• 0

Factuur oplichting?

Ik kreeg onlangs van een bedrijf een factuur ("invoice" in het Engels) waarin een bepaald bedrag gefactureerd wordt.

 

Als eerste wil ik zeggen dat ik NIETS bij deze club besteld heb.

 

De opbouw van de 'brief' die ik kreeg is als volgt:

 

- - - - - - - - - -

Mijn bedrijfsnaam/adres.

Promotioneel verhaaltje over wat mijn lidmaatschap van die club mij oplevert.

 

INVOICE

Date of invoice [...]

Invoice number [...]

Subject (lidmaatschap van die club)

Opbouw bedrag: Membership fee

BTW 19%

Totaalbedrag € ...

 

Payment: bankrekeningnr. van die club

BTW nummer van die club

 

Nog wat feitjes op een rijtje over die club.

 

- - - - - - - - - -

Ik heb dus al bij ze aangegeven geen gebruik te willen maken van hun diensten en er is me toegezegd dat ik uit hun database gehaald wordt. Maar de vraag die bij mij nog speelt is of dit een poging tot oplichting is en of ik dus aangifte zou kunnen doen?

 

Een vriendin van mij die ook bij hen in het adressenbestand staat heeft ook nooit iets aangevraagd en heeft ook een factuur ontvangen van ze.

Ik heb dit uiteraard even gecheckt.

 

Iemand wijze raad? :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik kreeg onlangs van een bedrijf een factuur ("invoice" in het Engels) waarin een bepaald bedrag gefactureerd wordt.

 

Als eerste wil ik zeggen dat ik NIETS bij deze club besteld heb.

 

De opbouw van de 'brief' die ik kreeg is als volgt:

 

- - - - - - - - - -

Mijn bedrijfsnaam/adres.

Promotioneel verhaaltje over wat mijn lidmaatschap van die club mij oplevert.

 

INVOICE

Date of invoice [...]

Invoice number [...]

Subject (lidmaatschap van die club)

Opbouw bedrag: Membership fee

BTW 19%

Totaalbedrag € ...

 

Payment: bankrekeningnr. van die club

BTW nummer van die club

 

Nog wat feitjes op een rijtje over die club.

 

- - - - - - - - - -

Ik heb dus al bij ze aangegeven geen gebruik te willen maken van hun diensten en er is me toegezegd dat ik uit hun database gehaald wordt. Maar de vraag die bij mij nog speelt is of dit een poging tot oplichting is en of ik dus aangifte zou kunnen doen?

 

Een vriendin van mij die ook bij hen in het adressenbestand staat heeft ook nooit iets aangevraagd en heeft ook een factuur ontvangen van ze.

Ik heb dit uiteraard even gecheckt.

 

Iemand wijze raad? :)

 

Beste Annedien,

 

De enige wijze raad die ik je kan geven is: niet reageren.

 

Zij kunnen je nooit iets maken omdat er geen enkel bewijs is.

 

Bij de consumentenbond, trosradar en oplichting.nl deden deze vragen ook de ronde.

 

De reden dat deze bedrijven dit blijven volhouden is omdat er altijd mensen zijn die braaf deze "nepfactuur" betalen.

 

Zie het maar als Spam. De spammers blijven spam sturen omdat er altijd mensen zijn die gebruik maken van deze diensten.

 

So, don't worry en ga lekker happy wezen ;)

 

 

ps. Deze invoice facturen krijg ik ook regelmatig via de mail en ze gaan

ongezien de prullenbak in.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik ervan begrepen heb zijn dergelijke acties maar in een zeer beperkt aantal gevallen daadwerkelijk strafbaar. Het nieuwe kabinet (of is dat inmiddels het vorige, ik houd het niet meer bij...) zou daar wel wat aan doen, maar volgens mij is dat nog niet gebeurd.

 

Economische Zaken verklaarde in maart van dit jaar nog dat het niet gaat optreden tegen acquisitiefraude
Link naar reactie
  • 0

Ik wil eigenlijk weten hoe ik juridisch sta en wat de wet zegt over dit soort acties. (Of het dus een poging tot oplichting is?)

 

 

Juridisch sta je sterkt wat betreft het niet betalen van de factuur, als je nergens op reageert. Zij zullen aan moeten tonen dat je iets besteld hebt. Dat kunnen ze niet.

 

"aanpakken" is lastig. Anderen waarschuwen zoals je nu doet is het beste. Laat het voor wat het is. Als de deurwaarder langskomt, eis dan het bewijs dat je accoord gegaan bent met hun aanbod. Druipen ze meteen af.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik wil eigenlijk weten hoe ik juridisch sta en wat de wet zegt over dit soort acties. (Of het dus een poging tot oplichting is?)

 

 

Poging tot misdrijf is strafbaar, als het voornemen van de dader zich door een begin van uitvoering heeft geopenbaard.

 

Oplichting is een misdrijf, dus poging daartoe is strafbaar.

 

Als je nooit enig contact met dit bedrijf hebt gehad, is het vrijwel onmogelijk dat de factuur op een misverstand berust. Het sturen van een factuur is dan een poging tot oplichting. Je kunt in dat geval aangifte doen.

 

Alleen denk ik dat de politie wegens tekort aan mankracht niet op 1 aangifte jegens zo'n bedrijf zal optreden. Tenzij je kunt aantonen dat de opbrengst gebruikt wordt om Bin Laden te subsidieren, natuurlijk.

 

Als meerdere mensen aangifte doen, heb je al meer kans op actie.

 

Overigens lijkt me inzending naar een consumenteninstelling of -programma effectiever: dat waarschuwt andere potentiele slachtoffers.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik heb zoiets aan de hand gehad met de welbekende Readers Digest.

Wettelijk is het zo gesteld dat wanneer een bedrijf jouw spullen toezend waar je niet om hebt gevraagd of besteld je deze spullen zelfs mag behouden. Je hoeft deze spullen nooit te betalen zelfs niet terug te sturen.

 

Ben je er zeker van dat je geen handtekening hebt afgegeven, ook niet voor ontvangst van spullen die je niet besteld hebt en weet je ook zeker dat er geen bandopname bestaat van een telefoongesprek waar ze je de spullen hebben aangeboden?

Steek dan helemaal geen energie in dit soort zaken.

 

En oplichting Annedien.... dat is heel moeilijk te bewijzen. Het riekt meer naar misleiding. Jammer voor je energie die je daaraan zou geven.

 

Wel nog een tip als je schriftelijk wilt reageren.

Onderteken die brief dan niet.

Oplichters kunnen die handtekening makkelijk onder een eigen brief kopieeren.

Dat is zeker strafbaar maar moet ook weer bewezen worden.

 

Succes ermee!

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

En.....



 

Als het een thuiswinkel betreft dan kun je de zaak voorleggen aan:

 

Geschillencommissie Thuiswinkel

Postbus 90600

2509 LP Den Haag.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 67 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.