Ga naar inhoud

Creative Industry Bank

Geplaatst:

Jan Henk

Quote500-lijst afbellen hoeft niet meer

Overgenomen uit het Financiële Dagblad van 14 september.

 

Door VINCENT ANDRIESSEN

 

Voor creatieve geesten is het een hele kunst om aan kapitaal te komen. Straks is er een bank die hen gaat helpen.

 

AMSTERDAM - Dat creatieve bedrijfjes maar lastig aan kapitaal komen, werd gisteren weer eens duidelijk tijdens een bijeenkomst in de Beurs van Berlage. Banken durven de financiering vaak niet aan, zo klagen de creatieven. En dus moeten informal investors of suikerooms bijspringen.

 

Eén ondernemer gaf blijk van een heel aparte aanpak. Hij nam de Quote500-lijst ter hand en begon van boven af aan te bellen. Uiteindelijk vond hij op die manier een investeerder die wel oren had naar zijn plannen.

 

De creatieve industrie groeit volgens prognoses met 5% tot 20% per jaar, en is dringend op zoek naar geld. Investeerders willen wel maar zijn ook huiverig. Creatieve ondernemingen en hun financiële prestaties laten zich lastig inschatten en vergelijken.

 

Met de oprichting van de Creative Industry Bank wil reclameman Walter Amerika de mist rondom deze groeiende bedrijfstak doen optrekken en creatieve ondernemingen en investeerders nader tot elkaar brengen. Maar Amerika laat er geen misverstand over bestaan dat er ook nog heel wat te verbeteren valt bij de creatievelingen zelf. 'Het is een tweeledig verhaal', zegt hij. 'We moeten er ook voor zorgen dat de creatieve wereld doordrongen wordt van wat ondernemerschap nu precies inhoudt.'

 

Amerika, ooit bestuursvoorzitter van het reclameadviesbureau FHV/BBDO, presenteerde zijn plannen tijdens een bijeenkomst van ondernemersvereniging Oram en investeerder Maxwell Groep. Daar werd besproken hoe de creatieve industrie zijn weg naar de kapitaalmarkt kan vinden. Amerika is nu een paar maanden bezig met de oprichting van de de Creative Industry Bank . Mei volgend jaar moet de bank opengaan.

 

Amerika: 'We starten met een databank die de behoeftes moet gaan inventariseren. Daarna groeien we naar een funding- en later misschien wel een ontwikkelingsbank.' Momenteel is Amerika nog in de onderzoeksfase en legt hij contacten met overheden, brancheverenigingen en banken.

 

Zijn de bestaande financiële instellingen dan helemaal niet geïnteresseerd in de creatieve industrie? Dat wel, maar volgens Amerika ontbreekt hun vaak de kennis. 'Als ik bijvoorbeeld een designbureau wil oprichten, word ik snel vergeleken met het normale midden- en kleinbedrijf. Maar dat is lastig omdat ik geen voorraden en machines heb en geen inkopen doe. Daardoor is het allemaal moeilijk te taxeren.' Daarom wil Amerika komen tot een soort rating voor creatieve bedrijven. 'Daardoor moet het makkelijker worden het kaf van het koren te scheiden.'

 

http://walteramerika.blogs.com/

 

 

[titel verduidelijkt - mod]

Featured Replies

Geplaatst:

nonex.nl

Ik had er willen zijn.... maar er ligt teveel werk ...

 

het klinkt wel heel erg interessant en de ervaringen zoals ze hierboven staan kan ik onderschrijven. Om dezelfde reden dat sommige creatieve beroepen onder de vrije beroepen vallen, hebben banken ermoeite mee. De afzet is voor banken moeilijk in en prognose te vatten als je zelf al aangeeft dat stijl/identiteit/smaak van de ontwerper een rol speelt bij het kopen van je dienst.

 

Simpelweg suspects delen op concurrentie en dan aangeven dat er een markt is werkt niet. Ook niet als je aangeeft dat je met jouw kwaliteiten en specialisme een goed deel van die markt moet kunnen veroveren.

 

En ook niet als je aantoont dat je je dienst ook nog eens goed kan verkopen.

 

Ze hebben er moeite mee, en het zou goed zijn om dat te ondervangen.

 

Goed voor het culturele klimaat, goed voor de creatieve industrie, en goed voor de banken: kunnen ze eens zien dat creatieven niet van mars komen.

Geplaatst:

Nils de Witte

Walter Amerika, de oprichter van deze bank, is op Holland Innovation.

Kn je zelf zien dat het geen alien is.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Geplaatst:

Jan Henk

  • Auteur

Hé Nils

 

Hij is wel de eerste bankdirecteur met een oorringetje, dat heb jij zelfs niet!

 

Plan plan Mas!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.