• 0

vriendin wil deel van de zaak...eenmanszaak of VOF?

Ik heb sinds 3 jaar een eenmanszaak (fotografie en ontwerp). Het wordt steeds drukker. Mijn vriendin is gestopt met haar werk en wil graag het ontwerpgedeelte overnemen. Dat is wat mij betreft prima, zij is daar ook beter in. Vraag is nu: beginnen we een VOF of begint zij haar eigen zaak? Welke vorm is financieel het meest aantrekkelijk? Dat is eigenlijk de vraag. De Belastingdienst verwees me naar de KVK en het spreekuur van de KVK zit tot eind september vol.Vandaar dat ik de vraag hier stel. Extra info:we wonen nu niet samen, maar binnenkort mogelijk wel.Ik hoop dat er een duidelijk antwoord mogelijk is ;) bvd

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

De "enige" overweging die je moet maken is: ja of nee een B.V.

 

In de huidige situatie kan je vriendin gewoon in dienst treden bij je.

Maar je hebt dan geen enkele zekerheid.

Op zich is het voor jullie, zeker als je straks 1 huishouden gaat voeren, niet relevant of je een éénmansbedrijf of V.O.F. bent.

 

Maak je er een B.V. van dan ben je persoonlijk privé tenminste ingedekt in het geval er iets bedrijfsmatig misgaat of als het uiteindelijk onverhoopt toch privé misgaat.

 

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0

Hoe gaat dat met aquisitie in zijn werk? gaat je vriendin zelf klanten werven, krijgt ze klanten van jou..??

 

Als je nog niet samenwoont, ieder zijn eigen bedrijf.

 

Als je wel samenwoont, zou ieder zijn eigen bedrijf nog wel kunnen maar zet dan heel goed op papier wat van wie is.

 

Later als je besluit om samen te blijven wonen zou je een VOF kunnen overwegen of een rechtspersoon als een BV. Ltd is ook nog een optie. Maar dan moet je wel een beetje omzet draaien.

 

Succes

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

Rob,

Dank je voor dit razendsnelle antwoord. Ik begrijp hieruit dat het fin. dus niet uitmaakt of we VOF zijn of twee afzonderlijke bedrijfjes (onder een dak). Vraagje: bedoel je met in dienst treden dat zij in loondienst zou komen bij mij? Dat wil ze nl niet..

 

Rick:

Jij ook dank voor je antwoord. Vriendin gaat zelf aquisitie plegen en neemt mijn ontwerpklanten over (dat kost me 50% omzet)...maar we maken nu ook alles samen op ;D Maar als ik jou goed begrijp dus in eerste instantie toch twee eigen bedrijfjes..

Link naar reactie
  • 0

Ik zou zeker in het begin kiezen voor twee eigen bedrijfjes. Ook gezien het belastingvoordeel wat je vriendin krijgt als starter. Is toch meegenomen.

 

Later (3 jaar gezien de startersvoordelen etc..) kun je als alles goed gaat tussen jullie twee ;) nog kiezen voor een rechtsvorm als bedrijfsstructuur. Ook is het dan wat makkelijker om twee bedrijven met omzet in te brengen als kapitaal.

 

Nogmaals, zorg wel met het samenwonen dat je alles goed op papier hebt staan wat van wie is!! Daarmee voorkom je straks problemen.

 

Succes

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

Vraagje: bedoel je met in dienst treden dat zij in loondienst zou komen bij mij? Dat wil ze nl niet..

 

 

Klopt dat bedoelde ik.

Een goedkoop alternatief voor een B.V. kan voor jullie wellicht een Ltd.zijn.

Dit biedt vele voordelen met betrekking tot het afschermen en aansprakelijk stellen.

Ik denk dat voor jullie zeker het overwegen waard is, al dan niet in een holdingconstructie.

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0

We praten hier over een fotografie- en ontwerpstudio Rob, niet over een enorm moeilijke zaak vol investeringen en risico's :)

 

Twee eenmanszaakjes als jullie in principe voor eigen rekening werken (let op dat je dus wel twee boekhoudingen erop nahoudt en niet alles op één hoop gooit), maak er een VOF van als het echt een bedrijf van jullie beide samen wordt. De keuze wat dat betreft is aan jullie.

Link naar reactie
  • 0

In eerste instantie zou ik, op basis van de gegevens die hier sttan, adviseren om er een VOF van te maken. Zorg voor een goede VOF akte en zorg in prive dat de zaak ook in orde in (testament, samenlevings- contract e.d).zijn met of oznder zaak gewoon noodzakelijk.

Zolang jullie beide aan de ureneis voldoen kom je in aanmerking voor de zelfstandigenaftrek en je vriendin 3 jaar voor de startersaftrek (neem even voor het gemak aan dat jij die inmiddels 3 x hebt gehad).

