JumpTide IT Geplaatst: 11 september 2006 JumpTide IT 396 2 Geplaatst: 11 september 2006 Op het moment ben ik in het bezit van 2 auto's. 1 voor mijn reguliere werkverkeer (kilometer registratie) en 1 prive Mijn prive auto is 15 jaar oud geworden. Is het niet handig om deze wagen in mijn eenmanszaak te plaatsen? , en vervolgens gewoon bijtelling te betalen over de 'dag-waarde' van die wagen. Maar kan dat? of is het verstandig. ASP.Net specialist, Ontwikkeling webbased softwaresystemen, Webdesign; meer info: http://www.jumptide.nl en voor de smalle beurs websites voor een vast bedrag per maand: http://www.werkendewebsites.nl Link naar reactie
0 Gast Verwijderd account Geplaatst: 11 september 2006 Gast Verwijderd account Geplaatst: 11 september 2006 Allereerst klopt volgens mij de titel niet. Je kan namelijk geen auto's op naam van een eenmanszaak zetten. Staan volgens mij op je eigen naam. Je rijdt prive een auto dus geen bijtelling. Zakelijk rijd je op de meest goedkope manier, puur zakelijk, toch? Nu wil je een auto van 15 jaar oud op de balans zetten tegen de dagwaarde. En dan bijtelling betalen. Waar is je voordeel, of mis ik iets? ??? Gijs Link naar reactie
0 frelo Geplaatst: 11 september 2006 frelo 447 16 Geplaatst: 11 september 2006 Bij een eenmanszaak is het wel mogelijk om meerdere (personen) auto's op "naam van de zaak" te hebben De kentekens en motorrijtuigenbelastingen staan daarbij wel op je eigen naam, maar auto's staan op de balans, verzekeringen etc. staan op naam van de staan en alle kosten komen in eerste instantie t.l.v. de onderneming. Dit kan b.v. als er personeel in dienst is, of als er sprsake is van verschillende soorten auto's voor divers gebruik, b.v. personenauto en vrachtauto voor zwaar transport). Voor auto's waarmee minder dan 500 km per jaar prive wordt gereden behoren tot het zakelijk vermogen. wordt er meer dan 500 kms prive mee gereden dan is er sprake van keuze vermogen. Let daarbij op dat in dit verband zakelijke kms voor de "werkgever" prive zijn. Maar de keuze moet worden gemaakt bij aanschaf van het vervoermiddel. Wordt gekozen voor prive vermogen, dan mogen de zakelijke kms aan de onderneming in rekening worden gebracht (2006 max. 0,19). Wordt gekozen voor bedrijfsvermogen dan komt de auto bij aanschaf op de balans en komen de kosten t.l.v. de onderneming en zijn er 2 auto's dan is er voor beide een bijtelling van 22%, want er wordt altijd meer dan 500 km prive gereden, anders is de auto geen keuze vermogen maar altijd prive. Je kan dus niet even "vanuit prive" een auto omruilen. Fred Londema, Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef Administratiekantoor Frelo Link naar reactie
0 R.I.P. | Peter Bonjernoor Geplaatst: 12 september 2006 R.I.P. | Peter Bonjernoor 8,7k 582 Geplaatst: 12 september 2006 Waar is je voordeel, of mis ik iets? ??? Bij een auto van 15 jaar oud of meer betaal je voor prive-gebruik 22% over de dagwaarde in plaats van over de cataloguswaarde. Als het belastingvoordeel uit de af te trekken kosten groter is dan die bijtelling ben je dus een stuk voordeliger uit. IN MEMORIAM Link naar reactie
0 frelo Geplaatst: 12 september 2006 frelo 447 16 Geplaatst: 12 september 2006 Als de werkelijke kosten ten laste van de winst lager zijn dan de 22% is de bijtelling bepertk tot die werkelijke kosten. Wat nog weleens een vrschil van mening kan opleveren is wat de waarde in het econmosch verkeer is. Sommige "klassieke / oude auto's stijgen in waarde in plaayts soms dat ze minder waard worden zoals de meeste auto's. Een goed taxatierapport (verzekeringsmaatschappijen die een "klassieke auto verzekeren vragen hier ook vaak om), kan het probleem oplossen. Overigens hoort de op aangifte i.v.m. de bijtelling betaalde BTW tot de autokosten. Dan nog een korte aanvuling op mijn eerdere bericht: Een verandernig van prive naar zakelijk vermogen (of andersom) moet ook als de omstandigheden van het gebruik wijzigingen van de oorspronkelijke keuze. De ene auto omruilen valt hier uiteraad niet onder. Fred Londema, Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef Administratiekantoor Frelo Link naar reactie
