• 0

Rechten voor gebruik studiemateriaal

Wij zijn studenten aan een hogeschool.

We moeten voor een uitgeverij multimediaal studiemateriaal voor een informatica boek maken.

Hierbij willen wij graag een create-your-own southpark figuur programma gebruiken op het internet:

 

http://images.southparkstudios.com/games/create/

 

Is het geoorloofd om dit gewoon te gebruiken? De uitgeverij gaat ons studiemateriaal gebruiken op middelbare scholen.

 

Mvg. Diederik Vrijhoef

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Lijkt me een mooie case voor een hoofdstuk over copyrights en internet. Je mag uiteraard niet zomaar beelden van derden gebruiken, maar hoe zit dat nou met beelden die je in een virtuele omgeving creëert? Zoek dat eens uit bij Southpark Studio's! En vraag de opinie aan deskundigen (oa op dit forum). Ik ben benieuwd. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het antwoord is heel simpel. Je mag niet zomaar producten gebruiken van iemand anders. Hier is de wet heel duidelijk over.

Het gebruik van plaatjes van Southpark valt onder het openbaar maken van gegevens van een rechthebbende.

Wanneer je dit gebruikt zonder toestemming van de rechthebbende maak je inbreuk op de auteurswet en ben je strafbaar.

 

Als individueel staat hier een gevangenisstraf op van 1 jaar of een geldboete. Als rechtspersoon staat hier 4 jaar gevangenisstraf op of een hogere geldboete.

 

Goed uitkijken dus ;-)!

Link naar reactie
  • 0
Het antwoord is heel simpel. Je mag niet zomaar producten gebruiken van iemand anders. Hier is de wet heel duidelijk over.

 

Welke wet?

 

Je antwoord is simpel, maar de vraag was dat niet. De vraagsteller wil gebruik maken van een web-applicatie waarmee bezoekers van genoemde site zelf characters kunnen aanmaken. Hij maakt dus geen gebruik van bestaande Southpark beelden. Beperkt het auteursrecht zulke toepassingen ook? Wat is het verschil tussen een beeld dat ik maak in Illustrator/Photoshop en een beeld dat ik maak op de website van Southpark met een character generator die zij zelf voor dat doel ter beschikking stellen?

 

De experts die ik op deze vraag heb geattendeerd, blijven allemaal stil. Het is blijkbaar nieuw terrein... ;)

 

Ik als student rechten die me erg heb verdiept in de Auteurswet 1912...

 

Zie: leuke kluif voor een student!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Je maakt wel gebruik van een toepassing die een ander bedrijf heeft gemaakt. Hier zal ongetwijfeld auteursrecht op bestaan.

 

Nogmaals: als ik een illustratie maak in Adobe Illustrator heeft Adobe toch geen claim op mijn werk? Waarom zou Southpark dan wel een claim hebben op een illustratie die ik maak in hun online character generator? Dan zouden ze het gebruik van die characters expliciet moeten limiteren, of een voorbehoud maken tav het gebruik.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Maar de vraagsteller heeft aangegeven dat de toepassing gebruikt gaat worden door een uitgever.

Het gaat dus niet om de plaatjes maar de toepassing.

 

Jij hebt als het goed is betaald voor je Adobe-software. Dus voor de toepassing en niet voor het resultaat.

 

Dus de Southpark toepassing wordt door een andere onderneming gebruikt. Gebruik zonder toestemming is dus onrechtmatig gebruik.

Link naar reactie
  • 0

Ha, je kan het inderdaad op verschillende manieren lezen. Ik begreep dat ze voor een boek over informatica beeldmateriaal willen gebruiken dat gemaakt is met de online character generator van Southpark, waarschijnlijk om te demonstreren wat er zoal mogelijk is op internet.

 

Dan kun je vervolgens twee kanten op redeneren. Southpark biedt bezoekers van zijn site gelegenheid een 'eigen' character te maken in typische Southpark-stijl, dus zij kunnen voorwaarden stellen aan het gebruik van die characters. Maar dan moeten ze dat wel duidelijk maken.

 

Of Southpark gooit het ontwerpen van characters open, dus dan kunnen ze moeilijk bezwaar maken als iemand daar zijn eigen draai aan geeft.

 

Enfin, het leek me wel een interessante case waar volgens mij juridisch verschillende kanten aan zitten. Laat ik eens een voorbeeld geven...

Picture_2.thumb.png.63c9238c2c3528932f44f9dc73de96da.png

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Elke redenatie is goed. Zolang je er maar een goede argumentatie bij hebt ;-)! Dan komt het aan op interpretatie en betoog.

 

Mijn advies voor de vraagsteller is in elk geval: Zoek goed uit wat het doel is van het gebruik van de toepassing van Southpark. Je kunt er rustig vanuit gaan dat er rechten zijn verbonden aan de toepassing (wat overigens altijd zo is), maar ik bedoel of ze specifiek verklaren hoe de toepassing gebruikt mag worden en hoe niet.

Het beste kun je schriftelijk toestemming vragen voor het gebruik van de toepassing in de vorm die je graag wilt. Je krijgt dan vanzelf te horen of daar eventuele vergoedingen tegen over staan (billijke vergoedingen e.d.).

 

Laat het maar weten. Het is erg interessant!

Link naar reactie
  • 0

er zitten typische componenten in die inderdaad wel erg het karakter hebben van de auteur, dat is iets anders dan gewoon zelf maken. er zijn div varianten mogelijk maar die varianten zijn opgebouwd uit elementen die specifiek zijn gemaakt door een auteur, het is volgens mij gewoon niet toegestaan om de figuurtjes te gebruiken, zonder toestemming (of auteur moet op het web hebben gezet dat je dit vrij overal kunt gebruiken).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 71 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.