 

De BV is wel een alternatief, maar heeft bij lage winsten die je vervolgens weer uit de BV haalt om van te leven fiscaal, zeker de eerste jaren vaak nadelen. Wel biedt een BV meer zekerheid t.o.v. jullie prive vermogen, omdat je met een VOF beide hoofdelijk aansprakelijk bent en met een BV uitsluitend vor het aandelen kapitaal.

Je later als de zaken goed lopen de VOF altijd omzetten in een BV. dit kan met of zonder afrekenen met de belastingdienst.

 

De keuze voor een VOF of BV is dus en afhankelijk van de omvang van je zaak, de risico's daarin en de financiele situatie. Je zult hiervoor een goede afweging moeten maken.

 

Succes,

 

Fred Londema, Administratiekantor Frelo vof, Kortenhoef

 

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

 

We praten hier over een fotografie- en ontwerpstudio Rob, niet over een enorm moeilijke zaak vol investeringen en risico's :)

 

 

Zoiets had ik al begrepen, Jeroen, het gaat mij meer om het beschermen van wat je opbouwt.

Ik kan me ook de adviezen die hier gegeven worden om "klein en voorzichtig" te beginnen wel indenken.

 

En ik wil zeker geen doemdenker zijn, maar .......laten we het realistisch bekijken, toegespitst op deze situatie:

Ik ben overtuigd dat deze mensen enorm verliefd en vol goede voornemens zijn, doch gezien het aantal scheidingen alleen al, vind ik het geen overbodige luxe om wat bescherming te overwegen voor het geval er iets gebeurt. De zaak draait leuk, ze verdienen 5 jaar goed geld, en dan gebeurt er "iets". Juist omdat alles naar wens verloopt en het mogelijk geen ondernemingsvorm is waar het geld met scheppen binnenkomt maar waar je gewoon leuk van kan leven, kan het gebeuren dat er aan de ondernemingsvorm niet meer gedacht is. Dan kunnen ze zomaar alles wat opgebouwd is (en meer) kwijtraken.

 

Uiteraard waan je je onkwetsbaar als je en verliefd bent en je je zaak ziet groeien, daarin schuilt ook net het gevaar.

Vandaar dat ik voorstel om toch zeker alle mogelijkheden open te houden en te onderzoeken.

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0

Ik heb sinds 3 jaar een eenmanszaak (fotografie en ontwerp). Het wordt steeds drukker. Mijn vriendin is gestopt met haar werk en wil graag het ontwerpgedeelte overnemen. Dat is wat mij betreft prima, zij is daar ook beter in. Vraag is nu: beginnen we een VOF of begint zij haar eigen zaak? Welke vorm is financieel het meest aantrekkelijk? Dat is eigenlijk de vraag. De Belastingdienst verwees me naar de KVK en het spreekuur van de KVK zit tot eind september vol.Vandaar dat ik de vraag hier stel. Extra info:we wonen nu niet samen, maar binnenkort mogelijk wel.Ik hoop dat er een duidelijk antwoord mogelijk is ;) bvd

Deze vraag is meer fiscaal van aard. Zolang jullie nog niet samenwonen is het voor jouw vriendin in verband met de startersfaciliteiten aantrekkelijker om een eenmanszaak op te zetten. Let wel: ontwerper en fotograaf zijn vrije beroepen. Inschrijving bij de kvk onder een bepaalde rechtsvorm is dus niet nodig. Fiscaal kan dit echter wel uitmaken.

 

Los van de fiscale aspecten zijn het vooral de overwegingen op het relationele vlak die bepalen wat de meest verstandige keuze is. Dat is vooral een gevoelskwestie. In beginsel zou ik toch voorstander zijn van een scheiding van activiteiten.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Beste RCA,

 

Je bent een bedrijf gestart en dit gaat erg goed. Op dit moment is het een eenmanszaak. Het beste lijkt mij dat jouw vriendin een eenmanszaak start en jouw gewoon factureerd onder de noemer aangenomen werk. Op deze manier valt ze niet onder de ZZP regel van 3 opdrachtgevers of meer. En je houdt zelf deze klanten nog.

 

Uit jouw verhaal blijkt dat je 50 % omzet weggeeft (verkoopt?). Moet jouw vriendin hiervoor geen goodwill betalen?

 

Even tussendoor: Ik geef het puur zakelijk aan, want het maakt niet uit of het je partner is of een zakenrelatie; Zaken zijn Zaken. Tevens maak je ook geen huwelijkse voorwaarden op als je ruzie hebt, maar wanneer je verliefd bent.

 

Denk goed na in dit verhaal met wat je weggeeft.

 

Houd het voorlopig voor jezelf en laat je vriendin een eenmanszaak starten en jouw factureren voor het werk.

 

Als het na een paar nog goed gaat, kun je overwegen ieder een Holding op te richten en daaronder een werkmaatschappij.

 

Wel blijf ik erbij dat je klanten en/of omzet niet zomaar weg moet geven.

 

Denk en werk zakelijk en leef prive verliefd en gelukkig. ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.