0 R.I.P. | Peter Bonjernoor Geplaatst: 12 september 2006 R.I.P. | Peter Bonjernoor 8,7k 582 Geplaatst: 12 september 2006 Als de werkelijke kosten ten laste van de winst lager zijn dan de 22% is de bijtelling bepertk tot die werkelijke kosten. En als ze hoger zijn? Ik begreep dat dan ook de werkelijke kosten gelden. Dat zou alleen wel het hele 22% verhaal volslagen overbodig maken. IN MEMORIAM Link naar reactie
0 Gast Verwijderd account Geplaatst: 12 september 2006 Gast Verwijderd account Geplaatst: 12 september 2006 Bij een auto van 15 jaar oud of meer betaal je voor prive-gebruik 22% over de dagwaarde in plaats van over de cataloguswaarde. Als het belastingvoordeel uit de af te trekken kosten groter is dan die bijtelling ben je dus een stuk voordeliger uit. Zover was ik ook, maar moet uit ervaring Frelo gelijk geven. De ECONOMISCHE WAARDE van een auto kan veranderen na 15 jaar. Zo ook de verzekering. 1 van mijn.......bla bla klinkt overdreven, maar goed, 1 auto is 15 jaar oud maar valt al onder de oltimer verzekering. Dit scheelt mij veel geld per jaar. Wanneer ik hem nu op de zaak zet wordt ik er niet beter van (€). Praat je over een auto die weinig waard is, en je betaald bijtelling oké. Is het niet zo, dat afschrijving schijninkomen is? Waar praten we over. een paar tientjes voordeel en een hoop boekhouding. Gijs Link naar reactie
0 frelo Geplaatst: 12 september 2006 frelo 447 16 Geplaatst: 12 september 2006 Als de werkelijke kosten hoger zijn dan de 22% bijtelling is de bijtelling van toepassing. Ditl aatste meestal het geval zijn want het onderhoud en de reparaties, de verzekeringspremies, de wegenbelasting, de brandstof en de afschrijving zjn meestal meer dan de 22%. De maximum bijtelling van de werkelijke kosten voorkomt dat je meer bijtelt dan de kosten. Deze regeling geldt overigens alleen voor ondernemers in de inkomsteneblasting niet voor werknemers( inclusief de Dga). Afschrijvingen zorgen ervoor, althans in theorie, dat de aktiva tegen de juiste waarde gewaardeerd wordt op de balans. De belastingbesparing is vervolgens bedoeld om op een later tijdstip voldoende liquide middelen te hebben om de aktiva (auto) te kunnen vervangen. Fred Londema, Administratiekantoor Frelo , Kortenhoef Administratiekantoor Frelo Link naar reactie
0 R.I.P. | Peter Bonjernoor Geplaatst: 13 september 2006 R.I.P. | Peter Bonjernoor 8,7k 582 Geplaatst: 13 september 2006 Als de werkelijke kosten hoger zijn dan de 22% bijtelling is de bijtelling van toepassing. Even voor de zekerheid - als de kosten gerelateerd aan mijn privegebruik hoger uitvallen dan die 22%, dan geldt die 22%, en als ze lager uitvallen, dan gelden de daadwerkelijke kosten? Ik had namelijk begrepen dat in het eerste geval je dan ook de daadwerkelijke kosten moest rekenen. IN MEMORIAM Link naar reactie
