontvangen met hier een specificatie per datum van de gemaakte uren en aan welk onderdeel. Deze heb ik nooit ontvangen. Enkel een excel lijst met daar in het totaal geprognosticeerde uren onderverdeeld in een aantal onderwerpen (handelingen). Ik heb zo geen enkele controle of deze uren ook daadwerkelijk zijn uitgevoerd. De gebudgetteerde uren die in feb. 2006 zijn geprognosticeerde waren 100% exact. Ook dit is iets waar ik mijn vraagtekens bijzet.

 

Alle vragen zullen gelijk beantwoord worden, ik hoop dat iemand hiermee kan helpen.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hmm...lastig. Het feit dat je een offerte getekend hebt maakt het er niet makkelijker op. Het is overduidelijk dat deze freelancer zich niet goed van zijn taak heeft gekweten, maar het is de vraag in hoeverre jij daar, vanuit juridisch oogpunt, correct op gereageerd hebt.

 

Ik kan daar niet over oordelen omdat mijn juridische kennis onvoldoende is, maar het lijkt mij dat je niet zomaar eenzijdig een getekende overeenkomst ongeldig kunt verklaren.

Link naar reactie
  • 0

Daar was ik inderdaad al bang voor. Echter ik bedoel niet dat ik niet wil betalen. Er kloppen gewoon een boel dingen niet. Tevens is gewoon het uurloon te hoog voor de geleverde kwaliteit. Samen met het feit dat het project nu al 7 maanden bezig is en nog steeds niet is afgerond. Ik denk maar aan een x percentage van de factuur te voldoen. Mijn klant is absoluut niet teverden. Eigelijk zou hij van het project afzien. Gelukkig is dat nu niet het geval maar ik zou zelf ook een flinke korting voor de ongemakken moeten verstrekken wil ik deze klant behouden.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou een kop koffie met hem gaan drinken, en het proberen zo te schikken dat jullie allebei min of meer tevreden verder kunnen.

Het lijkt me dat de freelancer ook wel door heeft dat een en ander niet klopt, en dat je dus niet het volle pond betaalt.

Dat je ondertussen een andere programmer moest zoeken, om het werk af te krijgen, is jammer. Het zal jullie allebei dus geld kosten, vrees ik.

 

Waar heeft ie in vredesnaam gezeten dat hij 2,5 maand niet bereikbaar is?

hij neemt het woord free-lancer wel heel letterlijk

vrgr,

Chris

 

Link naar reactie
  • 0

Het tarief zal in de offerte zijn opgenomen, dus het feit dat je dat naderhand te hoog vindt lijkt me een typisch geval van pech.

 

Als ik jou was zou ik, nu het contact is hersteld, even vragen aan deze meneer wat er nu precies aan de hand is, en of hij zelf het idee heeft dat hij goed werk geleverd heeft. Houdt daarbij rekening met de zaken die in de offerte zijn opgenomen, omdat dat dingen zijn waar je hem mee kunt confronteren. Vooral de opleverdatum is daarbij belangrijk - staat die er in vermeld?

 

Ook voor het feit dat hij 2,5 maand niet reageert op emails en voicemail berichten zou ik van hem wat antwoorden eisen, en hem ook vragen of hij zelf het idee heeft dat dit een professionele manier van handelen is, en wat hij zelf zou doen in jouw situatie.

 

Verder zou ik even afwachten of hier mensen reageren die wel iets zinnigs over je juridische situatie/mogelijkheden te melden hebben.

Link naar reactie
  • 0

Toch zou ik dat doen wat Zaph - Peter Bonjernoor zegt!

 

Even aan tafel gaan zitten en dingen doorspreken.

 

Een kontakt wat uit de hand loopt is veel moeilijker te herstellen of aan tafel te krijgen als nu op dit moment. Meestal is in dit stadium nog een normaal gesprek mogelijk. Wellicht is een oplossing te vinden voor hetgeen hij al gedaan heeft/had?

 

Succes

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

Heeft de freelancer bij het afgeven van zijn offerte ook zijn algemene voorwaarden bekend gemaakt? Heeft hij ze uberhaupt?

 

Daar zou je eens achteraan kunnen gaan en hem daarop aanspreken (factuur sturen met betalingstermijn van 8 dgn is m.i. echt onbeleefd, tenzij hij dat in de alg.vw. als standaard heeft opgenomen).

 

In zijn algemeenheid pleit ook ik voor de kop koffie en niet de juridische papierweg. Als de freelancer slim is, ziet hij in dat jij een goede klant van hem bent en wellicht ook zal blijven als hij nu inbindt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik doelde op de betalingstermijn van 8 dgn.

 

Als de freelancer zelf het project heeft opgedeeld in 2 delen, is er dan ook afgesproken (evt mondeling) dat die delen afzonderlijk gefactureerd konden worden? Logischerwijs had hij dan in mei al een factuur gestuurd en niet na zijn extended honeymoon!

Link naar reactie
  • 0

Naja, of het nou 8, 15 of 30 dagen zijn doet er niet zoveel toe natuurlijk.

 

Ik denk dat je de freelancer naar rato moet betalen, dwz voor het deel dat hij heeft uitgevoerd en opgeleverd ("deel 1"), en niet meer dan dat. Wellicht zal hij stellen ook aan deel 2 gewerkt te hebben, maar het lijkt me dat hij kans/tijd genoeg gehad heeft dat dan te laten weten en op te leveren.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.