0 frelo Geplaatst: 13 september 2006 frelo 447 16 Geplaatst: 13 september 2006 Bij een auto van de zaak worden in eerste instantie alle kosten ten laste van de winst (zaak) gebracht. Als er prive minder dan 500 km op jaarbasis met de auto is gereden is er geen bijtelling wegens prive gebruik. Als er meer dan 500 km op jaarbasis prive gereden is, dan is de autokostenfictie van 22% van toepassing. Als de eerdere kosten (dus zaak+prive) hoger zijn dan de 22% is in ieder geval de 22% bijtelling van toepassing. Zijn de totale kosten van het gebruik lager dan de 22% dan zijn de werkelijke kosten van toepassing. MAAR: als het prive gebruik zodanig hoog is in verhouding tot het zakelijk gebruik, dan mag de belastingdienst de 22% verhogen. De wet kent hiervoor geen maximum percentage (maar de bijtelling kan ook nu weer nooit meer zijn dan de werkelijke kosten welke t.l.v. de winst zijn gebracht). Als de belastingdienst wil afwijken van de 22% ligt de bewijslijst hiervoor bij de belastingdienst. Fred Londema, Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef Administratiekantoor Frelo Link naar reactie
0 B2B Geplaatst: 13 september 2006 B2B 9 0 Geplaatst: 13 september 2006 Stel nu dat je een autobedrijf hebt ( eenmanszaak ) en je rijdt (zowel prive als zakelijk) een auto uit de voorraad die je prive verzekert en belasting betaald, zou je dat dan alsnog moeten opgeven? . Link naar reactie
0 frelo Geplaatst: 13 september 2006 frelo 447 16 Geplaatst: 13 september 2006 Een auto uit de voorraad staat altijd op de balans van het bedrijf en kan niet als prive vermogen worden aangemerkt. Dit geldt zowel voor de inkomstenbelasting als voor de BTW. Het zal veel moeite kosten om een auto die tegen marktwaarde in prive is aangekocht tegen 0,19 t.l.v. de onderneming te brengen, terwijl de ondernemer nogal wat auto's "ter beschikking heeft". Fiscaal is de ondernemer namelijk eigenaar van alle "voorraadauto's (deze kunnen wel verpand zijn aan de financietingsmaatschappij, maar de eigenaar heeft de volle beschikking over het voertuig). De fiscus zal aannemen dat deze auto' s deels in prive worden gebruikt. (Er is zelfs voor werknemers (en dat ben je wel niet als eigenaar) van autodealers een speciaal besluit over hoe om te gaan met de bijtelling bij gebruik van meerdere auto's met een verschillende catalogusprijs.dit geeft al aan hoe ver hierover is nageacht.) Conclusie: auto uit voorraad = privé kan niet, geen bijtelling zal moeilijk te bewijzen zijn. Administratiekantoor Frelo Link naar reactie
0 R.I.P. | Peter Bonjernoor Geplaatst: 14 september 2006 R.I.P. | Peter Bonjernoor 8,7k 582 Geplaatst: 14 september 2006 Als de eerdere kosten (dus zaak+prive) hoger zijn dan de 22% is in ieder geval de 22% bijtelling van toepassing. Ah, nu snap ik hem. Heel hartelijk dank. Reusje! IN MEMORIAM Link naar reactie
0 frelo Geplaatst: 14 september 2006 frelo 447 16 Geplaatst: 14 september 2006 Bedankt en je bent de komende weken van mij "verlost" Ga straks tot 4 oktober met vakantie (nee, niet weer, was nog niet geweest). Fred Administratiekantoor Frelo Link naar reactie
0 R.I.P. | Peter Bonjernoor Geplaatst: 15 september 2006 R.I.P. | Peter Bonjernoor 8,7k 582 Geplaatst: 15 september 2006 Hmm...twee dagen daarna vetrek ik voor 3 weken naar Venezuela, dus tot later! ;D IN MEMORIAM Link naar reactie
JumpTide IT
JumpTide IT
Op het moment ben ik in het bezit van 2 auto's.
1 voor mijn reguliere werkverkeer (kilometer registratie)
en 1 prive
Mijn prive auto is 15 jaar oud geworden.
Is het niet handig om deze wagen in mijn eenmanszaak te plaatsen? , en vervolgens gewoon bijtelling te betalen over de 'dag-waarde' van die wagen.
Maar kan dat? of is het verstandig.
ASP.Net specialist, Ontwikkeling webbased softwaresystemen, Webdesign; meer info: http://www.jumptide.nl en voor de smalle beurs websites voor een vast bedrag per maand: http://www.werkendewebsites.nl
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
14 antwoorden op deze vraag